Състаряваме се сами с няколко ужасни навика

| от MamaMia |

Откакто излезем от тийнейджърските си години, на дневен ред идва стремежът да изглеждаме по-млади. Индустрията за борба с остаряването се простира от плодови смутита през кремове против бръчки до пластична хирургия. В реалността обаче не скъпите продукти са това, което определя възрастта на кожата, на тялото, на метаболизма ни. Остаряването на първо място зависи от нас и от начина ни на живот. Няма магическа пръчка, която да размахаме и да заличим последиците от собствените си лоши навици. Но пък простото избягване на някои от тях ще ни помогне да изглеждаме по-млади и по-здрави.

Вижте още: Долу ейджизма! Да сритаме задника на голямото, лошо остаряване

Тютюнопушене

Може би не е изненада, че редовното пушене е идеалният начин да добавите няколко излишни годинки към външния си вид. Това е така, защото цигарите и пурите съдържат химикали, които веднъж изпуснати във въздуха под формата на дим, оцветяват всичко, с което влизат в контакт – включително кожата, зъбите, очите и дори косата. И всичко това е в добавка към факта, че прекомерното пушене може да доведе до развитие на редица сериозни здравословни проблеми, кой от кой по-страшни. Например, пушенето може да причини сериозни щети на устата, гърлото и белите дробове по начин, които в най-лекия случай ще се отразят на начина, по който звучи гласът ви.

Недоспиване

Златното правило е, че възрастните трябва да спят около седем часа през нощта, а децата – около осем. Трайната липса на така необходимия ни сън, може да ни накара да изглеждаме и да се чувстваме много по-възрастни, отколкото сме. От една страна, липсата на достатъчно сън ни лишава от умствената и физическата енергия, от която се нуждаем, за да преминем през един типичен ден дотолкова, че може да се отрази на личните ни и професионални успехи. Второ, липсата на достатъчно сън е тежка за телата ни, включително за най-жизненоважните ни органи, като мозъка и сърцето. Изводът е, че недоспиването ни кара да изглеждаме и да се чувстваме с години по-възрастни, отколкото сме, като същевременно затруднява изпълнението на ежедневните ни задачи и дейности. На четири часа сън не сме особено продуктивни нито в офиса, нито във фитнеса, нито на първата ни среща вечерта.

Храненето с боклуци

Извиняваме се за директната дума. Тъжното при яденето на много нездравословна храна – от бонбони и бисквитки до хамбургери и пържени картофи – е, че то поставя човек в порочен кръг. Първо, вие ядете вредна храна, която може да има добър вкус, но ви кара да се чувствате подути, уморени и като цяло гадно от собственото си поведение. След това, тъй като се чувствате ужасно, избягвате да правите неща, които могат да повишат настроението и енергията ви, като спортуване или ходене на фитнес. След това цикълът се повтаря. С времето човек напълнява, спира да се грижи за външния си вид и да се опитва да яде храна, която не е пълна с мазнини, захар и химия. Преди да се усетите, идеята да тренирате редовно и да се храните здравословно вече ви е твърде далечна и в резултат изглеждате много по-възрастни. Не е нужно човек да изпада в другата крайност и тотално да се отказва от хапването на някои вредни изкушения, защото трайните лишения се отразяват зле психически и в един момент може да доведат до обратния ефект – отново да се храним само с вредни продукти. Най-устойчивият вариант е да си позволяваме по нещичко 1-2 пъти седмично, но да се стараем да се храним пълноценно през останалото време.

Претоварване на работа

Фокусирането върху кариерата над всичко – над физическото здраве, дома и семейство – може да помогне да се изкачим по корпоративната стълбица, но това си има цена. Казано по-просто, поемането на колкото е възможно повече на работа, за да напреднем в кариерата си, може да ни донесе повишение, но заслужава ли си да изглеждаме и да се чувстваме много по-възрастни? Когато човек преработва, възникват проблеми. Добавете 10 или 20 часа към 40-часова работна седмица и изведнъж няма много време за упражнения, почивка с приятели и семейство, дори за сън. Допълнителните часове също могат да затруднят правилното хранене, като много работохолици прибягват до бързо хранене, за да се справят. Това е ситуация, която поставя много хора една или две крачки напред в кариерата, но много, много назад във всяка друга част от живота им.

Липса на движение

Иначе казано, мързел. Поддържането на добра физическа форма е може би най-важната стъпка в запазването на външния вид и усещането, че си по-млад, по-здрав човек. За повечето хора това изисква спазване на здравословен хранителен режим – на базата на консумация на много плодове, зеленчуци, постни протеини и пълнозърнести храни – и редовно трениране. Тук „редовно“ е от ключово значение. Някои хора тренират само когато започнат да се чувстват зле с външния си вид или защото наближава важно социално събитие, като например сватбата. Това може да направи физическата активност особено трудна и предизвикателна. За разлика от това, редовните упражнения ни помагат да поддържаме както външния си вид, така и енергийните си нива, което означава, че никога няма нужда да се претоварваме с физическа активност, за да повишим самочувствието си или да изглеждаме по най-добрия начин за някое по-важно събитие.

Претоварване с шум

Много от другите елементи в този списък се фокусират върху външния вид, но той не е всичко. Поддържането на добър слух също е важна част от самочувствието и поведението на младия човек. Нека си го кажем, никой, който постоянно моли приятелите, семейството и колегите си да се повтарят, не изглежда млад и здрав. Ето защо, ако сте настроени да изглеждате по-млади, отколкото сте, е важно да намалите силата на звука, когато слушате музика или гледате филми. Това е особено важно, когато са включени наушници или слушалки, тъй като те могат да причинят значителни щети за кратък период от време. Шумоизолиращите слушалки могат да помогнат, тъй като музиката ви няма да се налага да се конкурира с външни звуци, за да привлече вниманието ви.

Избягване на зеленчуците

В един перфектен свят всички бихме обожавали вкуса на най-здравословните храни, и особено на зеленчуците като броколи, моркови и зеле. Но в свят, където най-достъпната и в много случаи доста вкусна храна обикновено е най-малко здравословната, за много хора може да е трудно да вместят зеленчуци в ежедневното си меню. И това е проблем, защото зеленчуците са пълни с витамини и минерали, от които се нуждаем, за да изглеждаме и да се чувстваме здрави. Зеленчуците са особено добър източник на фибри, които могат да ни помогнат да поддържаме храносмилането си – важна част от осигуряването на относително високи нива на енергия. Ключът е да намерите зеленчуци, които обичате да ядете, и да ги включите в диетата си, доколкото е възможно, дори и ако това означава да скриете омразното ви зеле в смутита или сосове.

Злоупотреба с алкохол

Умереното пиене на алкохол вероятно няма да доведе до сериозни проблеми за вашето здраве или външен вид. Но много хора подлагат организма си на истинско изпитание с количествата алкохол, които приемат, без дори да си дават сметка за това. Всъщност днес хора на всякакви възрасти прекарват почивните си дни или дори делничните вечери в препиване – три, четири или дори повече алкохолни напитки за една вечер. Това може да ни накара да изглеждаме много по-възрастни, отколкото сме, защото пиенето на алкохол и особено прекомерното пиене дехидратира телата ни. То може да лиши кожата ни от нейната естествена влажност и да я накара да изглежда груба и суха, да се лющи. Дори най-младите хора не изглеждат свежи и красиви, когато са с махмурлук. Излишно е да се очаква хората напълно да избягват прекомерното пиене, но е важно то да се случава от време на време, а не като ежедневно забавление.

Вижте още: 

Жените са по-склонни към алкохолизъм – виновен е хормонът естроген