Малко неща на света са толкова сладки, колкото дете, което пее или танцува на любимата си песен. Независимо дали малките научават песните от детската градина, чуват гиот анимационните филмчета, или ги уловят от радиото в колата, начинът, по който пресъздават чутото, обикновено разтапя сърцата. Неслучайно в интернет циркулират милиони видеа на малки сладки същества, които пеят, свирят или просто крещят мелодично.
За съжаление, колкото повече порастват децата, толкова по-съзнателни стават за своите действия и едно от най-първичните човешки действия – пеенето – по правило намалява. В училище много деца изобщо престават да пеят (освен ако не сте ги записали в хора на Софийската филхармония – тогава те ще пеят постоянно вкъщи… или поне до началото на пуберитета).
Но кога е пикът в желанието за пеене сред малките деца?
Този въпрос задава сайтът Romper на няколко специалиста, в опит да помогне на родителите да направят прекрасни видеа на малките, преди звездният миг на артистичния порив на детето да отмине.
„Желанието за пеене се развива на фази“, казва за Romper Ричард Питърсън, изпълнителен директор на американските образователни центрове за малки деца Kiddie Academy. Всъщност децата са привлечени от музиката от първия момент, в който се родят, а може би и преди това, тъй като слуховият им апарат се развива още в средата на бременността.
След раждането, още през първите 12 месеца от развитието, може да наблюдавате музикалното боботене, което е сигнал, че малкото ще пропее съвсем скоро. През следващата година пеенето ще наподобява повече повторение на често слушани фрагменти от различни песни, преди към тях то да започне да добавя текст и ритъм. Но дали детето е наистина музикално, ще стане ясно чак след 4-тата, към 5-тата година.
Според специалистите през първите пет години от детството, мозъкът се развива страшно бързо, затова и музиката, която тогава детето успява да чуе през този период, ще формира стила и вкуса му през целия живот. Това е много важно да се знае от всеки родител и не е странно, че децата, които раснат в тиха среда през първите си пет години, може и изобщо да не успеят да формират отношение към музиката по-късно в живота си.
Учителят по ранно образование по програмата Монтесори Джаки Хортън казва през Romper, че в периода на детската градина започва да се наблюдава най-големият обхват от пеене. Причината е, че децата вече могат да помнят и да произнасят думи, разбират стъпките и могат да проумеят ритъма, ако им бъде показан.
Периодът на детската градина също така е времето, през което детето вероятно ще спре да си припява какво ли не безразборно. Но ако постоянното пеене продължава – тогава е много вероятно да сте приятно изненадани от бъдещия „Глас на България“.
Много е важно през първите пет години, ако забележите желанието на детето да пее, да го поощрите. Ако направите това, е много по-вероятно след някоя и друга година детето само да поиска да свири на даден инструмент, а и в крайна сметка да се научи да се наслаждава на музиката до края на живота си.
Затова започнете от рано: пейте и танцувайте с бебето, а после и с детето, колкото можете повече през първите години на живота му. Това няма да е трудно, защото прохождащите деца наистина обичат музиката и особено интерактивните детски песнички, в които се и танцува.
Особено полезни са песничките, чрез които децата придобиват различни умения. Можете да учите как се мият ръце, например чрез песнички като „Едната мие другата“. Приспивните песни също са много важни. А по-късно е хубаво да започнете да пеете песни за числа, така че още преди училище децата да усвоят основните думи и математически термини по забавен начин.
Възможно е детето да се окаже толкова схватливо музикално, че през тези ранни години направо да ви омръзне постоянно да слушате едни и същи песнички. Но по-добре се насладете на мига. В крайна сметка когато децата тръгнат на училище, те започват да трупат толкова много нови знания, че в един момент ще се окаже, че вече изобщо не пеят.
И тогава това наистина ще ви липсва.