Седем стъпки към по-зелено родителство – II част

| от Катерина Атиас |


След първа част на „Седем стъпки към по-зелено родителство“ продължаваме с още четири идеи за това как да въвлечем децата си в по-екологично и отговорно поведение.

4. Време сред природата

Часовете, които прекарваме с децата си сред природата, могат да бъдат най-спокойното и удовлетворяващо време и за нас, и за тях. Те получават свобода, разнообразие и множеството стимули, без особени усилия от наша страна. Без значение дали ще изберем да се забавляваме заедно с децата, или просто ги наблюдаваме отстрани, времето прекарано сред природата ще им помогне да изразходват енергията си, да научат много нови неща и най-вече – да я обичат и да осъзнават връзката си с нея.

Да осигурим на детето контакт с природата е много по-лесно, отколкото да му осигурим друго забавление или занимание. Имаме избор – разходка в парка, излет в планината, игри на плажа или работа в градината, детето ще има възможност да изследва и да развива двигателните си умения. Дори в дома си можем да привлечем внимание на детето, като го ангажираме в отглеждането на стайни растения или го подкрепим самото то да отгледа свое растение от семе или клонче – само за няколко минути седмично детето може да научи много за значението на светлината, водата, почвата и температурата за живия свят, за начините, по които може да се размножават растенията (или да разширим темата и с животните). Отглеждайки растение, малкият човек сам ще усети отговорността, която имаме към живата природа, особено когато се намесим в нейните цикли – едно диво растение може да оцелее или да не оцелее без човешка грижа в дива среда, но в дома ни може да се развива само ако полагаме грижи за него.

Отглеждането на домашен любимец е още по-отговорно занимание и начин детето да научи много за околния свят, да бъде отговорно и отворено към останалите живи същества.

Когато детето се чувства свързано с природата (в и извън дома ни) и вижда, че ние я ценим и пазим, то също ще го прави без усилия.

5. Добър пример

Примерът е най-добрият учител. А ние сме основният авторитет в очите на своите деца, особено през първите години от живота им. Това, което те виждат, оставя много по-силен отпечатък от това, което се опитваме да им обясним. Децата приемат света такъв, какъвто им го представим чрез действията си. Ако виждат отговорно поведение към природата, ще го приемат като норма.

Ако са свикнали с използване на многократни бутилки, чаши, сламки, торбички и т.н. е много вероятно самите те да предпочетат да ги използват когато са достатъчно големи сами да направят избор. Ако в дома (а още по-добре и в детската градина и училище) са свикнали с разделно изхвърляне на отпадъците и с компостиране, те няма да се замислят дали да го правят или не.

Можем да прекараме приятно време с децата си и да им помогнем да изградят свои навици като засадим заедно дърво, рециклираме в творчески занимания, пазаруваме отговорно заедно, избираме да се придвижваме пеш или с велосипед, когато е възможно, не поддържаме прекалено топло през зимата и прекалено хладно през лятото, отговаряме на въпросите им защо и как.

Не е нужно да следваме строг списък „Перфектният еко родител“, защото и малките крачки водят до големи промени. Много по-важно е децата да усещат, че виждаме смисъл в това, което правим, правим го с лекота и то ни кара да се чувстваме по-добре. Ако сме непрекъснато напрегнати, докато следваме споменатия списък, е много по-вероятно да отблъснем децата, отколкото да ги привлечем.

Да споделяме опит и идеи без натиск е едно от най-важните умения не само в родителството, но и в общуването въобще. Вероятността близките (в това число и децата) да направят промени в живота си, без да ги притискаме, е по-голяма когато подхождаме към тях с разбиране и без (безмълвно) обвиняване.

6. С мисъл за здравето и природата

Да намерим здравословната „златна среда“ между желанието да се придържаме към дадени принципи и възможностите ни да го правим, без да изпадаме в крайности, е много ценен урок – и за нас, и за децата ни. Можем да напредваме с малки крачки ежедневно, вместо да притискаме сами себе си. Освен всичко друго, така се грижим за психическото и физическото си здраве. А отношението към собственото ни здраве и здравето на децата ни е сред най-важните елементи на родителството.

Можем да поддържаме здравето си чрез храната, която избираме, и начините, по които я приготвяме. Това, което ядем, оказва влияние върху нашето тяло, но при децата влиянието е много по-силно. Как те ще израстват, зависи пряко от това, което им сервираме. Затова и появата им в живота ни е много добър момент за промени в хранителните навици. Освен че влияем върху бързо развиващия се детски организъм, чрез избора на храна ние формираме навици за цял живот.

Чрез избора на храна се грижим за вътрешната си среда, а чрез избора на мебели, тъкани, препарати, бои и т.н. се грижим за околната среда в дома си. В по-малка степен можем да влияем върху средата на работното си място, в училище или навън. Но в дома си имаме възможност да намелим значително вредните вещества, с които трябва да се справя детското тяло. Боите и лаковете, мебелите и домашния текстил са нещо, което избираме за дълъг период от време, но ни влияе ежедневно.

Когато избираме евтини стоки с кратък живот, пилеем пари и време, а същевременно замърсяваме дома си (в това число влизат и купищата пластмасови играчки). Ежедневно сме в контакт и с редица химични вещества от почистващи препарати и козметика. Вредните химикали в домакинството може да бъдат намалени, като избираме биоразградими еко препарати и натриев перкарбонат. Използването на сода, оцет и етерични масла е щадящо запространствот в дома ни и извън него.

Съставът на козметиката, която ползваме, е важен, тъй като част от него прониква през кожата ни. Дори да става дума за минимални количества, когато се употребяват редовно, тялото ни трябва да се справя с елиминирането на ненужните химикали. Можем да му спестим това, като се насочим към натурална и био козметика. Изборът на козметика при децата е още по-важен, тъй като от една страна тяхната кожа пропуска много повече химикали, а от друга – растящото тяло по-трудно се справя с елиминирането им.

7. Общуване с хора, които мислят като нас

Позитивните взаимоотношения са един от стълбовете на щастливия живот. Хората, с които общуваме ежедневно ни влияят силно. Редица експерименти доказват, че човек много силно (често несъзнателно) се влияе от групата около себе си. Разбира се, няма как, а и не е нужно да се обграждаме само с хора, които мислят като нас. Но е добре да изградим или да се включим в подкрепяща общност, която има близки до нашите разбирания. Защото родителството, без значение колко е голямо детето, върви ръка за ръка с променливост, с необходимостта да направим избор, да вземем решение, да реагираме динамично. Колкото и спокойни и подготвени да сме, винаги има елемент на несигурност. Затова и подкрепата е много ценна.