За розовата ръкавица и розовата такса

| от Марина Стоименова |

Драги жени, знаехте ли, че когато си вадите тампона по време на цикъл, е много по-практично да използвате ръкавица, но не каква да е, ами розова? Вероятно изобщо не ви е хрумвало, че за тази банална процедура трябва специална ръкавица. Но според двама германски мъже-предприемачи, розовата ръкавица за вадене на тампона по време на менстурация е сред най-нужните неща, които да създадат комфорт на жените в цикъл. Нещо повече – ръкавицата може да се превърне в „торбичка“ и след това да отиде в кошчето за боклук.

Идеята беше представена в германското телевизионно реалити шоу за предприемачи “Dragons Den” и предизвика истински скандал в Германия и подозрения за сексизъм след изказванията на създателите на ръкавицата. За сметка на това изобретението, наречено Pinky Glove, успя да спечели на своя страна инвеститор – мъж на име Ралф, който напълно сериозно даде на двамата мъже-изобретатели картбланш от 30 000 евро, за да пуснат на пазара никому ненужната ръкавица за вадене на тампон.

Според двамата предприемачи, идеята им дошла, след като поживели с жени и установили, че „липсва добро решение“, когато става дума за изхвърлянето на тампоните. Тампоните в кошчето за боклук според тях са нехигиенични и миришат, затова те твърдят, че тяхната мисия е „да улеснят живота на всички жени“ по време на техния цикъл. Искали да създадат „усещане за сигурност“ за жените, и да им предложат нещо „привлекателно и стилно“ за дните на менструацията.

Може би преди това трябваше да попитат жените дали имат нужда от нещо „привлекателно и стилно“, но напълно безсмислено. Но тогава цялата идея щеше да умре в зародиш, както и финансирането й, защото вероятно няма жена по света, която да каже, че й е нужна ръкавица, за да си извади тампона и специална торбичка, за да го опакова и изхвърли.

Удивителното е, че подобна напълно ненужна идея, получава финансов гръб (отново от мъже) и на всичкото отгоре – зелена светлина да залее дрогериите и аптеките. И да внуши на жените, че се нуждаят от нещо, от което напълно нямат нужда.

Всъщност, драги мъже, ако не знаете – тампоните си имат въженце за издърпване. Те са създадени, така че да не засядат ЗАВИНАГИ В ТЯЛОТО и да няма нужда от РЪКАВИЦА, за да се издърпат. Колкото до торбичката, в която да се сложат, за да не нарушат нечии естетични изисквания, докато са в кошчето за боклук – вместо нея може да се използва тоалетна хартия. Или в краен случай обикновена по-евтина ръкавица за еднократна употреба. За да не се цапат ръцете, в тоалетните обикновено има сапун и вода. И не на последно място – тампоните са просто една от опциите за справяне със ситуацията по време на месечния цикъл. Има десетки видове превръзки и хигиенни материали, които вършат същата работа.

И тук се повдига отново следващият въпрос: този за цената на санитарните принадлежности за жени.

Според изчисления на „Дойче веле“, жените плащат средно 20 хиляди евро през живота си единствено и само за дамски превръзки и тампони по време на месечните си цикли.

Съвсем логично – много жени не могат да си позволят подобни продукти. Да не говорим за „розова ръкавица“ за вадене на тампони, която със сигурност би струвала твърде много, само за да предложи нещо напълно безсмислено.

Всъщност „розовото“ по принцип е синоним на скъпо, когато става дума за дамски принадлежности.

Това важи за самобръсначките, които в розово са почти двойно по-скъпи и по-тъпи (в смисъл по-малко остри) от мъжките, важи за кремовете за бръснене за жени (средно с 4% по-скъпи от мъжките), важи за дезодорантите, в известна степен и за парфюмите, важи и за всичката козметика, брандирана в „женския цвят“. Шампоаните и душ геловете за жени например са с почти 50% по-скъпи от мъжките варианти. Да не забравяме и дрехите: дамското бельо е средно с 30% по-скъпо отколкото това за мъже, женските блузи са с 10-15% по скъпи…

Вижте още:

Страната, в която е невъзможно нито да си жена, нито да си майка

За по-скъпите женски продукти вече има термин – това е  така наречената „розова такса“.

Но защо жените плащаме повече в дрогериите, аптеките, парфюмерийните магазини, магазините за дрехи?

Отговорът се крие в кратката дума „маркетинг“.

„Розовата такса“ е добре разработена стратегия и работи безотказно – всичко, свързано с външния вид и незаобиколимите нужди на жените предлага чудесно поле за спекула с цената. В нуждите си жените сме много уязвими, а менструацията е от най-изявените ни нужди. Месечният период е неудобен, обвързан с тежки емоционални и физически състояния и донякъде е все още забулен в твърде много табута. Всичко това предоставя чудесна основа за високи цени.  Затова и утре ако пакет дамски превръзки стане 80 лв., жените вероятно ще извадим тези пари – стига да ги имаме.

Жените пазаруваме по различен начин от мъжете. Кръвотечението понякога не ни позволява да обикаляме из различни аптеки, за да намерим най-изгодния пакет дамски превръзки. Това е необходимост. Нещо като цената на горивото. Колкото и да струва, ако тръгнеш на път, вадиш и плащаш.

От друга страна, производителите са напълно наясно и с това, че жените пазаруваме донякъде емоционално. Ние също така сме склонни, а и обработвани от най-ранна детска възраст, да даваме повече пари от мъжете за нещата, свързани с външния ни вид, защото по този начин реално си купуваме самочувствие. На този принцип няма мъж, който да може да бъде „съблазнен“ от лъскава опаковка и брандинг цвят.

Когато избират самобръсначки например, мъжете гледат практичността. Цветът изобщо не ги интересува, нито формата. Важно е колко са остри ножчетата. При жените обаче играе друго, върху което производителите залагат своя маркетинг. Те казват: „Ето розова самобръсначка, само че ОБЕЗОПАСЕНА“.

Така реално ние често си купуваме нещо, което нито върши достатъчно добра работа, нито пък е кой знае колко функционално. За сметка на това е по-скъпо.

И е розово.

Страхотно, нали?

Вижте още:

Листа, папирус, памук, лигнин: пътят до дамските превръзки е дълъг

 
 


Повече информация Виж всички