4 компютърни игри от 90-те, които всъщност образоваха децата

| от Явор Генов* |


Поколението, родено през 90-те години на XX век, се сблъска с масовото навлизане на интернет и компютърните игри. А тогава те бях бич за нашите родители, защото аз и „наборите“ ми можехме да прекараме цял ден в компютърен клуб, без дори да разберем, че вън вече е тъмно или че сме забравили тотално домашните си.

Компютърните игри тогава бяха нещо много спорно. От една страна, защото се превръщаха буквално в наркотик за подрастващите, а от друга страна особено много се акцентираше върху проблема с агресията в тях. Въпреки че агресия има и в „Том и Джери“…

На практика възрастните не виждаха никаква полза от тях.

В началото на XXI век малко хора в България можеха да си позволят да имат компютър вкъщи. Това беше епохата на компютърните клубове, които тогава бяха нашата социална мрежа. И бяха особено място за събиране на приятели и забавление.

И ако мислите, че пристрастени бяха само младежите – жестоко грешите. Пред очите ми още са групите от „чичковци“, които идваха в събота сутрин и заемаха целия клуб, за да играят Football manager до късен следобед – честно казано ние хич не ги харесвахме.

Ако кажехте на някой тогава, че тези игри имат образователна стойност, той най-вероятно щеше да ви обяви за луд.

Но от дистанцията на времето и като учител, който има поглед върху сегашните младежи, стигнах до едно заключение. Компютърните игри от детството оказаха огромно влияние върху знанията ми в определени области и интересите, които формирах у себе си в последствие.

Ето ви четири примера, които доказват това.

Medal of honor (Аllied assаult, Spearhead, Breakthrough и всички останали от поредицата)

Medal of honor e класически исторически fps (first player shooter – жанр в сферата на компютърните игри). Какво означава това виждате на тази снимка:

Medal-of-Honor-Allied-Assault-PCСкрийншот от Medal of honor Allied assault

За тези, които все още не разбират – в играта вие сте човек с оръжие, който се движи, стреля, убива (:О) противници и изпълнява определени задачи.

– Как това е образователно бе, Яворе? – предполагам, че това е въпросът, който ви вълнува в момента.

Ще обясня в няколко подточки, за да е по-ясно, нагледно и да не изпадна в многословие. Действието се развива през Втората световна война и на практика е тясно свързано с бойните действия в Европа. В този случай вие сте в ролята на американски войник.

  • Исторически знания:въоръжение (с точно наименование и външен вид – можете да се уверите от първото изображение), екипировка, униформи на американските, английските, италианските, германските и много други военни части. Основни сражения и събития по време на войната, символи на отделните държави участващи в конфликта;

62668aСкрийншот от Medal of honor

  • Географски знания(О, да! Това е интердисциплинарна връзка) – играта разполага и с политическа географска карта, на която е разположена всяка една мисия (с истинско наименование от историята – Омаха, Нормандия, линията Зигфрид и други). Достатъчно, за да даде географска ориентация на играещия и той да не се пита: Каква е тая пустиня? Защо газя в тоя сняг? Тези защо ми крещят на немски?

183977-medal-of-honor-allied-assault-windows-screenshot-campaignПолитическа карта от Medal of honor

  • Английски език– ако се чудите защо почти всеки от 90-те може да упъти изгубен англичанин, ще ви разкрия една тайна. Децата, родени през 90-те, научиха английски език от Cartoon Network и компютърните игри (особен принос за това има Football manager, там падаше голямо четене и превеждане)
  • Информационни технологии– През 90-те никой не даваше пари за компютърни игри. Т.е. всеки един подрастващ беше виртуален пират. Издирвате играта, изтегляте я, инсталирате я, понякога с допълнителна програма, но това не е всичко. Повечето игри тогава (пък и сега) бяха защитени с код – cd key. Другата задача беше да издирите кода в мрежата. Но това не е всичко. Повечето игри, тъй като не са закупени, трябваше да бъдат, така да кажем „поправени“ с Crack файл (не, не е човешки крак) и чак след това можеше да „подкарате“ играта. Впрочем подозирам, че повечето от хората, които тогава качваха игрите в торентите и ги подготвяха за инсталация, днес работят като добре платени IT-та в София.

И ето ви четирите образователни приноса на Medal of honor и на компютърните ирги въобще.

Бонус откровение:

Смятам, че заради всички тези свои качества тази игра има подсъзнателно влияние върху това да се запаля по историята още като ученик. А в последствие да стана и учител по история и география. (Сериозен съм!)

Age of empires (Едно, две, вече дори и с HD версия и всичките допълнения, които тя има)

Age of empires попада в жанр стратегия и изглежда ето така:

ageИзглед от играта Age of empires II

  • История– дава много добра визуална представа (бит, архитектура, въоръжение, външност) за над 20 антични и средновековни цивилизации от Южна Америка, Европа и Азия. Освен това дава представа за военните действия от посочените епохи. Играта може да се играе в мрежа или самостоятелно. Самостоятелният вариант дава възможност да се изпълняват мисии свързани с реални исторически събития – Кръстоносни походи, съпротивата срещу османското нашествие в Европа и много други.
  • География– дава добри примери за форми на релефа и прирдна география. Освен това развива знания и умения за механизмите на стопанството. В играта има 4 основни ресурса, които са особено важни – дърво, камък, злато, храна. Съответно вие трябва да ги добивате и използвате разумно, защото ако играта се проточи те просто свършват (досущ като на Земята). Да не забравяме и конкуренцията на противниците.
  • Информационни технилогии и Английски език –виж точка 1.

Command and conquer: Red alert 2 и следващата версия Red alert Yuri’s revenge

Screenshot-2019-08-28-17.40.47Изглед от Red alert 2 – на снимката е показана защита на Пентагона (една от мисиите в играта)

Red alert също е стратегия, но действието се развива през втората половина на XX век или с други думи през Студената война. Red alert е смесица от реални исторически събития (Студената война) и фантастика (хипотеза за тяхното развитие и технологиите на бъдещето).

  • История– изгражда добра представа за Студената война и евентуалното и превръщане в „горещ“ световен конфликт. Освен това дава ясна представа за противопоставянето между „Западните“ (демократични държави) и Източните комунистически държави. Озадачаващо е, че в лагера на СССР липсват европейските държави от Източния блок. Те са заместени достойно от – Ирак, Либия и Куба; На страната на САЩ са нейните западни съюзници – Франция, Германия, Южна Корея, Великобритания;
  • География– запознава играещите с някои държавни флагове, географското разположение на държавите през Студената война; създава представа за урбанизирана среда, форми на релефа и други. Дава обща представа за политическата карта на света.

CNCRA2_Install_GWW2

Политическа карта на Европа, показваща фантастичен сценарий за превръщането на Студената война в нов световен конфликт

  • Английски език и информационни технологии – вече споменахме защо и как.

FIFA (от 99-та до 2019-та)

Най-просто казано, FIFA e симулатор на футболен мач с най-различни разновидности и възможности – сезон в различни първенства, тренировки и прочие.

58dc2-2Скрийншот от FIFA2005

  • География– FIFAс всичките си версии от края на XX век до днес е незаменим източник на знания по география. Как? Ако се интересувате от футбол най-вероятно знаете, че повечето европейски отбори носят имената на градовете, от които са. Когато започнхаме да изучаваме политическата карта на Европа в училище с удивление открих, че аз знам не само столиците на повечето европейски държави, но и голямо количество градове в тези държави, благодарение именно на FIFA. Освен това FIFAе безценен помощник за разучаване на национални флагове, тъй като освен с клубни, можете да играете и с национални отбори. Доплънителни екстри са емблемите на отборите (които имат връзка с историята на региона и града, от който са), екипите, цветовете и т.н. Все полезни неща, свързани чрез футбола с определена нация и култура.

fifaFIFA 2005

  • Информационни технологии и Английски език – вече казахме как.

Заключение

Според мен компютърните игри оказаха огромно образователно влияние върху нашето поколение – от география, история, икономика, до английски език и информационни технологии. Не казвам, че компютрните игри са ни направили висшисти и че само те имат заслуга днес голяма част от хората от нашето поколение да бъдат образовани и интелигентни. Според мен те ни помогнаха да се научим да използваме компютрите си пълноценно, да търсим информация, решения на проблеми и въобще всичко, което ни трябва самостоятелно с помощта компютър. Те развиха една нова форма на любознателност и по-дълбоко усъвършенстване на личните интереси у всеки подрастващ.

Това за съжаление днес не го виждам особено често у младежите. Може би защото вече съм възрастен и не виждам достатъчно добре (Преносно! Зрението ми е в добро състояние!). Но днес страстта към компютъра е изместена от смартфона. А смартфонът колкото и да е „смарт“ няма функциите и удобствата, които предоставя един настолен компютър или лаптоп. Затова смятам, че сегашните игри, които играят подрастващите, са с образователнен еквивалент на „Змията“ от Nokia 3310, която беше хит по мое време. Само графиката им е по-„барната“ от тази на „Змията“. Може и да греша… дано да греша. Вероятно времето ще покаже, както показа за нашето поколение.

Послепис:

Знам че има още десетки примери за образователното въздействие на компютърните игри и още десетки игри, които ще бъдат посочени като примери. Тази статия не изчерпва темата, а само показва тези ирги, които са оказали особено влияние върху мен като геймър и съзнателен човек.

*Явор Генов е роден през 1992 г. в град Бургас. Той е бакалавър по история и работи като учител в гр. Горна Оряховица. В момента живее във Велико Търново, където продължава образованието си в магистърска програма „География и икономика“ във ВТУ „Св. св. Кирил и Методий“. Интересува се от политика, журналистика и спорт. Особен интерес проявява към историята, свързана с тоталитарните режими в Европа през XX век. Неговата мечта е да се занимава с преподавателска и изследователска дейност в областта на Съвременната българска история.

Текстът е предоставен на mamamia.bg от aвтора и е част от неговия блогBrasnach.wordpress.com

Още от Явор Генов:

Защо съм учител?

Къде ти е бележникът?

Защо полудяват учителите? – I част

Защо полудяват учителите? – II част