Непобедимите антиоксиданти за всеки тип хранителен режим – част 2

| от MamaMia |

Балансираното хранене е предизвикателство, но не и неизпълнимо. Независимо дали сте се спрели на пост, кето режим, високо протеинов режим, вегетарианство, или каквото чувствате удачно за тялото си, винаги е добра идея да включите антиоксиданти в режима си.

Те се борят по естествен начин с натрупаните в организма свободни радикали и са лесни за набавяне, защото се срещат в някои разпространени, евтини, достъпни и вкусни хранителни продукти от ежедневието. Не е нужно да ги приемате допълнително като хранителна добавка, дори е препоръчително да си ги осигуряваме по натурален път чрез любимото си меню.

Вече ви запозахме с някои от най-лесните за добавяне към ястията си храни, чрез които да си набавите нужното количество антиоксиданти. Продължаваме с още прости и ефективни идеи:

Червено грозде и… съответното вино

Ресвератролът, който червеното грозде съдържа, е мощен полифенол с много ползи за здравето ни, сред които защите срещу сърдечни заболявания, понижаване на холестерола, подобряване на твърдостта на кожата и дори подпомагане на регулацията на кръвната захар и нивата на инсулин в тялото. Любимият на мнозина есенно-зимен плод, червеното грозде, го съдържа естествевено в ципите си и това е най-достъпният начин да си го набавим. Хубавата новина е, че оттам го предава директно и в червеното вино и така ни дава причина да се почерпим с него без угризения, разбира се, в умерени количества. Боровинките и фъстъците също го съдържат, като за фъстъците се препоръчва консумация в сурова форма.

Спанак 

Освен впечатляващата концентрация на желязо в спанака, която, в комбинация с приятно киселия му вкус, го прави подходящ за всяка салата, супа, пюре или гарнитура в менюто ни, той има и още един по-непознат бонус. Спанакът съдържа коензима Q10, който може да ни е известен от някои антиейдж кремове за лице. Този антиоксидант е жизненоважен за растежа и възстановяването на клетките. Организмът го произвежда естествено, но нивата намаляват с напредването на възрастта, а по-ниската циркулация може да увеличи чувствителността към оксидативен стрес, особено при излагане на слънце. Наред със спанака, подходящи хранителни източници са мазните риби, свинското и пилешкото месо, ягодите и лещата.

Чай

Катехините, съдържащи се в чая, са вид флаваноли, които имат силни антиоксидантни свойства. Повлияват благоприятно възстановяването при възпалителни процеси и намаляват оксидативния стрес. Срещат се натурално в черния, зеления и белия чай, за чиито положителни въздействия върху енергията и метаболизма ни вече сме чували нерядко. Остава само да разберем дали може да капнем в чая и капка коняк.

Горски плодове

Познати още и като червени плодове, именно защото естествено червеният им или лилав цвят се образува точно заради антоцианините в тях – също антиоксиданти от групата на флавоноидите. Те не само имат антиоксидантни свойства, които могат да подобрят здравето на  кръвоносните съдове и да понижат кръвното налягане, но също така имат противовъзпалително и антибактериално действие. Най-добрите източници на антоцианини включват къпини, боровинки, червени боровинки, череши, червено зеле и касис.

Артишок

Традиционният за италианската кухня и най-вече за столицата Рим деликатес съдържа хлорогенна киселина. Името може да звучи непознато, но любителите на кафето също си го набавят с чашата си гореща напитка всяка сутрин. Хлорогенната киселина обаче се намира в най-големи количества в сърцевината на артишока и именно чрез приема на този зеленчук се усвоява най-добре от организма, така че да отдели възможно най-много антиоксиданти.

Вижте още: 

Жените са по-склонни към алкохолизъм – виновен е хормонът естроген