До какво води недостатъчното пиене на вода

| от MamaMia |

Пиенето на вода през последните години беше издигнато едва ли не в култ. Няма здравен сайт, който да не съветва да „поемаме повече течности“. Мантрата се завъртя особено активно покрай масовото прокламиране на фитнес културата и постоянното движение.

Навсякъде се подчертава, че човешкото тяло се състои от 60% вода. Според Journal of Biological Chemistry, цитиран от сайта Health Digest, белите дробове да съставени от 84% вода, бъбрецитe – от 79%, а сърцето и мозъка – от 73%. Дори в костите има високо водно съдържание – 32%.

Всички вече разбраха, че средно човек е добре да приема по 1.8 – 2 литра вода на ден (или 8 чаши по 236 мл), но пък откъде идва това измерване остава неясно, тъй като няма научно изследване, което категорично да застава точно зад тези числа.

Според старо изследване на американския Медицински институт (The Institute of Medicine) за жените е препоръчително да пият дори още по-голямо количество течности на ден – около 2.7 литра, докато мъжете трябва да приемат 3.7 литра. Разбира се, не става дума само за чиста вода, но и за напитки, супи и храна. В същото време тези съвети са доста обобщаващи, защото е известно, че индивидуалната хидратация на всеки един човек варира в много големи граници спрямо нивото на движение, температурата, болестите, състоянията като бременност и пр.

Но, независимо че нуждите от вода на всеки човек са различни, опасността от дехидратация е универсална.

Известно е до какво води липсата на вода – жажда, пресъхнала уста, тъмна урина. Но когато става дума за продължителна дехидратация, свързана с това, че човекът редовно не поема достатъчно течности, тогава може да се говори за много сериозни последствия.

Ето някои от тях:

Дехидратацията води до наддаване на тегло

Ако не пиете достатъчно вода, е възможно да наддадете на килограми. Според Health Digest пиенето на вода увеличава усещането за ситост. Някои учени намират пряка връзка и между пълнеенето и липсата на адекватна хидратация.

Изследване, публикувано в Annals of Family Medicinе, проведено сред 18 000 възрастни, установява, че онези, които нямат навик да хидратират добре тялото си, имат повишен индекс на телесната маса (ИТМ).

Една причина за връзката между хидратацията и ИТМ е във факта, че хората често погрешно интерпретират жаждата като глад и компенсират с калории, вместо с течности. Според американската Фондация за борба с поликистозните бъбреци 37 процента от хората бъркат жаждата с глада. Това се дължи на смесените сигнали в тялото, които предизвикват усещането за нощен глад, за преяждане и за постоянно хранене.

Липсата на достатъчно течности вреди на работата на сърцето

Когато сте дехидратирани, обемът на кръвта или количеството кръв, циркулиращо в тялото, намалява. За да компенсира, сърцето започва да бие по-бързо, увеличавайки ударите си и вдигайки кръвното налягане. При дехидратация кръвта също така съдържа повече натрий, който я уплътнява и затруднява придвижването й в тялото.

Според ScienceDaily дехидратацията увеличава риска от сърдечни заболявания и атеросклероза дори сред младите и здравите хора. Според някои кардиолози дехидратацията е точно толкова вредна за здравето на сърцето, колкото е и тютюнопушенето. Дори слаби нива на дехидратация могат да го увредят. Става дума за около 2% дехидратация, което е точно толкова, колкото когато започнем да се чувстваме наистина жадни.

Ако кръвното ви налягане е твърде високо или пък твърде ниско

това също може да се дължи на недостатъчното пиене на вода. Без достатъчно течности, обемът на кръвта намалява, което намалява и кръвното налягане. В същото време ниският обем на кръвта и повишената концентрация на сол в кръвоносната система задействат отделянето на антидиуретичният хормон (АДХ) или вазопресин. Този хормон причинява стесняване и стягане на кръвоносните съдове, което на свой ред води до повишено кръвно налягане.

Постоянната умора също е признак

за дехидратация. Според изследване от 2012 година дори слабата дехидратация от едва 1.36 % при жените може да предизвика умора и неспособност за съсредоточаване върху работата. Недостатъчното поемане на течности също така се отразява негативно върху качеството на съня, а като резултат това може да се усети и като нов цикъл на умора на следващия ден. Да си лягате обезводнени е дори още по-лошо за качеството на съня от хъркането.

Липсата на достатъчно вода се отразява и на работата на мозъка

„Мозъчната мъгла“ понякога се дължи именно на липсата на течности. Често връзката между слабите когнитивни способности и дехидратацията се пренебрегва, но истината е, че дори 1% обезводняване може да промени способността ни да внимаваме и да помним.

Интересното е, че дехидратацията не засяга абсолютно всички части на мозъка в една и съща степен. Според изследване от 2016-а най-податливи на увреждане вследствие на липсата на вода са участъците от мозъка, отговарящи за вниманието и двигателната координация, докато по-малко засегнати са частите, отговарящи за реакциите.

Обезводняването предизвиква констипация

като прави червата по-лениви. Това означава, че ако имате запек (нередовни или болезнени изхождания три пъти седмично или по-рядко), се замислете дали поемате достатъчно течности. Още изследване от 2003 година  доказва, че обезводняването е рисков фактор за лениви черва. Когато тялото е достатъчно хидратирано, работата на отделителната система протича много по-гладко.

Камъни в бъбреците – резултат от липсата на вода

Камъните в бъбреците са често срещано хронично заболяване. Те причиняват много болки и могат дори да предизвикат необходимост от медицинска намеса. Приема се, че около 13% от мъжете и 7% от жените изживяват или ще изживеят проблеми с бъбреците поне веднъж в живота. Ако получиш бъбречна криза веднъж, шансът тя да се повтори през следващите 10 години е около 80%.

Доказано е, че дехидратацията е един от най-големите рискови фактори за развитие на камъни в бъбреците.

Недостатъчното пиене на вода се свързва с инфекции на пикочните пътища

Около 50% от жените са преживявали инфекция на пикочните пътища поне веднъж в живота си. Това е бактериална инфекция, която се характеризира с много неприятни симптоми, например болезнено и честно уриниране, треска, умора.

Нивото на хидратация е един от рисковите фактори, които влияят върху шансовете от отключване на инфекции на пикочните пътища. В крайна сметка пиенето на повече течности предизвиква често уриниране, което помага на изчистването на бактериите от тялото.

Настинките и болестите също са свързани с обезводняването

Съветът да ядете топла супа или да пиете чай, когато сте настинали, не е само заради чудотворното съдържание в тях, ами защото всъщност тялото се нуждае от голямо количество течности, когато се пречиства от токсините и когато се лекува. Водата също така засилва работата на имунната система. Дехидратацията предизвиква задържане на токсините в тялото, което се отразява и на това, че ставаме по-уязвими към болести и ни трябва повече време, за да се излекуваме.

Липсата на вода влошава алергиите

Ако алергиите ви са по-чести от обикновено, това може да е знак, че се нуждаете от повече вода. Колкото по-дехидратирано е тялото, толкова по-високи са нивата на химикала хистамин, произвеждан от имунната система, който отключва алергиите.

Дехидратацията влошава болките в ставите

Оказва се, че недостатъчното поемане на вода влошава и болките в ставите. Ставите съдържат хрущял, който служи за омекотяване на триенето на костите, а той се състои от приблизително 80% вода. Съвсем логично, когато не пиете достатъчно вода, този хрущял става по-малко хидратиран и това води до болки в ставите в резултат на повишеното триене.

Сухата кожа също е резултат от липсата на достатъчно вода

Всъщност кожата често е отражение на онова, което се случва в нашите тела и дехидратацията не е изключение. Нормалната кожа дължи своята мекота и гъвкавост именно на съдържанието на вода. Когато тя не е достатъчно, кожата става раздразнена, грапава, люспеста, бели се или сърби. Често причината за сухата кожа е в сухия въздух, но липсата на хидратация отвътре също е ключова, за да изглежда добре.

Дерматолозите обясняват, че добре хидратираната кожа изглежда по-гладка, отразява светлината по-добре, сияе, а дехидратираната е по-малко еластична и изглежда безжизнена. Особено критична е дехидратацията за хората, които по принцип имат суха и чувствителна кожа.

Честото и болезнено главоболие

също може да се дължи на недостатъчното пиене на вода. Според Medical News Today когато тялото е дехидратирано, мозъкът може временно да се свие заради загубата на течност. Това предизвиква специфично главоболие, което може да варира от тъпо, до интензивно и може да се усеща отпред, отстрани, отзад или отгоре на главата.

Дехидратацията също така задейства атаките на мигрена при жените които по принцип страдат от нея. При онези, които пият по-малко течности, мигрената може да е по-тежка и по-продължителна.

 
 


Повече информация Виж всички