Как да се будим отпочинали, без „още пет минутки“

| от MamaMia |

Вече ви разказахме за причините сутрин да се будим уморени, сякаш въобще не сме спали. Част от тях са наши собствени лоши навици, които можем да изкореним, за да се радваме на по-леко събуждане след качествен, здрав и релаксиращ сън. Е, наред с вредните, има и някои полезни навици, които пък можем да се погрижим да развием, ако искаме да изпитаме онова прекрасно и позабравено чувство – да си се наспал.

Повече излагане на слънчева светлина

Рано сутрин излагането на светлина, особено на слънчева светлина, помага да се събудим лесно и с усещане за отпочиналост. Като цяло по-голямото излагане на дневна светлина също така насърчава по-ранното заспиване. Това е така, защото светлината и циркадният ритъм са неразривно свързани и така времето, прекарано на естествена светлина денем, всъщност ускорява естествения цикъл на съня. Така че може би е време да се откажете от затъмняващите плътни завеси и щори.

Не на „още пет минутки“

Случвало ли ви се е да се чувствате още по-уморени, след като сте спали няколкото минути повече, които бутонът ви за отлагане на алармата позволява? Това е така, защото натискането на „дрямка“ увеличава вероятността да се събудите по време на дълбок сън, което влошава инерцията на съня. Така че най-добре е да настроите алармата си за количеството часове, които са ви необходими, за да си починете добре, или да останете будни през периодите между алармите, като правите нещо любимо, с което ви е приятно да започнете деня си.

Леки упражнения преди сън и след събуждане

Практикуването на йога или бързото ходене един час преди лягане са известни хитринки за поддържане на съня. Упражненията винаги са чудесно решение и могат да помогнат за насърчаване на качествения сън като ключов компонент на цялостното ви здраве. Същият тип кратка тренировка или практика след събуждане помага на организма да влезе в ритъм за новия ден, отпочинал и с настроение.

Постоянство в графика на съня

Да, дори през уикендите. При работа с хора, които не са доволни от количеството или качеството на съня, който получават, учените д-р Робин Тъкър и д-р Питър Полос са потвърдили тезите на много други изследователи на съня, според които поддържането на постоянно време за лягане и събуждане е прост, но много мощен инструмент за повече и по-добър сън. Въпреки че в началото може да е предизвикателство, ще си заслужава. Сънят не е загубено време, добавя Тъкър. Напротив, от ключово значение за здравето е, и оттам и за качеството на будното ни време, и затова си струва да бъде приоритет.

Вижте още: 

Бебето ти будува по цели нощи? И моето