Монтесори играчка – що е то и как да я познаем?

| от Зорница Димитрова |


Какво изниква в главите ви, когато някой заговори за отглеждане на деца според метода Монтесори? Красиво подредена детска стая с дървени играчки по етажерките може би? Факт е, че Монтесори играчките често са дървени, но това не означава, че всяка дървена играчка е Монтесори играчка. За съжаление името Монтесори не е запазена марка, което позволява на производителите на играчки да го слагат като етикет на всевъзможни свои продукти, целейки по този начин да ги позиционират като образователни и полезни за децата, а също и като такива от по-висок клас. Всички сте виждали ужасно красивата дървена дъга, която често се смята за Монтесори играчка – не е такава. Преди да навлезем в темата що е то истинска Монтесори играчка обаче, нека направим две важни уточнения.

Първо, играчките далеч не са в основата на метода.

Там, в основата му, по-скоро ще откриете начин за възпитание и отглеждане на деца, базиран на вниманието и уважението, което им отдавате. Много родители, които тепърва се запознават с Монтесори, решават да започнат прилагането на метода именно от играчките (и стаята), което в никакъв случай не е грешно, но би могло да бъде, ако всичко спре дотам.

Второ, нека се придържаме към изразяването в стил Монтесори и да наричаме този тип играчки материали, а играта с тях – работа. Мария Монтесори е твърдо убедена, че именно играта е работата на детето, а материалите, с които работи, са инструменти на познанието.

Естественото в Монтесори материалите

Толкова с отклоненията. Сега, що е то истински Монтесори материал? Казахме вече, че той най-често е изработен от дърво, но нерядко към него са прибавени и елементи от метал, стъкло, стомана и други естествени материали. Именно те, естествените материали, носят много повече информация за обкръжаващия ни свят.

Добре известната розова кула на Монтесори, например, която се състои от десет дървени кубчета с нарастваща големина, носи информация не само за визуалната разлика в големината на кубчетата, но и за разликата в тежестта. Най-малкото кубче има дължина на страната от 1см, а най-голямото – 10см, така че детето не просто вижда разликата, но може и да я усети. При кубчетата, направени от пластмаса, например, тази допълнителна информация не може да бъде предадена и усвоена от малкото дете.

Кутията с термични плочици пък носи информация за температурата на различни материали и детето може да се научи да ги подрежда в прогресия: от най-топлия – шперплат, през стъкло, филц, дърво, стомана и така до най-студения – керамична плочка.

Друга отличителна черта на Монтесори материалите е, че са свързани с естествените последици от дадено действие. Например когато детето отключи някоя от вратичките на сандъчето с различни видове ключалки, всичко, което се случва, е че вратичката се отваря, а когато налее вода върху плочката с естествени земни форми, водата се събира във вдлъбнатините от съответната форма (това може да е форма, изобразяваща езеро, полуостров, остров и т.н.). Обратно на това, всички сме виждали играчките (най-често от пластмаса), осеяни с множество бутони, всеки от които произвежда различен звук. Тези звуци обаче (кучешки лай, бръмчене на автомобил и пр.) нямат нищо общо с дейността, извършвана от детето в дадения момент, а именно – натискането на бутон.

Една играчка, едно умение, един резултат

Обратно към сандъчето с ключалки. „Ключалки, които отварят врати ли? Няма ли детето да се отегчи твърде бързо?“, ще попита някой. Не, напротив. Шансът детето да се фокусира върху единственото умение, таргетирано от този материал, а именно отключването на различен тип ключалки (резе, райбер, катинар и др.) и усъвършенстването му, е много по-голям от възможността да се отегчи. Точно такива са Монтесори материалите. Всеки един развива едно единствено умение, като по този начин позволява на детето да се концентрира върху него до пълното му усвояване. Концентрацията, до която водят Монтесори материалите, се подпомага още и от техния изчистен и семпъл външен вид, без излишни детайли и декорации.

Освен това, за разлика от играчките, които могат да бъдат манипулирани по безброй начини, Монтесори материалите обикновено се използват по точно определен начин, за да бъде постигнат конкретен резултат. Сигурно сте виждали дървените цилиндри с дръжки и различна големина, които трябва да бъдат подредени в дървен блок в точно съответстващи им по размер дупки? Това е класически Монтесори материал и поради тази причина всеки дървен цилиндър има точно определено място в дървения блок, а детето трябва да го открие. За разлика от този материал, комплектите с най-различни дървени форми (които са чудесни, но не и Монтесори) дават възможност на децата да развихрят въображението си и да построят всичко от къща до космически кораб. Обикновено децата не се нуждаят от възрастен, който да им покаже как да играе с тях.

Искаш ли да ти покажа как да вържеш панделка?

Обратно на това, Монтесори материалите често биват презентирани от възрастен преди децата да започнат да работят с тях. Добър пример за това са рамките за закопчаване. Това са дървени рамки облечени в две парчета плат, които се съединяват по средата посредством различно закопчаване – може да се закопчават с катарами, с цип, с панделки, обикновени копчета, телени копчета или дори безопасни игли. За да може детето да съедини парчетата плат с пришитите панделки обаче, обикновено някой трябва да му покаже как се прави това.

В заведенията, организирани според принципите на метода Монтесори, учителят демонстрира това с много бавни движения и в идеалния случай без да говори изобщо. След това кани детето да опита само и е интересно да отбележим, че детето може и да откаже. Колко често ви се е случвало да откажете да правите упражнение в училище? След като веднъж е направена презентацията на даден материал, то той е наличен за детето да работи с него когато и колкото дълго поиска. И, вярвате или не, детето се връща към материалите множество и множество пъти, следвайки едни и същи стъпки и гонейки еднакъв резултат. Защо?

Направих го!

На първо място това му дава усещане за крайна цел, а малките деца обожават да имат цел. Веднъж щом я постигнат, това им носи удовлетвореност и задоволство. Освен това, чрез повторението на едно и също упражнение безброй пъти, то бива усвоено до степен на съвършенство, което пък спомага за придобиването на здравословни дози самочувствие. Спомняте ли си, когато овладяхте умението да си връзвате обувките сами? По всяка вероятност сте имали онова гордо изражение на лицето, което казва „направих го!“. А колко ли горди са се почувствали тези, които са имали възможността да научат малкото си братче или сестриче на нещо такова?

Подобен тип материали създават и ред в играта, а (парадоксално или не) малките деца жадуват за такъв, тъй като им носи усещане за сигурност в един свят, който е твърде объркващ и хаотичен за техните възприятия. По-сложните материали изискват от децата да запомнят определена последователност от стъпки, за да постигнат крайния резултат. В дългосрочен план това развива умението да се разрешават сложни проблеми като се раздробяват на по-малки такива и се решават един по един, а също и умението да се планира напред.

Я да видим как съм се справил

Самокорекцията e също част от основните характеристики на Монтесори материалите. За разлика от традиционната класна стая, в която децата най-често разбират, че са сгрешили, когато учителят им каже, че са го направили (или със замах и червен химикал задраска това, което са написали), класическите Монтесори материали са проектирани така, че да подскажат на детето, което допуска грешка при работата с тях, че нещо не е наред.

Как? Контролната плочка при т.нар. триномен куб на Монтесори, например, е нещото, с което децата сверяват работата си, за да разберат как са се справили. Не е необходим учител, за да им каже, че са сгрешили, и по този начин страхът от това да се провалят изчезва. Почти всички Монтесори материали имат подобен механизъм за самопроверка.

Дървените цилиндри в различни размери, които споменахме по-нагоре, също имат механизъм за самокорекция, тъй като всеки цилиндър, вклинен на грешното място, ще доведе до това, че един от останалите няма да може да бъде поставен в нито една дупка. По този начин детето не само разбира, че е сгрешило, но може да опитва отново и отново, докато намери проблема само. Не е необходимо да иска помощ от някого, за да се справи. Ето и още една отличителна черта на Монтесори материалите – те правят възможно така нареченото самообучение.

И, накрая, нека кажем още, че Монтесори материалите не са никак евтини и може би това е една от причините, която кара много родители да извръщат очи от тях. Но истината е, че не е нужно да купувате оригинални Монтесори материали. С достатъчно креативност голяма част от тях могат да бъдат направени и вкъщи. С достатъчно познание за метода пък можете да намерите техни по-достъпни алтернативи на пазара, защото в крайна сметка важен е не самият материал, а функцията, която изпълнява, и начинът, по който подкрепя детето ви по пътя на познанието.

Още от автора:

Нещо не е наред с децата: Монтесори ли е отговорът?

Как да покажем уважение към едно бебе? (И защо)

Бързи и яростни? Не и с детското развитие!

Попиващият детски ум е вашето огледало: харесва ли ви какво виждате?

Детето ви е самостоятелен човек – махнете се от пътя му

Думата „браво“ е най-унищожителната дума в речника ви – част I

Думата „браво“ е най-унищожителната дума в речника ви – част II

Шшшшт! Детето мисли

Образователната система отнема повече от децата, отколкото им дава

Детската стая има нужда от много малко, детето ви – също