„Разкажете ни за себе си“ – Как да отговорим успешно на интервю за работа?

| от MamaMia |


Никой друг въпрос не стряска повече хората по време на интервю за желана позиция. Е, освен може би „Как се виждате след пет години?“. Въпреки това повечето интервюта започват именно с това. Добри новини – има алгоритъм от четири успешни стъпки как да се представите, така че да бъдете запомнени. При това с добро. 

Подгответе си опорни точки предварително и не се страхувайте да изпадате в по-лични детайли

Често, когато се сблъскате с „разкажете ми за себе си“, вие сте въвлечени в разговор с хора, които почти не ви познават. Така че не започвайте да говорите за обхвата на работата. Вместо това се стремете да установите истинска връзка и да изградите разбирателство с тези, които питат. Споделете малко за своя произход и ситуационна идентичност. Вашата ситуационна идентичност е мястото, където се намирате в живота си в момента, определено обстоятелство, което оформя начина, по който се държите в света, или общността, с която се идентифицирате, която помага да оформите своята индивидуалност. Като фон някои хора избират да говорят за семейството си, къде са учили и откъде са.

И все пак можете да говорите за кауза или общност, към която принадлежите, или лична история за момент от живота ви, който ви е помогнал да разберете кои сте. Споделянето на аспекти на вашето минало и идентичност осигурява по-задълбочено разбиране на личността ви. Може също така да разкрие общи черти между вас и вашите потенциални клиенти или бизнес партньори, които могат да ви помогнат да се свържете и да изградите доверие с тях. Това също е добър начин да демонстрирате своите междуличностни умения. 55% от работодателите казват, че им е много трудно да намерят квалифицирани кандидати със силни междуличностни умения. Хората с добри междуличностни умения могат да изграждат здрави взаимоотношения с колегите си и да работят по-добре като екип. Следователно хората с тези умения са много търсени. Всъщност много работодатели казват, че междуличностните и комуникационните умения са много важни за заемането на лидерски позиции в техните организации.

Заложете повече на това кои сте, отколкото какво умеете – това вече го пише в CV-то, а и ще ви попитат отделно за него

Когато хората ви срещат, те се впечатляват от вас като хора, а не от уменията или опита ви. Търсят да видят личност, социални умения, меки умения. Поставете на преден план вашите лични качества и основни ценности. Това са вашите човешки умения, които съобщават кой сте като човек, а не само какво можете да правите. Например, можете да обясните, че сте много състрадателен човек, да обясните защо казвате, че сте състрадателен и да дадете пример от вашия професионален опит, където състраданието е било от полза в тази ситуация. Работодателите ценят високо човешките умения, защото знаят, че специфичните за работата умения могат да бъдат преподавани и научени. Следователно те търсят умения като лидерство, емпатия, комуникация, адаптивност и самосъзнание. Такива качества могат да сигнализират дали умеете да взаимодействате ефективно и хармонично с други хора. Хората, които са емпатични, се възприемат като по-добри колеги и лидери, защото са склонни да създават правилния климат и да задават правилния тон в колегиалните отношения.

В същия дух: ценностите ви предоставят важна представа за характера ви и основни „улики“ за това какво ще защитавате като професионалист, с какво няма да се примирите, в какви насоки ще работите. Компаниите искат да наемат трудолюбиви професионалисти, почтени с добра етика – или поне компаниите, за които си заслужава да работите. Споделянето на вашата собствен ценностна система, помага да демонстрирате, че можете да се впишете в културата на компанията, да допринесете ефективно за нейната мисия и да работите хармонично с екипа. За да опишете накратко основните си ценности може да използвате сходна формулировка: „Вярвам в почтеността. Затова подхождам честно към нещата. Старая се да бъда справедлив в преценката си ивзимам под внимание как моите действия засягат някой друг.“ След това можете да предложите конкретен пример за това как сте се ориентирали на практика в предизвикателни от етична гледна точка ситуации. 

Едва тогава идва моментът да говорите за компетенциите си

Тук вече не се свенете да разкриете възможностите си и да се похвалите, включително за специализацията си, за езиците, които владеете, за техническите си познания, за опита си. Освен това разкажете как според вас вашите компетенции помагат за разрешаването на предизвикателствата във вашата професионална ниша и резултатите, които сте постигнали. Например, можете да кажете: „Аз съм отличен в маркетинга. Създадох дигитална маркетингова кампания за компания Х и те успяха да увеличат продажбите с 50%“. Това е важно, защото позволява на слушателите да отчетат силния ви и резултатен личностен бранд. Комуникирането на проблемите, които вашите компетенции решават, също ви помага да заемате роли, където вашите таланти са ценени, да се ангажирате с работа, която предизвиква интереса ви и задачи, където можете да предложите най-голяма стойност. Не преувеличавайте уменията си и не казвайте, че сте много добри в неща, които не желаете да вършите. 

Обобщете с какво сте по-различен

Посочете кое точно мислите, че ви отличава от всеки друг кандидат. Каква добавена стойност ще донесете? Какъв е вашият Х-фактор? В днешния жестоко конкурентен пазар на труда е изключително важно да се отличите от групата. Това, което ви прави различни, може да бъде креативен подход, който предприемате за решаване на предизвикателен проблем, нова перспектива или по-ефективен начин за изпълнение на задача. Можете също така да се откроите, като се облегнете на човешки умения, като способността си да изграждате положителни взаимоотношения или просто да бъдете надеждни. Като цяло, когато чуете „разкажете ми за себе си“, помнете, че става дума за създаване на солидно и запомнящо се първо впечатление. Това е шанс да покажете, че можете да общувате ясно, да се свързвате с други хора и да демонстрирате своята уникална стойност. Не пропускайте възможността да покажете пълната сила на вашата лична марка. Ще бъдете по-уверени, разказвайки собствената си история, ще изградите доверие и ще дадете шанс на другите да ви опознаят по-добре.

Вижте още: 

Няма страшно – това е просто работодател!