Как се възпитават успешни деца? 8-те роли на родителя

| от MamaMia |

Да отгледаш щастливи и успешни деца е трудно – по този въпрос всички сме съгласни с майката на Илон Мъск. Но има родители, които се справят с тази нелека задача със завидно достойнство и умения. Как го правят? И можем ли да се научим да бъдем идеалните мама и татко, без да ни съсипват тонове тревожност и колебания?

Според икономиста от Харвард Роналд Фергюсън и журналиста Таша Робертсън има 8 вида родителски роли, чрез които да възпитаме успешни, амбициозни и щастливи деца. Двамата са автори на книгата „Формулата: Да отключиш тайните на отглеждането на успешни деца“ (The Formula: Unlocking the Secrets to Raising Highly Successful Children). За да идентифициратприликите в начина на възпитание на различните деца, авторите са интервирали 200 успешни възрастни и техните родители.

От интервютата става ясно, че в начина на отглеждане на успешни деца има някаква повтаряемост: всеки добре реализиран възрастен е имал родители, които са изпълнявали някоя от 8-те роли в живота им като деца. Именно това, според Фергюсън иРобертсън, е „формулата“, която могат да приложат родителите, за да успеят децата им. Авторите смятат, че абсолютно всеки родител може да се научи на някои трикове, като например да мисли стратегически за бъдещето.

Какви са 8-те основни роли на родителите, които отварят вратите пред наследниците? Според статия на Inc.com, които интервюират Фергюсън иРобертсън, тези роли могат да се обобщят така:

Роля 1: Родител-партньор, който насърчава трупането на знания още от самото раждане

Още от самото раждане на децата, родителите-партньори показват, че ученето е забавно и е основна част от живота. В почти всяко успешно семейство, проучено от авторите на книгата, родителят е прекарвал много време с детето в годините преди то да тръгне на училище. Той е общувал с него, играли са на игри и са правили неща, които хем са забавни, хем създават любов към ученето и към решаването на проблеми. В ролята на партньори в игрите, родителите трябва да отделят много време на детето. Докато играят на кубчета например, те могат междувременно да разказват занимателни и любопитни истории. Така до момента, в който започне училище, детето вече ще се е научило да чете, ще е свикнало да разсъждава самостоятелно и да води разговори с възрастните.

Роля 2: Родител, който е като „бордови инженер“

Родителите „хеликоптери“ – това са онези, които премахват всички пречки пред житейския път на децата си. Вярно е, че те често са посочвани като прекалено обгрижващи и дори вредни за възпитанието, но според Фергюсън и Робъртсън страхотните родители трябва да правят всичко възможно техните деца да имат възможности, които ще им помогнат да успеят. Те трябва да отворят широко вратите на успеха пред децата си. А след това да оставят децата сами да преминат през тези врати.

„Бордови инженер“ е роля на родител, който винаги е в час с това какво се случва в живота на детето, особено в училище. Понеже повечето от случващото се трябва да се наблюдава от дистанция, тази роля помага в случай, че нещо започне да излиза извън контрол. Тогава, подобно на „бордови инженери“, родителите са готови да се включат. Тяхната работа е да се уверят, че светът се държи добре към детето им.

Роля 3: Родителят, който ще оправи всичко

Успешните родители правят големи саможертви,за да се уверят, че вратите пред децата им са отворени – особено в сферите, в които детето им се интересува. Те ще намерят правилния човек, за да може детето да успее. Фергюсън посочва като пример майка, която продава сватбения си пръстен, за да купи флейта на музикалната си дъщеря.

Роля 4: Родителят-откривател

Това са онези бащи или майки, които разкриват на детето богатството и разнообразието на живота и му посочват, че светът е много по-голям от това, което то вижда.

Роля 5: Родителят-философ

Това е ролята, която много родители играят през първите пет години от развитието на детето. В тази роля се влиза, когато то започне да задава въпроси, на които може да отговори само чрез сериозно замисляне, например: „Защо умират хората? Успешният родител ще отговори по начин, който да предизвика мисленето на детето.

Роля 6: Родителят-пример

Родителят-пример е онзи, в когото детето може да припознае достоен за подражание модел. Как родителят се държи, как се отнася с другите хора, как отстоява целите си и как безмилостно преследва своите амбиции може да бъде вдъхновение и пример за детето и то да каже „искам да бъда такъв“. Понякога пример може да бъде и друг член на семейството, например дядото или бабата, чичото или лелята.

Роля 7: Родителят-посредник

В ролята на посредник или преговарящ, родителят успява да научи детето как се сключват сделки в живота, как се отстояват права и как се упражнява самоконтрол. Той може да даде урок на наследника си, че след като веднъж е направил избор, трябва да го спазва. Детето трябва да осъзнае, че една сделка или уговорка не бива да се разваля лесно.

Роля 8: Родителят, който е като глас от GPS-навигатор

Да бъдат навигатори е най-продължителната роля на родителите. Техният глас ще остане в главата на детето и ще го напътства дълго време след като то вече е поело само по своя жизнен път. В този глас ще звучат всички предишни роли на родителите.

 
 


Повече информация Виж всички