3 основни навика, с които да забавим стареенето

| от MamaMia |

Докато човек е млад, не си мисли за идващите години и не се щади: нито физически, нито психически. Много хора в младите си години злоупотребяват с алкохол, наркотици или пък пренатоварват тялото си във фитнеса, натоварвайки се не само с хранителни добавки, ами и с вредна „химия“.

В същото време, именно докато си млад е добре да се замислиш за здравето си и да успееш да развиеш навици, които ще ти помогнат да живееш по-добре и да забавиш процеса на стареенето. Добре е да се замислим за здравето си още преди 35-тата си годишнина, за да имаме повече време да забавим отпускането на организма.

Оказва се, че да забавиш стареенето не е чак толкова трудно.

Според изследване, проведено в Харвард през 2018 година, единствено благодарение на пет навика, човек може да увеличи продължителността на живота си с поне 10 години. Става дума за здравословно хранене, редовни упражнения/достатъчно движение, запазване на здравословно тегло, въздържане от прекомерно пиене на алкохол и от тютюнопушене.

А според публикация на сайта на телевизионния канал CNBC за забавянето на стареенето всъщност ключови са 3 основни грижи:

Поддържане на добра устна и дентална хигиена

Оказва се, че има връзка между спазването на добра орална хигиена и стареенето. Миенето на зъбите редовно може да ни спаси от сърдечни блести и – според някои изследвания – дори от деменция. Всичко това е заради възпаленията, които светкавично могат да се образуват в устната кухина. Възпаленията са отговора на нашата имунна система на наранявания или инфекции. Лошата дентална хигиена може да доведе до прекомерно много бактерии в устата, които да причинят кариеси и заболявания на венците. Ако възпаленията в устата се превърнат в хронични, те пречат на имунната система да се бори с други заплахи – например заболявания, свързани с възрастта.

С една дума, хроничните възпаления в устата подпомагат стареенето. Но ако мием зъбите си два пъти на ден можем да намалим риска от сърдечен удар, поне в сравнение с онези, които си мият зъбите само веднъж на ден или пък изобщо не ги мият. Така поне твърди това шотландско изследване.

Американската асоциация на стоматолозите е солидарна с това изследване и препоръчва миенето на зъбите да става два пъти на ден и винаги да се използва паста, съдържаща флуорид.

Вижте още:

Проблеми със зъбите по време на бременността

Отделяне на време за физическа активност и правене на упражнения

Известно е, че физическата активност и редовните упражнения намаляват възпаленията в организма и засилват производството на колаген в кожата. Физическата активност оказва и редица други чудотворни ползи върху тялото на клетъчно ниво, което се отразява и на начина, по който стареем.

Според изследване, хората, които редовно поддържат високо ниво на активност, имат по-дълги теломери – окончанията на хромозомите, за които се смята, че се съкращават с напредването на годините. Възрастните, които поддържат високи нива на активност (което се определя като 30 минути упражнения пет дни седмично) имат теломери, които са с 9 годни по-млади, отколкото теломерите на онези, които водят седящ живот. Така поне се твърди в това изследване от 2017 година.

А кардио упражненията изглежда имат по-голям ефект срещу стареенето, отколкото другите физически активности. Според изследване от 2018-а високо интензивните тренировки и тренировките за издържливост са най-ефективни срещу скъсяването на теломерите.

А добрата новина е, че не се изискват кой знае колко тренировки, за да се постигнат промени: според друго харвардско изследване от 2013-а, дори и 15 минути на ден упражнения могат да спомогнат за удължаване на живота с три години.

Вижте още:

5 безотказни начина да бъдем по-щастливи

Спазване на хигиена на съня 

Сънят наподобява „пролетно почистване“ на мозъчната активност. При спане мозъкът се прочиства от токсините, включително и от онези, свързвани с развитието на алцхаймер. Но и да не се преспива е точно толкова важно, колкото и да се спи достатъчно.

Според това систематично събиране на различни изследвания по-малко от седем или осем часа сън на денонощие се свързва с повишен риск от преждевременна смърт. Но същото важи и за спането по повече от 11 часа на нощ  – като дори във втория случай рискът е по-висок.

Ето защо е важно да се развият навици за по-здравословен сън, например да се ляга по едно и също време, да се консумира по-малко кофеин и алкохол преди лягане и да се премахнат всички електронни устройства от спалнята.

Вижте още:

Какво се случва с тялото, когато спим прекалено много