Може ли да се прекали с консумацията на вода?

| от MamaMia |

Вече ви разказахме обширно до какво води недостатъчното пиене на вода в ежедневието. Но възможен ли е обратният ефект – човек да прекали с пиенето на вода? А до какво може да доведе прекомерната хидратация?

Краткият отговор е: да, прекомерното пиене на вода също не е полезно по ред причини. Макар и да е сравнително трудно да докарате тялото си в положението на „прехидратирано“, това е възможно – особено при атлети, които в страха си от дехидратация, прекаляват с поемането на течности.

Както казахме вече, човек е препоръчително да приема по 1.8 – 2 литра чиста вода на ден (или 8 чаши по 236 мл). Според изследване от 2004 година общо течностите, които приемаме през деня, за жените е препоръчително да бъдат около 2.7 литра, докато при мъжете – до 3.7 литра.

Истината е, че тялото има лимит за това колко вода може да обработи и прекомерното пиене може да доведе до някои здравословни проблеми. Но и някои вече съществуващи здравословни проблеми могат да причинят прекомерна хидратация. При хора с бъбречни проблеми, сърдечна недостатъчност, чернодробни заболявания, неконтролиран диабет или при състоянието, наречено синдром на неадекватна секреция на антидиуретичен хормон (АДХ), може да се получи прехидратиране. Някои психиатрични състояния или приемът на определени лекарства също така може да отключат неимоверно силна жажда, което да доведе до прекаляване с пиенето на вода.

Симптомите, които се забелязват при средно сериозно прекаляване с водата включват главоболие, гадене или повръщане, промени в психическата дейност – например замайване или объркване, както и осезаемо подуване в корема и крайниците.

Когато се консумира прекалено много вода, нивата на сол и електролити в тялото се разреждат. В крайни случаи, може да се развие хипонатриемия, което означава че нивата на сол в кръвта са твърде ниски. Това води до подуване на клетките в тялото. Симптомите на хипонатремия включват слабост в мускулите, спазми и схващания, припадъци, загуба на съзнание и дори кома. В екстремни случаи е възможна дори смърт.

За да се предотврати прекомерната хидратация, се вливат интравенозно електролити и натрий. Но за да не се стига до там, е добре да има превенция – особено при атлетите, които често имат склонност да прекаляват с хидратирането.

Ако смятате, че има опасност да „прехидратирате“ (въпреки че едва ли е такъв случая – в крайна сметка това не е нещо твърде лесно постижимо) – е важно да поемате водата не на веднъж, а на няколко пъти през деня.

Наблюдавайте цвета на урината си – тя е прекрасен барометър за това какво се случва в организма. Ако сте нормално хидратирани – урината трябва да бъде светло-жълта. Ако обаче прекалявате с водата, тя ще започне да избледнява значително, докато стане съвсем прозрачна. Тъмната урина от друга страна маркира обратната крайност – дехидратирани сте.

Добрата новина е, че достигането на прекомерна хидратация изисква доста усилия, които трудно се постигат в ежедневието, особено ако не са на лице някакви специфични заболявания. Но ако усетите, че пиете прекомерно много вода и течности и това не ви се отразява добре, се опитайте да сложите нещата в нормални граници. Пийте само когато сте жадни, избягвайте дехидратацията и не се хвърляйте във физически и спортни експерименти, които могат да се отразят зле на организма.

 
 


Повече информация Виж всички