Техниката на Файнман ни помага да обясняваме сложни концепции по лесен начин
Представи си, че искаш да научиш как работи имунната система. Или силата на тежестта, или изкуственият интелект.
Вместо да четеш учебници и справочници, опитай се да обясниш процесите на 10-годишно дете. Ще се изненадаш колко е трудно - има "дупките" в разбирането, които трябва да запълниш, има и неща, които са ти се стрували ясни, но нямаш думите, за да ги обясниш.
А някои хора говорят за сложни теми с такава лекота, сякаш обясняват рецепта за супа!
Има един метод, който може да помогне - техниката на Файнман.
Ричард Файнман е физик и носител на Нобелова награда.
Известен е не само с откритията си в квантовата електродинамика, но и с необикновения си подход към ученето и преподаването. Той вярвал, че ако можеш да обясниш нещо на неспециалист, значи го разбираш добре.
Според него разбирането не е самоцел, а инструмент за решаване на реални проблеми.
Методът на Файнман е 4-стъпкова система, която развива дълбоко разбиране, а не просто запаметяване.
Подходяща е за ученици, студенти, професионалисти и всички, които искат да учат ефективно и осъзнато.
Първата стъпка от техниката на Файнман е изучаването на материала - моментът, в който изследваме основите и натрупваме знания по темата. Фокусираме се върху ключовите понятия и основните принципи, а не върху детайлите.
След като усвоим основите, трябва да се опитаме да ги обясним на друг човек. Това е втората стъпка, която е сърцевината на метода.
Докато обясняваме, се опитваме да избягваме сложни термини и да използваш прости думи. Представи си, че обясняваш на 12-годишно дете или на човек без никакъв предишен опит в темата.
Когато обясняваме на другите, често осъзнаваме, че има неща, които не разбираме напълно.
Тук идва третата стъпка от техниката на Файнман - запълване на пропуските. Тази стъпка изисква от нас да се върнем към източниците и да разгледаме по-задълбочено моментите, които са останали неясни.
След като сме запълнили пропуските, трябва да преработим обяснението си така, че да бъде максимално ясно и разбираемо.
Това е и последната стъпка, която има за цел да сведе концепцията до същността ѝ, без излишни усложнения. Отново използвай кратки изречения и аналогии, които са лесни за разбиране от слушателя. Избягвай ненужните термини.
Какво казват учените за техниката:
Психолозите го определят като "активно учене" - процес, при който мозъкът не просто приема информация, а я преработва, изразява и структурира наново.
Изследване публикувано в Journal of Applied Research in Memory and Cognition през 2020 г. установява, че обясняването на научен материал на друг човек (независимо дали слушателят е реален или въображаем) повишава разбирането с до 30% повече, отколкото просто препрочитане.
Изследване на университета Харвард от 2021 г. показва, че обяснението на материала със собствени думи подобрява дългосрочното запомняне, както и свързването на знанията с предишен опит. Това води до повишено критично мислене, особено в хуманитарни и социални дисциплини.
Изследванията показват, че в резултат от използването на техниката се активират различни дялове на мозъка, включително тези, свързани с реч, логика и абстрактно мислене.
Освен това, тя принуждава мозъка да реорганизира и "преведе" информацията на разбираем език и подобрява процеса на интернализацията на знанието - т.е. наученото става част от теб, а не е просто нещо "външно" запаметено.