Малко вероятно е да не сте виждали онлайн реклама на уникална книга, която обещава да превърне вашето дето в главен герой в уникална приказка. Идеята за книга в единичен екземпляр с персонализация на името и други индивидуални детайли съвсем не е нова - зародила се е още в началото на XX век. А развитието на технологиите несъмнено спомага за нейната все по-голяма популярност.
Доверяваме се на Laura Napalmer, упорито скрита зад своя псевдоним, да ни разкаже повече за тази дейност. С уговорката да бъде максимално обективна (с риск да си навреди), защото не си пада по захаросано поднесената реалност, пък било то и наужким.
"Понеже ще си говорим за персонализирани книги, този разказ ще бъде от първо лице. Като мнозина други, подтикнати към промяна от пандемията, по онова време търсех начин да съчетая натрупания професионален опит в консултантския сектор с увлечението към писането.
Вниманието ми към този тип книги бе насочено от близка приятелка. Показа ми няколко успешни магазина в Etsy и предложи да се заеме с графичното оформление, ако аз започна да създавам текстове. Огромна подкрепа получихме от страна на Карамфила - наша художничка с разпознаваем стил - освободи ни от търговските лицензи на нейните колекции с готови тематични илюстрации, т.нар. клипарт.

Първоначално бях скептична, защото се предполагаше да обърна наопаки модела за създаване на една детска книга.
Разполагахме с картинки, групирани по теми. По тях трябваше да измисля истории, при това на английски език и по възможност - римувани. Нямах никакъв опит в детската литература, а римуваните текстове никога не са били сред любимите ми.
Мотивацията дойде именно от предизвикателството да навляза в непозната територия.
Написването на първият римуван английски текст, състоящ се от десетина четиристишия, отне повече от седмица. Получи се горска приказка, в която малчуганът среща различни животни. Те споделят с него противоречива информация и детето трябва да сравни различните гледни точки. Обичам да се шегувам, че тази пилотна история бе вдъхновена от страната на "чудесата", в която възрастните "сами си преценят".

Намерихме начин книгите да се отпечатват в САЩ и това създаде допълнително доверие в първите американски клиенти. Единствената персонализация бе с името на детето на корицата и споменаването му в куплетите, а впоследствие предложихме и отразяване на цветове на очи и коси, доколкото го позволяваха готовите илюстрации. Няколко подажби и положителни отзиви несъмнено стимулираха появата на следващите приказки за русалки и динозаври.
Продължавах да измислям истории и постепенно осъзнах, че бих могла да се справя и с художественото им оформление.
Към онзи момент не бях отваряла никаква професионална програма за графичен дизайн и предпечатна подготовка. Имах известна съпротива, тъй като никога не съм имала влечение към обработката на снимки. Научих се да работя със специализираните софтуери за няколко месеца - без платени курсове, само с помощта на моята приятелка и доста ровичкане по менютата с опции, и с гледане на многобройните видеоклипове, достъпни онлайн.

Споделям всичко това, защото съм далеч от мисълта, че създавам уникален продукт.
Всеки може да се научи да прави това, с което избрах да се занимавам през последните години. Клишето за успеха като процентно съотношение между заложбите и труда е повече от валидно и в моя случай. А съвременните технологии предоставят почти неограничени възможности за малък бизнес, достигащ до отдалечени пазари.
Постепенно придобих увереност да създавам цялото съдържание съвсем сама и реших, че е крайно време да предложа книгите на българския пазар.
Случи се през пролетта на 2022 г. Избрах доста рискована стратегия, към която се придържам и до ден днешен - единственият канал за разпространение е моята Facebook страница и регулярни публикации в групи за подаръци и ръчна изработка. По книгите няма абсолютно никакво брандиране, за да могат техните получатели да се почувстват наистина специални.

Вместо да инвестирам в онлайн магазин със сложна структура поради многобройните вариации на темите с различна степен на персонализиране, заложих на два вида отпечатване - луксозно и бюджетно, така че книгите да бъдат подходящи както за самостоятелен подарък, така и като допълнение към основния. Предложих и дигитални варианти - PDF книги или предпечатни файлове за самостоятелна изработка.
Интересът надмина очакванията ми и постепенно започнах да получавам запитвания за изцяло индивидуални истории, които да отразяват напълно интересите на своите малки и големи герои.
През цялото време изпитвах опасения, свързани с психологическото въздействие на дейността. Създавах хибрид между специална книга и подарък, натоварен с емоционална стойност и предназначен да остане за спомен.
В този смисъл индивидуалните истории са повече услуга, но не е ли тя "мечешка" що се касае до прекалено егоцентричния характер на подобно съдържание. Все още не мога да намеря еднозначен отговор за себе си, но се стремя да съчинявам истории, които не се плъзгат по огледалната повърхност на суетата.
От самото начало си обещах, че ще се придържам към своя личен етичен кодекс. И ще приемам само онези задания, които се вписват в неговите очертания. Неведнъж съм отказвала поръчки заради арогантно отношение или абсурдни желания.
Не търся клиенти на всяка цена, а по-скоро съмишленици, с които споделяме общи ценности. Така успях да създам доста нови приятелства с прекрасни личности.
За моя огромна радост немалка част от хората, които ми се доверяват, се занимават със занаятчийство и ръчна изработка. Това е огромно признание, понеже никога съм крила, че съм по-скоро непохватна, отколкото сръчна.
Моето основно оръдие на труда е невидимо - въображението. И ако отначало създадох първите истории по наличните илюстрации, оттам насетне каталогът започна да набъбва в резултат от конкретни търсения. Не се свеждаха само до детски книги, като например коледните истории с възможност за монтиране на допълнително обработени снимки от тематичните фотосесии. Ежедневно получавах запитвания за различни поводи като сватби, годишнини, юбилеи. Благодарствените книги за учители и възпитатели също заеха своето важно място в портфолиото ми.
Появиха и книгите, с които смея да твърдя, че се отличавам от подобните на пазара - двуезични римувани приказки с английски, а отскоро и с немски текст. Започнах да предлагам и алтернативно визуално оформление в акварелен стил, дело на различни дигитални художници.
Въпреки това винаги съветвам своите клиенти да заложат на илюстрациите на Карамфила, за да получат един изцяло български продукт с повече добавена стойност.
Няма да скрия, че постепенно се научих да генерирам изображения с изкуствен интелект, тъй като в платформите за клипарт не откривах подходящи. Приятно съм изненадана, че повечето хора нямат предразсъдъци относно неговата намеса.

Малко хора обаче си дават сметка каква допълнителна обработка се налага да бъде направена, за да се отстранят всички несъвършенства, така че изображенията да се превърнат в илюстрации. Отначало с това се занимаваше само моят спътник в живота, защото часовете на денонощието не бяха достатъчни. Към днешна дата сме изключително признателни за доверието да оформим графично по този начин няколко книги на друг автор, които се разпространяват в тираж.
Често ми се налага да отклонявам запитвания, свързани с популярни анимационни герои, обект на авторско право. Използвам изкуствения интелект в границите, които не накърняват интелектуалната собственост на конкретни художници или брандове. И макар все още да няма разписани регулации в тази област, отново се придържам към своите лични етични норми.
Едно от актуалните направления е поредицата за нашите фолклорни традиции, която засега съдържа две персонализирани теми - за Баба Марта, както и за обичаите покрай Лазаровден, Цветница и Великден. През лятото ще започна работа по следващата за коледарите и сурвакарите. Двуезичните варианти се радват на огромен интерес от страна на българите зад граница. Използват ги като помагала в неделните училища, също и за презентации пред чуждестранна аудитория.

Имам известни притеснения, че бързият темп на развитие на изкуствения интелект би могъл да сведе създаването на една книга до няколко команди. Наблюдавам как ежедневно се появяват издания с бомбастични обещания, атрактивни намаления, няколко бонуса и тиктакащи часовници до изтичане на офертата.
Но вярвам безусловно в силата на естествения интелект като господващ при взимането на решения, пък били те и за някоя емоционална покупка в добрия смисъл на понятието. Съзнателно избирам да се уповавам на магическото въздействие на словото като най-съкровения подарък, който бихме могли да поднесем."