Как да надвием емоционалния глад, без да тормозим себе си

| от MamaMia |

Научаването как да се справим с емоционалния глад е огромно предизвикателство за всички онези, които посягат към кутията с пица, кофата сладолед или приложението за онлайн поръчки на храна всеки път след тежък и напрегнат ден. Трудно е да се отучим от рутината, а когато сме заети или стресирани, или и двете накуп – още повече. Така наречените комфортни храни могат да бъдат единствената ни утеха, която ни превежда през лоши моменти. Въглехидратите и тежките ястия са обичайни храни, донасящи временно успокоение. Прекаляването с тях, съчетано с липса на физически упражнения може да доведе до нежелано наддаване на тегло и да причини депресия, което от своя страна добавя гориво към стреса. Така се образува затворен цикъл, който ни кара да посягаме към комфортните храни още по-често и съответно да ставаме още по-тъжни.

Къде се корени първопричината?

Стрес. Това наистина е най-честата причина хората да изпитват емоционален глад. Храненето може да осигури бърз начин за временно облекчение от стреса в живота ни и с течение на времето става рутинно. Научаваме се да свързваме комфортното хранене с положителните си усещания. Това е механизъм за справяне. Страхът и тревожността, дори самотата, също могат да мотивират хората да ядат.

Така че, ако искаме да намалим усещането за емоционален глад, първата стъпка е да поработим върху негативните емоции и стреса, които ни тежат и товарят съзнанието ни. Има доказани методи  как да идентифицираме, предотвратим и да се възстановим от бърнаут, как да победим тревожността, дори по-дълбоко да се потопим в това как стресът влияе върху здравето на червата. При нужда е препоръчително да потърсим съвет как да управляваме стреса в живота си. Междувременно, ако сме мотивирани да научим как да спрем да ядем с цел душевен комфрт, има няколко прости начина, които не включват обичайните въглехидрати.

Някои лесни и по-полезни алтернативи

Ако изпитвате глад за нещо сладко и топло, вземете горещ шоколад с естествен подсладител като например сироп от агаве, или пък с малко кокосово мляко за овкусяване. Изненадващо е колко задоволителна може да бъде една такава опция с ниско съдържание на мазнини. И при това без гарнитура от сметана или бонбони маршмелоу!

Започвайте деня с топла закуска като овесена каша. Овесът е чудесен източник на енергия и има множество ползи за здравето, като например понижаване на холестерола. Освен това може да добавите в нея плодове или ядки по свой вкус и да я композирате така, както ще ви бъде най-приятно, така че да се превърне в любимото ви хранене от деня.

Пшеницата може да накара някои хора да се чувстват подути и мудни. Вместо нея яжте много пресни продукти и разгледайте многобройните продукти без глутен в здравословните магазини. Така ще се справите и с подуването, което само по себе си е причина да разваля настроението ви и да ви подтиква към емоционален глад.

Гответе повече. Изпробвайте домашно приготвени ястия с ниско съдържание на мазнини. Готвенето от нулата е приятен процес, който носи чувство за възнаграждение, и чрез него можете по-добре да контролирате калориите и мазнините в храната си. Друг приятен ефект от него е, че, готвейки, човек опитва ястието и донякъде засища глада си предварително, така че е склонен да се храни далеч по-умерено, когато седне на масата финално.

Бъдете заети с нещо градивно и приятно. Твърде изкушаващо е да стоите разплути пред телевизора или лаптопа, когато се чувствате притеснени и нервни, а това са моментите, когато ви се прияждат безсмислени храни.

Направете план за упражнения по свой вкус – в залата или у дома, дори и само ходене на разходка в парка върши чудесна работа . Ще се изненадате от връзката между ходенето и психичното здраве.

Обръщайте внимание на етикетите. Съдържанието на мазнини и калории в готовите комфортни храни може да варира значително, така че пазарувайте внимателно, информирано и любопитно, и потърсете по-леките версии на любимите си лакомства.

Не си създавайте условия за излишно изкушение. Не дръжте сладки лакомства като бисквити, торта и шоколад в къщата – ще ги изядете накуп в момент на слабост!

Поддържайте нивата на витамини в тялото си високи с много плодове и зеленчуци, а също така можете да приемате мултивитамини всеки ден като добавка, ако не можете да си ги набавите чрез храненето, въпреки че това е за предпочитане. Това ще ви помогне да се предпазите от настинки и неразположения, по време на които човек традиционно изпитва глад да се поглези с тежки храни.

Придържайте се към три основни хранения и няколко здравословни закуски, като плодове, през деня. Това ще ви помогне да поддържате нивата на енергия постоянно балансирани и да не ви се дояжда нещо за бърза енергия, като въглехидратните лакомства.

През зимата напълнете затоплящите супи или яхнии с пресни зеленчуци. Това ще ви даде държи сити и енергизирани и ще ви остави приятно чувство на комфорт, без да трупате калории.

Вижте още: 

Хранителният терапевт Михаела Белорешка: Никога досега в човешката история не сме се хранили от скука