„Мамо, имам гадже!“ Ами сега?

| от Стела Христова |


Бяха минали само няколко седмици от началото на учебната година, когато 5-годишният ми син започна да ми разказва всичко за четирите си „гаджета“ от детската градина. От една страна ми се стори сладко, че моето срамежливо и тихо дете явно се сприятелява с лекота, от друга страна се замислих дали не трябва да се тревожа. Още повече ме хвърли в недоумение дъщеря ми, вече ученичка в трети клас, с разказа си, че има няколко обожатели в класа („Мамоооо, не казвай „обожатели“, на колко години си?!“ – „Ти се радвай, че не казвам „ухажор“!“) и че даже се е спряла на един-двама по-сериозни сред тях. Не на един, подчертавам. На един-двама.

Помъчих се да си спомня как са се случвали тези неща при мен и се сетих как в детството ми майка ми ме беше измолила с триста зора да ѝ кажа кое момченце си харесвам от групата ми в градината, като обеща да бъде дискретна. Когато споделих, че е Краси, нейният коментар беше „ееее, как Краси, бе, той е толкова смотан“ и аз приключих със споделянето на лични неща у дома някъде тогава. Та сега нямаше как да поискам съвет от нея как се реагира в такива ситуации. Знам само, че не се обижда Краси.

Зачудих се колко скоро е твърде скоро децата да започнат да се занимават с гаджета. И какво изобщо значи гаджета на тези години? При нас например означавашеда декларираме, че сме гаджета и да се обявим в игрите си с останалите деца за някакви герои от актуален в момента филм или сериал, които са двойка. В четвърти клас, когато излезе „Херкулес“ на Дисни, помня с Мартин от класа ми да бяхме Херклуес и Мегара известно време, докато не ни се присмяха, че още гледаме анимации.

Но дали сега да си имаш гадже в детска възраст означаваше същото? Реших да прочета какво казват експертите по темата и ето как успях да отговоря на въпросите си.

Твърде рано ли е за децата в детската градина и в началния курс да си имат гадже?

Когато става въпрос за това дали едно дете е готово да има гадже, родителите трябва да вземат предвид зрелостта на детето си, а не определена възраст. Обикновено е най-добре за деца под 13 години да не влизат в романтични връзки, тъй като те все още се развиват емоционално и когнитивно. Здравите приятелства се насърчават за тийнейджъри между 13 и 15 години, но романтичните връзки може да са твърде тежки за тях. Родителите трябва да обсъдят насоките за запознанства с тийнейджърите си и да наблюдават внимателно поведението им, като същевременно предоставят подкрепа и насоки, ако е необходимо.

Важно е обаче да запомним, че нашите дефиниции на термина „гадже“ може да означават нещо различно за нас като възрастни от това, което означават за вашето дете. Начинът, по който малки деца или по-големи деца, тийнейджъри и млади възрастни дефинират тези термини, се променя с течение на времето, докато те самите се развиват и порастват. Така че тук откритата комуникация с става много важна, както по всеки друг труден въпрос.

Темата с гаджетата на посочените възрасти е много ясно отделена от идеите за сексуално поведение. Въпреки това, отговорът кога може да се смята за уместно едно дете да има гадже варира. Децата не са универсални и демонстрират различни нива на зрялост и готовност за приятелства, облечени като връзка.

Добре, де, но ако междувременно това да „имаш гадже“ прерасне в целувка по устните например?

Важно е да се отбележи, че в очите на детето вероятно няма нищо злонамерено или сексуално в целувката. „Гаджето“ означава нещо много по-невинно и по-малко сериозно за детето, отколкото за тийнейджъри или възрастни. Важно е обаче да се признае, че трябва да се проведе по-сериозен разговор за уважение, граници и съгласие. Възползвайте се от тази възможност, за да научите детето си на телесната му автономност и как може да каже „не“ на всеки опит за физически контакт спрямо него. Освен това, по същия начин трябва да се уважават и физическите граници на другите хора. Всъщност става дума за това какво вашето 7-годишно дете чувства, че означава връзката с „гадже“. Понякога продължава само няколко часа или дни, провокирано е от любопитство, или от желание самото дете да е интересно пред другите си връстници.

Що се отнася до целуването по устните, със сигурност трябва да научим повече за това, ако разберем, че се е случвало. Какво е накарало детето да го направи? Чия е била идеята? Следвали ли са поведение, което са виждали от възрастните? Били ли са предизвикани от връстници? На седем дете, което целува друго дете по устните, вероятно копира поведение, моделирано от телевизията, родители, по-големи братя и сестри или други възрастни, вместо да действа въз основа на вътрешен стремеж за интимност. На това дете може да се разкаже за социалните правила и правилата за „време и място“, които обществото има относно срещите и обичта.

На децата може да бъде позволено да включат „връзката“ с гадже в игрите си. Това няма да навреди на развитието им. Ако обаче родителят усеща, че отиват твърде далеч, трябва да им помогне да коригират поведението си. Без обаче да ги кара да изпитват срам или унижение – това вече би им навредило.

Вижте още:

Как да възпитаме концепция за съгласие у детето, без дори да споменем „секс“?