Планиране на бременност: какво е добре да знаем

| от MamaMia |

При някои двойки забременяването се случва неочаквано и спонтанно, докато други предпочитат да планират бременността си, особено ако имат някакви пречки или проблеми, които трябва да разрешат, преди да се впуснат в приключението, наречено „родителство“. Във всички случаи, ако желаете да забременеете, има няколко неща, които и вие, и партньорът ви е добре да направите, за да се уверите, че шансовете ви за зачеване са по-големи. А и грижата на родителите за собственото им здраве може да се окаже безценен дар за неродения още мъник.

Науката и медицината вече са много напреднали, когато става дума за информация за зачеването и раждането. Точно затова е важно още преди забременяване, да си направите необходимите

профилактични прегледи и изследвания.

Жените е добре да помолят своя личен лекар за направление за гинеколог, ендокринолог, гастроентеролог. Ако имате хронични заболявания е важно да се консултирате с лекуващия ви лекар относно плановете за забременяване. Препоръчително е и да отидете на зъболекар преди това, за да не се окаже, че ще имате нужда от спешна намеса, докато сте бременна.

Сред стандартните изследвания, които пуска гинекологът, е изследването на хормоните: TSH, LH, FSH, Prolactin, Estradiol. При жени над 35-годишна възраст или при съмнения за репродуктивни проблеми е добре да се изследва и яйчниковият резерв чрез изследване на антимюлеровия хормон. Консултацията с ендокринолог пък е важна, за да се проследи състоянието на щитовидната жлеза.

Ако планирате бременност, гинекологът ще ви зададе множество въпроси: имате ли хронични болести, имате ли предишни аборти, какви лекарства вземате, как се храните, поемате ли достатъчно витамини, имате ли предишни операции, използвате ли или използвали ли сте преди контрацептиви. Прегледът ще открие имате ли някакви сексуално предавани болести, гинекологични или вагинални проблеми.

Гинекологът трябва да прецени има ли потенциални рискове за здравето на вас и на вашия партньор и може да ви даде съвети за по-здравословен начин на живот. Важно е също така да се направи и онкопрофилактична цитонамазка. Ако имате поликистозни яйчници или ендометриоза, ако лекувате полип, имате киста или миома – всичко това трябва да бъде изяснено и излекувано, преди да планирате бременност.

Хранителни добавки и фолиева киселина

Не е нужно да спазвате страхотни диети, ако искате да забременявате (освен ако нямате наднормено тегло: вижте по-надолу), нито да се отказвате от редица храни и напитки (за алкохола – също по-надолу), но поддържането на здравословна диета е препоръчително преди забременяване. Мъжете също е добре да се хранят пълноценно, защото според изследванията това подобрява качеството на спермата. Около 3 месеца преди забременяване е добре да започнат да се вземат хранителни добавки, например желязо, ако то не е достатъчно с храната. Разбира се, нищо не може да замени здравословното хранене с храни, богати на желязо – спанак, леща, месо. Желязото подпомага на тялото да произвежда протеин, наречен хемоглобин, който пренася кислорода до други части на тялото и вдига енергийните нива.

Много е важно да се пие и допълнително фолиева киселина (повече – тук), която се използва за предотвратяване на появата на мозъчни и гръбначни дефекти при плода.

Промени в начина на живот

Ако планирате бременност, е добре да нанесете и корекции в начина си на живот и навиците си. Наднорменото или поднорменото тегло са проблематични, когато става дума за зачеване. Ако индексът на телесната маса (ИТМ) е по-нисък от 20 – се приема, че имате поднормено тегло, ако е над 24,9 – наднормено. Прочетете още за рисковете пред фертилността тук.

Спрете алкохола, цигарите и намалете кофеина

Цигарите и алкохолът се приемат за фактори, които могат да повлияят негативно върху репродуктивните възможности както на жените, така и на мъжете. Що се отнася до кофеина, съдържащ се в какаото, кафето, колата, зеления и черния чай – то е добре приема му да бъде намален. Смята се, че прекомерният прием на кофеин пречи за забременяването, а при бременност може да доведе до спонтанен аборт.

Умерените упражнения за безценни

Ако не сте от хората, които тренират особено усилено, имайте предвид, че ще е добре все пак да бъдете в добра форма, когато забременеете, а и след това, когато ще ви трябват сили, за да гледате детето. Не е нужно да тичате всяка сутрин в парка, но умереното движение е страхотно необходимо за добрата кондиция: което означава поне по половин час упражнения на ден три пъти седмично.

Изчислете кога е фертилният ви прозорец

Когато планирате зачеване, е добре да знаете кога ви е т.нар. фертилен прозорец. Това означава да сте наясно с менструалния си цикъл (можете да го следите с приложение или по старомодния начин – с календарче, на което да си отбелязвате дните на менструацията).

Фертилният прозорец са няколкото дни, в които зачеването е най-вероятно да се случи. Този прозорец се приема, че е средно в рамките на шест дни през месеца – пет дни преди овулация и деня на овулацията. Правенето на секс през тези дни или около тези дни увеличава шанса за забременяване. При нередовен цикъл е малко по-трудно да се изчисли кога точно е фертилният прозорец, защото обикновено се приема, че денят на овулацията е средно между 9-ия и 14-ия ден преди идването на следващия цикъл. При нередовен цикъл има много различни начини да се изчисли фертилността: чрез овулационни тестове, чрез измерване на базалната телесна температура или чрез измерване на нивата на лутеинизиращия хормон (LH) – те се вдигат значително между 16 и 48 часа преди овулацията.

Ако всичко е наред, би трябвало тази информация да е достатъчна. Не забравяйте, че ако сте под 35-години и не забременеете след една година опити или сте над 35 и не успеете след шест месеца опити – е добре да се консултирате със специалисти, които да проверят допълнително какви проблеми може да има.

За щастие вече има доста решения на репродуктивните проблеми: от изкуствено осеменяване, през всякакви видове инвитро процедури, до сурогатство и осиновяване.

Успех!