Да дадете смартфон на дете под 12 години - фатална грешка!

Да дадете смартфон на дете под 12 години - фатална грешка!
Снимка: iStock

Депресия, затлъстяване, недоспиване... и това, без да броим кратките видеа

Ново проучване, проведено от екип от Калифорнийския унивесит Бъркли и Колумбийския университет в Ню Йорк, установи, че децата под 12-годишна възраст, които са получили смарт устройство, са изложени на по-висок риск от депресия, затлъстяване, недоспиване.

Тревожните резултати са базирани на анализ на над 10 000 деца, които са участвали в проучването Adolescent Brain Cognitive Development Study между 2018 и 2020 г. Това се приема за най-голямото дългосрочно проучване на развитието на мозъка и здравето на децата в САЩ.

Макар че проучването не установява строга причинно-следствена връзка между смартфона и здравето, широката корелация, която показва, подчертава постоянно нарастващия обем от изследвания, проучващи вредните когнитивни ефекти, които устройства като смартфони и таблети могат да имат върху подрастващите.

Детето

Негативните последици варират от здравословни проблеми, през лошото влияние на кратките видеа върху все още неразвития детски мозък, през проблеми в образованието, чак до социалните умения.

Около две трети от проучените деца са използвали смартфон. Средната възраст, на която са го получили, е 11 години, а развитието им е било сравнено с това на група от около 3800 деца в проучването, които не са претежавали смартфон преди да навършат 12 години.

Учените не само установяват, че децата, които използват смартфон на 12-годишна възраст, са изложени на по-голям риск от депресия, затлъстяване и лош сън, но и доказват, че колкото по-малко е детето, когато за първи път получи смартфон, толкова по-висок е рискът от затлъстяване и проблеми със съня в частност.

С други думи, колкото по-рано едно дете се пристрасти към смарт устройството, толкова по-лоши ще са потенциалните последствия за неговото физическо и психическо здраве.

Детето Детско здраве

Паралелен проблем са късите онлайн видеа

Късите онлайн видеа вече са навсякъде - от мода, започната в TikTok, те превзеха напълно информационното пространство и погълнаха вниманието на миларди хора.

Свободното време вече не е "свободно", защото всяка секунда е запълнена до краен предел и определя начина, по който хората - и особено съвсем младите - разпускат, общуват и формират своето мнение.

TikTok, Instagram Reels, YouTube Shorts, а за по-старото поколение и Facebook Ленти, са навсякъде и по всяко време.

Смешни, политически заредени, скандални, забавни или просто вайръл - късите видеа се поглъщат за секунди и повличат след себе си още и още съдържание - без край и без дъно.

Но какво се случва, когато осигурите достъп до такива видеа на деца в предучилищна или ранна училищна възраст?

Оказва се - не много хубави, да не кажем мрачни неща.

Както вече казахме, потокът от съдържание нарушава съня, размива границите между реалност и измислица и отнема от времето, в което детето може да играе, да размишлява или спокойно да взаимодейства с околната среда - ключови поведения за развитието на мозъка.

Но проблемът в гледането на този тип видеа се оказва не е толкова в количеството прекарано време.

По-скоро е в моделите, които се развиват натрапчиво и стават трудни за контролиране. Тези модели могат да започнат да влияят на съня, настроението, вниманието, училищните задачи и взаимоотношенията.

Късите видеоклипове, които обикновено са между 15 и 90 секунди, са създадени, за да задоволят жаждата на мозъка за новости и за разнообразие.

Всяко превъртане обещава нещо различно, било то шега, закачка или шок - и мозъчните системи за възнаграждение реагират абсолютно незабавно.

"Фийдът" разбира се, не спира сам. Никога. Така естествените паузи, които биха помогнали за възстановяане на вниманието, изчезват.

Истории Извън гнездото

С течение на времето това може да отслаби контрола над импулсите и сериозно да наруши устойчивата във времето концентрация.

Още през 2023 г. беше представен анализ върху 71 проучвания и над около 100 000 участници и беше установена връзка между интензивното използване на къси видеоклипове и намаления контрол над задръжките и над продължителността на вниманието.

Сънят е една от най-ясно изразените области, в които кратките видеоклипове могат да окажат негативно влияние.

Днес много деца гледат в екрана, когато би трябвало да е време за отпускане. Ярката светлина обаче забавя освобождаването на мелатонин - хормона, който помага за регулиране на съня. Всичко това, естествено, затруднява заспиването.

Но онова, което действително затруднява мозъка и му пречи да се успокои, са емоционалните възходи и падения, свързани с бързото превъртане на съдържание.

Изследване от 2024 година показва, че за някои тинейджъри прекомерната употреба на кратки видеоклипове е свързана с по-лош сън и по-висока социална тревожност.

Тези нарушения на съня влияят на настроението, устойчивото поведение и паметта и могат да създадат цикъл, който е особено труден за прекъсване. Особено от деца, които са изложени на стрес или социален натиск.

Освен съня, постоянният поток от изображения на връстници и подбран начин на живот може да засили усещането за сравнение.

Децата във възрастта преди пубертета могат да развият нереалистични стандарти за това кое е популярно поведение, какъв следва да е външният вид и какво представлява успеха. Това неминуемо води до по-ниско самочувствие и тревожност.

По-малките деца са по-податливи

Повечето проучвания се фокусират върху тинейджърите, но по-малките деца имат по-незряла саморегулация и по-крехко чувство за идентичност, което ги прави силно податливи на емоционалното очарование на интензивните и кратки видеа.

Отделен риск е съдържанието

Излагането на съдържание, което децата дори и не са предполагали, че могат да видят, е рисково. В същото време дизайнът на приложенията с кратки видеа прави срещата с неподходящо съдържание твърде вероятна.

Детето

Тъй като клиповете се появяват незабавно и се възпроизвеждат автоматично един след друг, на децата могат да бъдат показани насилствени кадри, вредни предизвикателства или сексуално съдържание, преди да имат време да обработят това, което виждат, и дори преди да могат да отвърнат поглед.

За разлика от по-дългите видеоклипове или традиционните публикации в социалните медии, краткото съдържание почти не предоставя контекст, предупреждение или възможност за емоционална подготовка.

Едно единствено плъзгане с пръст може да доведе до внезапна промяна на тона от забавен към тревожен, което е особено шокиращо за развиващите се мозъци.

Това съдържание може изобщо да не бъде толкова неприлично или незаконно, но все пак да е твърде неподходящо за етапа на развитие, в който се намира детето. А алгоритмите обикновено се учат от изгледано съдържание, за да го ескалират по-нататък.

Тази комбинация от внезапно появяване, липса на контекст, емоционална интензивност и бързо подсилване на съдържанието е това, което превръща кратките видеоклипове в особено опасни за по-малките деца.

Не всяко дете, разбира се, е засегнато по еднакво.

Децата с тревожност, проблеми с вниманието или емоционална нестабилност обаче сякаш са по-уязвими към компулсивното превъртане и последващите го промени в настроението.

Някои проучвания посочват, че има взаимовръзка, при която младите хора с хиперактивност и дефицит на вниманието (СДВХ) са особено привлечени от бързото съдържание, като в същото време интензивното излагане на такива видеа може да засили симптомите, които затрудняват саморегулацията.

Също така децата, които се сблъскват с тормоз, стрес или нестабилност в семейството или които вече имат проблеми със съня, вероятно са още по-изкушени да зяпат компулсивно видеа, така че да се разсейват от преживяването на трудните емоции. 

Тези модели на поведение са важни, най-вече защото детството е критичен период за научаване как да се изграждат взаимоотношения, как да се понася скуката и как да се справяме с неприятните чувства.

Когато всеки тих момент е запълнен с бързо забавление, децата губят възможността да мечтаят, да измислят игри, да разговарят с семейството си или просто да оставят мислите си да блуждаят.

Неструктурираното време е част от начина, по който младите умове се научават да се успокояват и да развиват вътрешна концентрация. Без него тези умения могат да отслабнат.

Колкото повече знания имаме за ползите и вредата, нанасяни ни от екраните на смартфоните и кратките видеа, толкова по-подготвени сме.

Детето

Доста начални училища, включително и в България, вече ограничават използването на смартфони по време на учебния ден, а организации като "Амнести Интернешънъл" призовават платформите да въведат по-безопасни настройки по подразбиране, по-добра проверка на възрастта и по-голяма прозрачност по отношение на алгоритмите.

Истории

Същевременно Австралия стана първата държава в света, която забрани достъпа на лица до 16 години в социалните медии.  

Постепенно и родителите, забелязвайки своето високо ниво на пристрастеност, започват да демонстрират по-високи нива на осъзнатост, когато излагат децата на достъп до онлайн съдържание.

Създаването на прости семейни навици, като например да не се внасят електронни устройства в спалнята вечер или да се определи общо време за изключване на екраните, може да защити съня и да намали прекарването на време пред екрана късно през нощта.

Насърчаването на офлайн дейности, хобита, спорт и време с приятели също доприняся за детското психично здраве.

Късите видеоклипове могат да бъдат креативни, забавни и успокояващи - и не бива да ги забраняваме абсолютно напълно! 

Но е абсолютно задължително да се гледат в родителско присъствие и чрез контролирано съдържание, одобрено от възрастния.

Детето Детско здраве

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.

Подобни

Ексклузивно

Последни