Преди да се впуснат в проверяването на факти, гимназистите ще преминат през обучение, водено от екипа нa образователната платформа prepodavame.bg и опитни специалисти от Асоциацията на европейските журналисти – България.
Освен на медийна грамотност тийнейджърите се учат и как да презентират проверките си – те правят проучвания, използвайки дигитални инструменти, пишат сценарии, снимат репортажите си пред камера и монтират видеата в подходящ формат за най-популярните платформи като Facebook, YouTube, TikTok и Instagram.
България има един от най-ниските индекси на медийна грамотност в ЕС, напомнят от prepodavame.bg. По думите им тази статистика може да се обърне чрез развитие на редица умения, свързани с нея – критично мислене, умение за проверка на факти, четивна грамотност и др.
Международният проект MediaWise избира да работи за повишаване на медийната грамотност на хора от различни възрасти, чрез създаване на мрежа от младежи, които умеят да проверяват популярни твърдения в медиите и социалните мрежи и искат да се борят срещу дезинформацията в интернет пространството.
„За нас е важно учениците да познават различните начини, по които могат да проверят информацията, с която се сблъскват всеки ден в интернет – чрез инструментите за анализ на снимков или видео материал и разпознаване на изкуствен интелект, чрез търсене на поне два независими източника, чрез сравняване на данни и време, и др. Видеата, които първите ни тийнейджъри създадоха, се радват на интерес от различни аудитории и демонстрират по разбираем начин тези основни правила на медийната грамотност“ – споделя Иван Попов, координатор на проекта за България, част от екипа на сайта prepodavame.bg.
Повече за начина на кандидатстване: https://prepodavame.bg/prisaedini-se-kam-tiyn-mrezhata-za-proverka-na-fakti/
Вижте още: