Осми месец от бременността: най-важно е храненето

| от Марина Стоименова |

За всяка жена деветте месеца бременност представляват незабравим момент в живота. Това е интензивен период, в който, под натиска на хормоните, ден след ден в тялото настъпват колосални промени. Те ще засегнат всеки един аспект от ежедневието ви. Но не само от „вашето“ ежедневие! От деня на зачатието вие вече сте двама – и различните жени реагират различно на това биологично предизвикателство.

Затова и докато за някои деветте месеца са изпълнени с щастливи и емоционални мигове, то за други това са дни на борба с трудно поносими симптоми. Понеже емоциите в този период са в крайно състояние, а тялото постоянно поднася нови изненади – е много важно бременната жена да бъде добре информирана за случващото се.

За да сме максимално полезни, решихме в девет последователни текста да ви запознаем с всичко, което протича с организма на бъдещата майка от деня на зачатието, до деня на термина – месец по месец.

Какви промени настъпват в тялото? Колко и как расте плодът? Какви изследвания трябва да се направят? И най-вече: кое е нормално и кое не е в този толкова особен период?

До появата на бебето остава все по-малко време и мислите ви са насочени основно към предстоящото раждане. Към края на бременността тялото показва все по-отчетливи признаци на умора. Задъхването, болките в гърба, безсънието, стомашните проблеми и все по-болезнените ритници на малкото в утробата ви карат да се чувствате изтощена от всичко. Не е странно, че често сте изнервена и в лошо настроение.

Спането се превръща във все по-голям проблем – коремът е толкова пораснал, че не знаете как да легнете. А когато легнете – не можете да станете.

Как да спите?

През втората половина на бременността лекарите съветват да не лежите по гръб за дълго време, защото тази поза притиска главната вена, която кръвоснабдява долната част на тялото. Когато я притискате, се намалява притока на кръв към плацентата и бебето се лишава от важни хранителни вещества. Ако имате високо кръвно налягане, това е още по-опасна поза. Най-добре е да лягайте за сън на една страна – за предпочитане на ляво или да се научите да спите в полуизправено положение. Може да използвате възглавница, която да поставяте зад гърба или между краката, за да направите позата по-удобна.

Не спите спокойно и защото бебето като по часовник се буди точно, когато сте се отпуснали и с удари съобщава, че е в настроение.

Контракции

Друг проблем през тези последни седмици са отчетливите т.нар. „контракции на Бракстън Хикс“, които много жени изпитват. Това са спорадични маточни контракции, които се отличават от тези, които ще имате в момента, когато започне раждането, но са достатъчно изразени, за да ви плашат. Те се проявяват чрез напрежение в долната част на матката, последвано от отпускане. Този вид контракции обикновено са нерегулярни и не са продължителни, но ако ги усещате твърде силно или ако продължат повече от час – веднага идете на преглед. Можете да облекчите това състояние с лека разходка, топъл душ, упражнения или просто с изпиването на няколко чаши вода, защото е възможно да са предизвикани от дехидратация.

Всички симптоми в осмия месец би трябвало да ви говорят само едно: трябва да почивате повече, да се разхождате всеки ден, но по малко, да следите артериалното си налягане и много да внимавате какво ви „казва“ тялото.

С приближаването на раждането, тазът се разширява, което води до болезнени усещания и до промяна на походката. Отделно бебето е толкова пораснало, че притиска редица вътрешни органи, което се отразява на функционирането им – например пикочния мехур. Имате чувството, че постоянно ви се ходи до тоалетна и просто не можете да се контролирате.

Тежите повече от всякога

Твърде е вероятно никога в живота си да не сте тежали толкова, колкото в осмия месец на бременността. Отчаяно се нуждаете от здравословна диета и лека активност.

През последните месеци трябва да избирате храни, които са богати на желязо и калции. Възможна е значителна кръвозагуба при раждането, затова и трябва да подсигурите запаси от желязо, за да се избегнете анемия на по-късен етап. Калцият е много важен за вашите зъби и кости, но също така и за тези на бебето.

Консумирайте следните продукти: зелени зеленчуци и салати, ядки, кайсии, сухи плодове, яйчен жълтък, месо без тлъстини, риба, млечни продукти, банани. Набавяйте си протеини от бобови култури, белтъци, тофу, риба, мляко, пилешки гърди, кисело мляко, соево мляко. Осигурете си достатъчно въглехидрати, като консумирате картофи, пълнозърнести продукти, зърнени храни и овесени ядки, бобови растения, горски плодове, диня, пъпеш. Мазнините трябва да са под контрол, затова си ги набавяйте основно от риба, ядки, яйца и фъстъчено масло.

Храните с високо съдържание на фибри са много важни при последните месеци на бременността – консумирайте царeвица, авокадо, пълнозърнести макаронени изделия, кафяв ориз, броколи, зелени салати, целина.

Какви храни да избягвате през осмия месец?

На този етап от бременността, е добре да се избягват храни, които може да са опасни за плода. Спрете кафето и кофеиновите продукти – те затягат допълнително и без това затегнатия стомах. Много внимавайте с приема на прясно мляко по време на бременността, особено на непастьоризирано. Козето мляко е добре да се избягва изобщо, защото носи висок риск от токсоплазмоза.

Избягвайте морски риби като например акула, риба меч, марлин, морски кустур – те съдържат живак, което може да е фатално за нервната система на плода. Не яжте и мазни риби, както и сурова риба. Това означава временно сбогуване със сушито. Едно хранително отравяне по време на бременност е най-лошото, което може да се случи.

Бактерията листерия, която се намира в синьото сирене и в бри, превръща и тези любими млечни продукти в потенциално опасни за плода по време на бременност. Избягвайте като цяло меките сирена, заложете на кашкавал, чедър и твърдо бяло сирене. Не консумирайте пастет – както заради бактерията листерия, така и защото съдържа дроб. В последните месеци богатият на витамин А черен дроб може да предизвика спонтанен аборт. Не консумирайте червено месо, както и колбаси, салам, шунка, за да намалите риска от тохсопалзмоза и листериоза.

Внимавайте с рохките и недосварени яйца – те носят риск от салмонела.

За алкохола и цигарите дори не говорим – тяхната употреба по време на бременност може да предизвика редица усложнения при раждането.

В осмия месец плодът основно се храни

Основната работа на бебето в момента е да се храни пълноценно от поетите от майката хранителни вещества. И да расте. Ако всичко е нормално,в тези последни седмици то трябва да наддава по около 200 грама седмично.

Не се притеснявайте, ако през изминалия месец вашето бебе не се е „обърнало“ все още и не е застанало в правилното положение за раждане (с главата надолу) – то може да го направи в последния момент. А и около 5% от раждащите се бебета остават с главата нагоре или пък застават напречно в корема.

В корема ви бебето вече изпитва емоции и това се усеща. То става все по-капризно и реагира на все повече стимули. Нуждае се от много внимание, защото чува всичко, което става извън него.

Единственото, което все още не е докрай развито в детето, са белите дробове. Също така черепните кости са меки, за да може раждането да протече без травми.

Преждевременно раждане

Преждевременното раждане в осмия месец не е толкова рисково, колкото това през седмия – и се случва често. Има много причини да не може да износите бебето до край – например инфекции, проблеми с плацентата и други. Някои лекари свързват преждевременното раждане с липсата на достатъчно течности и с дехидратацията на организма, тъй като най-много такива случаи се забелязват през летните месеци.

Как да разпознаем признаците на преждевременно раждане?

Ако контракциите на матката продължават повече от час, ако забележите кръв и течение от вагината, ако изпитвате болка при ходене по малка нужда, ако имате напъни за повръщане, ако изпитвате силно напрежение ниско в таза и – разбира се, ако забележите изтичане на околоплодните води – значи раждането започва и трябва веднага да се отправите към болницата.

Ако случаят не е такъв – ще трябва да издържите още няколко седмици.

През този месец зърната ви започват да отделят коластра – храна за новороденото.