Как да контролираме стреса по време на бременността

| от MamaMia |

Като всяко голямо и жизненоважно събитие, и бременността идва с нови и неочаквани предизвикателства. През 9-те месеца, в които ще износвате зародиша, плода, а в последствие и вече оформящото се в корема бебе, е изключително важно да се грижите добре за психическото си и физическото си здраве. Това означава и донякъде да промените фокуса и поведението си, което сте имали преди забременяването.

Ако работите стресираща работа, е очевидно, че трудно ще продължите със същото темпо по време на износването – и може би не е редно да го правите.

Ако не намалите стреса на работното място, е възможно да усетите сериозен физически дискомфорт и дори да попаднете в застрашаващи сигурността на плода ситуации. Както в началото, така и в по-напредналите етапи на износването, перманентният и силен стрес на работното място може да доведе включително до помятане или нежелано прекъсване на бременността.

Проблемите в роднинските отношения, недоразуменията и скандалите в личната връзка, неочакваните неприятни събития, например смърт на близък или приятел, както и всички останали неконтролируеми външни ситуации могат да повишат значително нивата на стрес и това да се отрази негативно на износването.

Заради завишеното ниво на хормоните в тялото на бременната, нейната емоционална чувствителност също така е много по-голяма, което може да доведе до крайни реакции на стресови събития. Именно затова е добре околните да спестяват, доколкото могат, негативните новини, да пестят силите и да се съобразяват с настроенията на бъдещата майка.

И без това е много вероятно финансовата несигурност, нерешените битови проблеми, актуалната политическа и глобална ситуация така или иначе да се отразяват негативно на психическото състояние на бременната. Чувството за стрес, което предизвикват социалните медии и новинарските емисии не е нещо, което може лесно да бъде контролирано, но по време на бременността не е лошо негативният новинарски поток да бъде намален.

Но колко всъщност е опасен стресът по време на бременност?

Ако бременността е здрава и стресът е еднократен, надали това ще причини кой знае какви проблеми на бебето. Но ако живеете в перманентен стрес и тревожност ден след ден или по-често от нормалното, и ако ви е трудно да се справите, ще трябва да прибегнете до техники за редуциране на тревожността или дори до посещение при психотерапевт.

Екстремният и продължителен стрес може да увеличи риска от преждевременно раждане или от раждане на бебе с ниско телесно тегло.

В този смисъл позитивното възприемане на света е от изключително значение за борба със стреса.

Техники за успокояване при стрес

Използването на техники за самоконтрол и самоуспокояване може да доведе до значително намаляване на нивата на тревожност и стрес, изпитвани по време на бременността. Внимателното вглеждане в себе си и собствените нужди може да се окаже безценно в борбата с негативните и обсебващи мисли.

Ако редовно прилагате в живота си техники за медитация и самоуспокояване, може да усетите значително подобрение в психичното си здраве и намаляване на нивата на тревожност, стрес, притеснения и депресивни състояния по време на бременността.

Помощ! Депресия по време на бременността

Ето няколко начина за самоконтрол и самоуспокояване:

– Опитвайте се в ежедневието си да обръщате внимание на гледките, звуците, миризмите и всички други усещания. Може да бъде трудно да го правите постоянно, особено ако продължавате да работите или сте заета с домакинска работа. В такъв случай си отделете време всеки ден, през което наистина да се фокусирате върху онова, което усещате физически в дадения момент.

– Ако всеки ден правите едно и също, е много вероятно в някакъв момент по време на бременността да загубите интерес към добре познатите ви неща. Затова е важно да започнете да правите нови неща. Избирайте различен път до магазина или до работа, опитайте се да смените мястото си в офиса с някое ново. Промените ще ви мотивират и подготвят за огромното предизвикателство на раждането, което ви очаква.

– Всеки ден намирайте време да оставите заниманията си и да обръщате внимание на вътрешния си свят. Позволете си „полет на мисълта“ – наблюдавайте отстрани мислите, които идват и си отиват. Опитайте се да описвате мислите си и чувствата си наум, в момента, в който се появят, и да улавяте натрапчивите повторения.

– Опитайте медитация. Съсредоточавайте се върху дишането и звуците наоколо. Ако усетите, че умът ви започва да се рее безцелно, леко и внимателно се опитайте да го фокусирате отново.

– Опитайте йога или Тай Чи за бременни. Практикувани правилно, те ще ви помогнат да се съсредоточите върху дишането си и върху движението на тялото.

– В интернет има множество безплатни курсове по медитация, има и приложения, които може да са ви от помощ. Опитайте различни подходи, за да намерите най-подходящия за вас.

– Отидете на масаж за бременни. Масажът е великолепен начин за отпускане на тялото, за намаляване на тревожността и за борба с лошото настроение. Ако сте в добри отношения с партньора, можете да го помолите за елементарен масаж на гърба, на краката, на ръцете. Или сами си направете нежен масаж на краката.

Най-честите тревоги през бременността и как да не им се поддаваме

Потърсете помощ от доверено лице

Ако се тревожите за здравето на бебето в следствие на изпитан силен стрес, не е лоша идея да изберете някой от близкото си обкръжение – приятел или роднина, с когото да говорите. Не сдържайте чувствата си и се опитайте да потърсите емоционална помощ.

Добър вариант е и да потърсите групи за самопомощ или да споделите тревогите си в майчински форум. Ще се изненадате, когато разберете колко много жени са в подобна на вашата ситуация.

Хранете се добре

Недояждането или прескачането на хранения може да се отрази пагубно не само на здравето ви, но и на настроението. Което съвсем не означава да преяждате, както правят някои бременни жени в стремежа си да спрат стресиращите мисли.

Не оставяйте нивата на кръвната ви захар да паднат застрашително, защото това ще ви накара да се чувствате уморени и раздразнителни. Яжте регулярно и ако имате напъни за повръщане, киселини или липса на апетит – просто избирайте по-малки порции, поемани по-редовно.

Избягвайте дехидратацията

Липсата на достатъчно вода в организма на бременната може да доведе до неспособност за концентрация и до липсата на ясна мисъл. Трябва да поемате около осем чаши (200 мл) вода всеки ден и да избягвате поемането на повече от 200 мг кофеин всеки ден. Освен вода пийте още и мляко, плодови сокове и т.н.

И наистина – избягвайте алкохола, дори и под формата на чаша бира вечер.

„Да“ или „не“ на кафето по време на бременност

Правете повече разходки и леки упражнения

Физическото движение помага за отделянето на ендорфин и ни кара да се чувстваме чудесно.

Някои спортове са напълно безопасни за трениране по време на бременността. Танците или нискоинтензивната аеробика обикновено са напълно ок, за разлика от контактните и съсезателните спортове, които определено трябва да избягвате.

Плуването е добра опция за бременните, защото тонизира, без да натоварва ставите. Разбира се, трябва много да внимавате с гмуркането, а скокът във вода е направо забранен.

Да се разхождаш също е изкуство

Опитайте се да избягвате задръствания и прекомерно движение из града

Придвижванията из града за ходене на работа или за вършене на делови задачи са източник на огромен стрес. Особено ако бременността не е съвсем лека, се опитайте да намалите придвижването само до най-необходимото – ходене на работа, пазаруване.

Ако все пак пътувате с градския транспорт, се опитайте винаги да сядате. И все пак вероятността да не ви отстъпят място в пиковите часове е твърде голяма, затова най-добре избягвайте натоварените часове и препълнените превозни средства.

Сблъсъкът с много хора не само ще ви натовари психически и емоционално, но и може да изложи на риск имунната ви система, която сега работи на съвсем други обороти. Вие сте по-чувствителни към вирусни заболявания, а по време на пандемия е абсолютно наложително да се пазите в пъти повече.

Спете и почивайте повече

По време на бременността е важно да се вслушвате в изискванията на тялото си. Ако се чувствате уморена, си починете. Лягайте си рано. Сънят е много важен за психическото здраве и помага за здравословното износване.

Бременност и умора – най-често срещаната комбинация

Мислите за бебето ще ви заредят и мотивират

Когато се чувствате добре и спокойни, и бебето ще бъде спокойно. Затова е добре да си почивате, без да изпитвате чувство за вина.

След 15-тата гестационна седмица бебето започва да чува гласа ви, затова отделяйте време да мислите за него – а ако трябва дори да му говорите.

Смейте се и се забавлявайте. И се глезете

Смехът е един от най-добрите начини за отпускане на тялото. Срещайте се с приятели, гледайте забавни филми и комедии, четете забавни книги.

Бременността е перфектното време и да се поглезите. Отидете на маникюр, педикюр, фризьор. Купете си готини дрехи, кремове, нови аромати.

Отдайте се на любимо хоби.

Отнасяйте се добре към себе си. Наистина го заслужавате.

Вижте още:

6 начина да заобичаме тялото си по време на бременността

 
 


Повече информация Виж всички