Фолиева киселина – какво да знаем, ако ще забременяваме

| от Mamamia |

Ако сте обявили на гинеколога намеренията си да забременеете, той най-вероятно ви е предписал приемането на фолиева киселина на таблетки. Но защо докторът настоява за това? Какво представлява всъщност фолиевата киселина и защо е важна, когато искаме да забременеем, по време на бременността, по време на кърмене – а понякога и дори да не сме бременни?

Какво е фолиева киселина?

Фолиевата киселина е стабилната синтетична форма на водноразтворимия витамин В9 – един от най-важните за здравето витамини. Известна е и с наименованието птероилмоноглутаминова киселина.

В природата витамин В9 носи наименованието фолат – от латинската дума folium, което означава листа. Това не е случайно – листните зеленчуци – маруля, спанак, рукола – са сред най-добрите източници на фолат. По естествен начин Витамин В9 се добива и чрез консумацията на грах, магданоз, броколи, аспержи, авокадо, както и боб, леща, черен дроб, пълнозърнест хляб, ядки, банани и домати.

(Вижте колко фолат съдържат различните храни по-надолу в текста).

Организмът не произвежда самостоятелно витамин В9, нито може да съхранява запаси от него за продължително време. Естественият фолат, набавян от храните, също така е изключително нестабилен и бързо губи своята активност по време на обработка и съхранение – дори когато тялото функционира с пълна ефективност, само около 50% от приемания хранителен фолат може да се абсорбира. Ето защо понякога витамин B9 трябва да се набавя по изкуствен начин – чрез хранителни добавки, обогатени храни или на таблетки. Приемът на добавка от фолиева киселина е ключов за жените, които планират да забременеят, както и за кърмещи жени.

Колко фолиева киселина е необходимо да се поема дневно при бременност?

При бременност потребностите от фолиева киселина нарастват сериозно до два пъти – никое хранително вещество няма толкова голямо нарастване. Докато дневната нужда на обикновения организъм обичайно е около 250 микрограма, то при опити за зачеване и бременност е нужно да се поемат по 400 микрограма фолиева киселина дневно допълнително от таблетки или хранителни добавки. При кърмене може да се вземат дози и по 600 микрограма, но нека това бъде съобразено след консултация с лекар.

Защо е толкова важен за бременните жени?

По принцип витамин B9 е важен за правилното функциониране на органима. Но при бременните жени той е един от нужните елементи за синтезиране на ДНК, както и за правилното развитие на плода.

Фолиевата киселина на таблетки, предписана от гинеколога, осигурява достатъчно B9 за правилното развитие и растеж на клетките на ембриона в утробата по време на бременност. B9 играе съществена роля за образуването на ДНК, нужна за бързия клетъчен растеж в ранната бременност. Този витамин е много важен и за изграждане на гръбначния стълб на плода, тъй като гръбнакът е едно от първите неща, които се формират при бременност. B9 предпазва плода от дефекти на невралната тръба (ДНТ), както и спина бифида – вродена аномалия в развитието на гръбначния стълб и гръбначния мозък. B9 има участие и при формирането на тъканите на плода.

Недостигът на фолиева киселина при зачеване и бременност се свързва с редица проблеми: риск от мъртво раждане, преждевременно раждане, спонтанен аборт, недносване, прееклампсия (повишаване на кръвното налягане при бременните жени), отлепване на плацентата, хидроцефалия, заешка устна, вълча уста, синдром на Даун, умствено изоставане, сърдечни дефекти…

Защо е важно да се приема фолиева киселина още преди зачеване?

Невралната тръба на ембриона се формира и затваря много рано след зачеване – между 17 и 30-ия ден (4-6 седмица след последната менструация на бременната). Тази неврална тръба се превръща в гръбначен стълб, гръбначен мозък, мозък и череп. При липса на достатъчно витамин B9 е възможно да се получи дефект на тази неврална тръба.

За превенция на тези проблеми е препоръчително всяка жена в детеродна възраст, а особено жени, които искат да заченат, да приемат добавка от фолиева киселина – най-добре по предписание на личен лекар или гинеколог.

Най-добре е приемът да започне преди зачеване и да продължи през първите три месеца от бременността. Приемът на фолиева киселина ще предпази плода и в случай на неочаквана или непланирана бременност. Твърди се, че ежедневният прием на фолиева киселина от 400 микрограма може да предотврати до 70% от някои сериозни увреждания по рождение.

До какво още води недостигът на фолиева киселина поначало?

Недостигът на фолиева киселина не е чак толкова разпространен, особено при хората, които се хранят разнообразно. Специалистите изчисляват, че по-малко от 1% от населението наистина страда от недостиг на фолиева киселина – и обикновено става дума за хора с действително беден хранителен режим.

При липса на витамин B9 се забелязват проблеми с производството на здрави и жизнени кръвни клетки, което може да доведе до макроцитична анемия.

Недостигът на B9 по принцип се свърза с широк спектър от проблеми на нервната система, включително обща умствена умора, депресия, синдром на неспокойните крака, проблеми с ръце и крака, раздразнителност, разсеяност, обърканост, безсъние.

Възможно ли е предозиране с фолиева киселина?

Поемането на фолиева киселина не е вредно за хора, които смятат, че са на изключително бедна диета, но понякога е излишно. Безопасните дози за прием на синтетична фолиева киселина при възрастни (не при бременни или кърмещи жени) е до 1000 микрограма на ден за мъже и жени над 19-годишна възраст, според Института по медицина към Националната академия на науките на САЩ.

Прием на много високи дози фолиева киселина от хранителни добавки или подсилващи храни – по-високи от 1000 – 2000 микрограма – може да активират същите видове симптоми, свързани с нервната система, за чиято превенция обичайно се използват.

Кои храни съдържат витамин B9?

Фолиевата киселина не присъства по естествен път в храните, за разлика от от фолата. Затова и някои производители я добавят по изкуствен път в хранителни стоки като хляб, зърнени закуски, протеинови блокчета, напитки и други.

Фолатът (витамин B9) от своя страна присъства по естествен път в множество храни: аспержи, броколи, карфиол, маруля, спанак, грах, авокадо, брюкселско зеле, пъщърнак, карфиол, цвекло. Също така и в цитрусовите плодове, бананите, динята, ядките и семките, жълтъците на яйцата, бъбреците и черния дроб, млякото и сирената. Фолат има и в агнешкото и свинското месо, боба, лещата, кълновете, ориза, пълнозърнестия хляб и варивата с пшеничен зародиш.

Фолат има и в хляба – а в България той се явява основен източник на прима им и задоволява 50% от дневната нужда на организма (но не при бременност и кърмене!)

Чрез 100 грама броколи например си набавяме около 16% от необходимото дневно количество витамин B9 (фолат). Една порция аспержи пък (около 130 г) ни осигурява 70 микрограма витамин В9. Една чаена чаша боб доставя 43% от необходимата дневна доза витамин B9. Черният дроб пък е с изключително високи нива от него – в 100 грама телешки дроб се съдържат цели 260 микрограма фолат, а в 100 грама пилешки дробчета – цели 560 микрограма.

100 грама авокадо осигурява около 81 микрограма витамин B9, а 100 грама рукола се равняват на 24% от необходимата ни дневна доза. Средноголям банан ни снабдява с около 6% от дневната доза витамин B9, a 100 грама домати – около 4%.

Значително количество витамин В9 има и в цитрусите – 14% с един голям портокал и 8% с един грейпфрут. В 100 грама спанак пък се съдържа почти половината от дневната ни необходимост от фолат. Лещата е още по-полезна в това отношение – с 1 чаена чаша си набавяме 90% от дневната доза от витамин B9.

Суровите слънчогледови семки са особено полезни – в 100 грама от тях има 208 микрограма фолат, а в 100 грама бадеми – 50 микрограма.