Много хора се отнасят към кучетата си както към своите деца и това не е никак чудно, макар че понякога буди присмех у хората без домашни любимци. Скорошно изследване установи, че кучетата регулират поведението си по същия начин, по който и малките деца. Проучването на университета La Trobe анализира поведението на 741 кучета от Австралия, Великобритания и други страни, като разглежда как те изпълняват различни задачи.
Водещият изследовател и докторант на университета, Майке Фораита, каза, че са идентифицирали у кучетата шест ключови маркера на изпълнителните функции – висши мозъчни функции, които включват работна памет, гъвкаво мислене и самоконтрол. „Изпълнителните функции са процеси, които всички ние използваме, хора и кучета, както и други животни, за да регулираме нашето поведение“, разяснява тя. „Знаем, че при хората тези изпълнителни функции са индикатори за успеха в живота – колко добре се справяме в училище, на работа – но до момента нямаше много проучвания за това как те се проявяват при кучета.“
Вижте още: Куче, котка и бебе: адско парти от зори до мрак
Кучетата обикновено живеят в непосредствена близост до хората и в такъв случай те могат да имат доста сложни взаимодействия с тях, така че нивото им на изпълнителна функция може да предскаже колко добре ще се справят. Изследователите провеждат опити с фокус групи, включващи хора, които работят с кучета професионално, като например обучители на кучета водачи, за да определят видовете поведения, които кучетата показват ежедневно.
На втория етап от проучването са поканени за участие и собственици на кучета. Те са помолени да оценят кучетата си по отношение на различните видове вече идентифицирани поведения.
Изследването идентифицира шест компонента на изпълнителното функциониране при кучета – поведенческа гъвкавост, внимание към собственика, двигателно контрол, следване на инструкции, отлагане и работна памет.
Фораита твърди, че може да постави кучетата на приблизително същото ниво като хората в предучилищна възраст по отношение на способността да регулират собственото си поведение – донякъде умеят да го правят сами, но се нуждаят от напътствия от възрастни хора за други аспекти.
Децата в предучилищна възраст демонстрират пет изпълнителни функции, децата в училищна възраст – около седем, а възрастните имат осем, така че това дава представа къде се вписват кучетата, допълва тя. Съавторът, експертът по познаване на животните д-р Тифани Хауъл от същия университет, казва, че проучването реално акцентира върху една от причините кучетата да имат толкова специални отношения с хората.
Има и други животни, които имат подобни нива на познание като кучетата, но те не регулират поведението си по начини, които до такава степен да отговарят на човешкото поведение и да са съвместими с живота с хора, обобщава Хауъл. Според Фораита работещите кучета, като например овчарски кучета или кучета водачи, разбираемо демонстрират най-високи нива на изпълнителна функция. Способностите обаче са присъщи на всички кучета и чрез редовно обучение може да се подобрят способностите на всяко отделно куче.
Форайта каза, че работещите кучета, като кучета във ферми и кучета с зрение, разбираемо показват най-високите нива на изпълнителна функция. Но тя каза, че е важно да се подчертае, че способностите са присъщи на всички кучета и редовното обучение изглежда е добър начин за подобряване на способностите на отделните кучета. Това още веднъж потвърждава, че тези изпълнителни функции са структурирани по подобен начин при кучетата, както и при хората.
През колкото повече тренировки преминава кучето, толкова по-добре то ще може да регулира собственото си поведение.
Вижте още: