Gen Z обединява децата, родени между 1997 и 2012 година. Те са първото истински дигитално поколение - за тях няма тайни в интернет, социалните мрежи, мобилните технологии.
Епидемии, войни, икономически кризи, технологични скокове - Gen Z преживя всичко това преди да е навършило 25. Това ги направи различни, според някои, по-интровертни, според други - по-ангажирани, креативни и умели в решаване на проблеми. Но в същото време по-несигурни, тревожни и постоянно сравняващи се с околните.
Проучванията показват, че те постоянно търсят баланса между работа, личен живот и устойчивото кариерно развитие, но в същото време са изправени пред висока финансова несигурност - дългове, инфлация и несигурност на пазара на труда влияят силно върху потребителското им поведение и професионалните предпочитания.
Националните статистики пък показват сериозно повишение в разпространението на тревожност и депресия, апатия - голяма част от тях не са ангажирани нито с работа, нито с учене, ниска е мотивацията им за социално включване и стабилна кариера. До голяма степен причината е, че просто не виждат смисъл и реален резултат.
Какво ги отличава?
1. Те прекарват значителна част от деня онлайн, като обикновено използват няколко социални мрежи паралелно. Дълбоко вярват, че действията им имат значение, защото виждат примери за това онлайн.
2. Свикнали са да получават информация бързо и да работят с множество стимули едновременно, което ги прави нетърпеливи.
3. Лесно губят интерес и се разсейват. Предпочитат бърза и директна комуникация, кратки видеа и динамична среда. Склони са към изолация при пренасищане - просто изчезват, когато им "дойде в повече".
4. Предпочитат писмена и визуална комуникация пред дълги разговори лице в лице. Не понасят излишно подробни обяснения и да отговарят на въпроси "Защо?" и "Как?". Поддържат широк кръг от онлайн контакти, но малък брой много близки приятелства.
5. За разлика от милениалите, които са по-идеалистични, Gen Z е по-прагматично поколение. Те оценяват високо практичността, бързата реализация, финансовата стабилност. Харесват пътуванията, но не и емиграцията.
6. Предпочитат ясни инструкции, конкретни цели, честна обратна връзка и възможност за бърз кариерен напредък.
7. Трудно приемат строга йерархия и показват по-висока мотивация, ако са оставени да работят при собствено темпо.
8. Имат изключително критично отношение към маркетинг, институции и авторитети. Лесно разпознават фалша и реагират по-добре на неформален тон и "истински истории". Обичат да проверяват фактите и сами да формират мнение.
9. Вълнуват ги теми като неравенство, климат, правата на малцинствата, толерантност и приемане на различията. Активно се включват в каузи, социални кампании, онлайн дискусии. Готови са да бойкотират продукти, които не отговарят на ценностите им - пазаруват практично, като купуват продукти с висока етична стойност.
10. Търсят безопасни пространства - предпочитат психологически подкрепящо работно място, поставят ясни граници и избягват (понякога буквално) токсични среди. Ценят свободата и възможността да избират.