Генералният директор на "Walt Disney" Боб Айгър обяви, че компанията инвестира 1 милиард долара в разработването и внедряването на изкуствен интелект за създаване на артистично съдържание, съобщава The Guardian.
Героите на Disney са популярни и обичани от поколения зрители. Всеки от тях има ясно изградена личност - те са едновременно лесни за разбиране, но достатъчно дълбоки, за да остават интересни и за деца, и за възрастни. Компанията е една от най-защитените и ценени марки в света, а опасенията на експертите са, че ако AI генерира неподходящо съдържание с техни персонажи, това може да доведе до загуба на доверие сред семействата.
Инвестицията идва паралелно с подписването на тригодишно стратегическо партньорство между Disney и OpenAI, което ще интегрира видеогенератора Sora в екосистемата на развлекателния гигант. Така потребителите ще могат да създават персонализирани видеа по зададени параметри, използвайки над 200 официално лицензирани персонажа от вселените на Disney, Marvel, Pixar и Star Wars.
Споразумението не включва право за използване на гласовете на актьорите, озвучаващи анимационните герои - мярка, която цели да защити артистичните права и да предотврати злоупотреби, уточни Айгър.
"Чрез партньорството ни с OpenAI ще разширим възможностите за разказване на истории, като същевременно поставим защитата на творците в центъра на този процес", подчерта той.
Освен че персонажите на Disney ще бъдат достъпни в Sora, компанията ще стане и основен корпоративен клиент на OpenAI, което включва внедряване на ChatGPT като вътрешен инструмент за служителите. Част от видеата, създадени от потребители чрез платформата, ще бъдат подбирани и публикувани в Disney+ в специална секция за генерирано съдържание.
Сделката е "пример за отговорно партньорство между AI технологиите и развлекателната индустрия", смятат от компанията.
Партньорството се случва на фона на противоречия, свързани с предишните версии на Sora, които бяха критикувани заради генерирани видеа, нарушаващи авторски права или съдържащи неподходящи и расистки образи. Сред тях се появиха клипове с Спондж Боб, Пикачу и други популярни герои, включително и в контекст, свързан с нацистка символика. През октомври Disney официално обвини AI платформа в нарушение на авторските си права, а множество артисти по света излязоха на протести срещу нерегламентираното използване на техните творби от компании, развиващи изкуствен интелект.
С новото споразумение Disney и OpenAI заявяват намерението си да установят ясни правила, филтри и защитни механизми, които да предотвратят бъдещи злоупотреби и да покажат как AI може да се използва като творчески инструмент, а не като заплаха за индустрията.
Сред феновете на Мики Маус обаче има и друго притеснение: ако истории и герои започнат масово да се генерират от AI, "магията" на Disney може да се загуби.
Disney е повече от студио, това е културен символ, носител на надежда, мечти и детско въображение. Историите, създадени в студиото, винаги са били резултат от човешки труд, страст, емоции, личен опит и внимание към детайла. Затова много хора се страхуват, че масовото навлизане на AI може да наруши този крехък баланс. Според тях има опасност съдържанието да стане по-еднообразно, но за сметка на това по-малко емоционално.
Процесът може да доведе до пренасищане, когато магията стане толкова достъпна, че ще губи своята стойност, опасяват се множество зрители.
Други отбелязват, че AI обаче позволява създаване на безкрайни версии на една история, което ще направи историите повърхностни и формални. В края на краищата, чудесата не бива да се превръщат в продукт, подчертават те.