За сериозен проблем в обучението по математика алармират резултатите от проведеното в началото на октомври изследване, в което взеха участие близо 48 000 ученици в 6 клас от 1678 училища в цялата страна.
Според МОН шестокласниците показват добри резултати в задачи за извличане и тълкуване на данни от диаграми, но срещат трудности при работа с проценти, обикновени и десетични дроби, при прилагане на формули и изчисляване на лица на фигури.
12-годишните решаваха 11 задачи с избираем отговор и две с кратък свободен отговор върху материала от 5 клас.
Общо 689 от учениците са постигнали максимален резултат от 20 точки, а 4179 имат пълни точки на последната задача, в която се изисква изчисляване на разход за гориво и прилагане на проценти в реална ситуация.
Още 7638 учениците са получили максималните 4 точки на другата задача със свободен отговор, която проверява логическото мислене за обмен и размер на телата.
Резултатите от проучването потвърждават наблюденията за трудности именно в 5 и 6 клас - малко след прехода на децата от начален към прогимназиален етап, когато се срещат с нови учители, а понякога изцяло сменят училището и средата си, признават от министерството.
Те ще бъдат използвани за предприемане на конкретни мерки и насоки за работа, включително промени в учебните програми, които да позволява повече време за упражнения, практическа работа и прилагане на наученото в практиката.
Постигнатият среден резултат е 8,89 точки от общо 20, което отговаря на 2,67 средна оценка, изчислява Петко Иванов от "Заедно в час".
По думите му списъкът от мерки, изготвен от образоватеното министерство ще доведе само до "още от същото, което не работи".
Да добавим час по религия и да преместим "История славянобългарска" от 10 в 9 клас (или други козметични, но пък безсмислени размествания) няма да реши проблема, категоричен е той.
Имаме сериозен проблем в прогимназията, който отдавна адресираме, подчерта Тодор Тодоров, създател на гражданската група "Математика за всички деца".
По думите му, сривът се случва в пети клас, защото там има струпване на материал и в нова среда след четвърти клас се получава "абсолютна катастрофа".
"Световният стандарт за тройка е 60% от точките. В случая говорим за 20 точки. Значи би трябвало да бъде около 12 точки за тройка. Средният резултат който виждаме, е от рода на 8.82 точки, което си е чиста двойка", обясни той пред БНР.
От групата, заедно с бивши състезатели по математика, са отправили до образователното министерство предложение за прогимназиалния и гимназиалния етап от обучението.
Според тях то ще позволи внедряването на сектори с висока добавена стойност като изкуствен интелект, роботика, капиталови пазари, био и нанотехнологии и други в икономиката на България.
Експертите предлагат още в пети клас да има селективни паралелки по математика и в кварталните училища, а в четвърти клас да се освободи време, за да се положат основите за пети клас, където според тях има най-сериозен проблем.
В момента програмата по математика във втори, трети и четвърти клас повтаря едни и същи концепции, коментира Тодоров.
Той апелира за по-интересни задачи от тези с тръбите в басейните и пътуващите лодки.