Забелязали ли сте как човек успява да се организира перфектно, когато има много задачи през деня, но ако има само една, е способен да я отлага до последно? При мен поне работи така. Отлагането дори и на съвсем проста задача е проблем на повечето хора и не бива да се осъждаме за него. Обикновено то се дължи на подсъзнателна липса на доверие в себе си. Понякога и на депресивно състояние. Така или иначе, не става дума за „мързел“, „липса на амбиции“, „липса на мотивация“, „неумение да се организираш“ или други подобни категории с осъдителна конотация.
Когато имате много задачи за изпълнение в даден ден, има няколко различни подхода, които можете да предприемете, за да дадете тласък на продуктивността си. Можете да „влезете с бутонките“ д да премахнете най-трудната си, най-взискателната задача преди всички останали. От друга страна, можете първо да започнете с нещо малко, леко и лесно. Ето защо това може да е по-подходящо за вас, особено ако страдате от серийна склонност към отлагане.
Когато се заемете веднага с най-трудното, трябва да се съсредоточите внимателно върху него и да свършите всичко. Проблемът с това е, че по-малки, досадни отговорности, като отговаряне на имейли или насрочване на срещи, са заседнали в главата ви и бръмчат наоколо. Може да не успеете да се съсредоточите добре, ако сте заети с куп други дребни неща. Премахването на тези дреболии може да разчисти пътя. И да ви даде пространството, от което се нуждаете, за да навлезете наистина работен режим и дълбока концентрация, когато е време да направите нещо по-предизвикателно или отнемащо много време.
Втората причина тази стратегия да работи е, че получавате тласък на мотивация от чувството за постижение, след като рано-рано сте отметнали проста задача. Разбира се, това е нещо дребно, но това усещане за постижение може да бъде непропорционално голямо. Благодарение на него денят ви започва с лесна малка победа и можете да продължите по-уверено напред.
По принцип задачата, от която се страхувате или отлагате най-много, вероятно е тази, която ще ви отнеме най-много усилия, но това не е задължително. Може да си страхотен в големите проекти и ужасен в дребните задачи като отговор на мейли или систематизиране на фактури.
Може да напише дълго и подробно есе за броени часове, а с дни да мислиш над слоган от 2-3 думи. Ключът към избора на малка задача, която да правите като първо нещо всеки ден, е да идентифицирате такава, за която знаете, че ще бъде лесна за вас, но ще доведе до някакво чувство за награда в мозъка ви. Дали наистина е лесно или не, няма значение. Важно е да се чувствате добре, когато свърши. Избирането на нещо, което не ви е трудно, но и не ви се прави, е ключът.
Вижте още: „Разкажете ни за себе си“ – Как да отговорим успешно на интервю за работа?
Освен това, трябва да създадете навик да сортирате отговорностите си по навременност и важност. Използвайте система като матрицата на Айзенхауер или Канбан. Така ще разберете какво всъщност трябва да свършите. След това изберете нещо от тази категория, което ще можете да свършите бързо и ефективно. Махнете го от пътя и се насладете на постижението докато напредвате с деня си и неговите по-трудни изисквания.
Вижте още: