10 секунди са достатъчни да разберем толкова умен ли е някой, на колкото се прави

| от Стела Христова |


Немалко мои приятели вярват, че изкуственият интелект ще доведе до следващата вълна от промени в съществуващите бизнес модели. Всъщност, колкото и аз, като един тотално аналогов човек, да не искам да се съглася, признавам, че най-вероятно са прави. Те споделят мнението и например на американския предприемач и милиардер Марк Кюбан, който твърди, че ако не познавате изкуствения интелект изобщо, ставате еквивалент на някой човек от 1999 г., който твърди, че интернет може би е ОК, но не е нещо, което да го интересува лично.

И така, когато един от приятелите ми наскоро обмисляше кого измежду двама кандидати за работна позиция да в екипа си да предпочете, той, както много други мениджъри, колеги и работодатели, разгледа публичното им съдържание в социалните медии – и забеляза, че единият от двамата непрекъснато споделя статии и видеа, свързани с AI. Изследвания в областта. Любопитни случаи на иновативна употба. Ако съдиш по профилите му във Facebook и в LinkedIn, можеш смело да твърдиш, че човекът е много навътре в темата. И дори че има какво да се научи от него в областта.

Е, спойлер – на финалното интервю се оказало, че не може да отговори на елементарен въпрос по темата. Така че: по-полека със заключенията!

Отдавна съм убедена, че някои хора, които споделят и коментират статии, включително и моите, в социалните мрежи, всъщност не са ги прочели. Оказва се, че съм права – според едно проучване повече от половината от всички връзки към статии, споделени или репостнати в Twitter никога не са били отворени или прочетени изобщо.

Що се отнася до тези, които са кликнали върху връзка, друго проучване установява, че почти половината потребители четат само една част от статията, като значителен процент от тях се спират едва след няколко реда.

Защо да споделяте това, което не сте прочели? Проучване от 2022 г., публикувано от Social Science Research Network, заключва, че:

Хората свързват споделянето със знанието.

Хората вярват, че собственото им поведение при споделяне на съдържание оформя очакванията на другите по отношение на това, което знаят, мислят и умеят. Резултатът е бърза и лесна социална печалба само с един клик: „простият акт на споделяне ме кара да мисля, че съм по-умен, отколкото съм и може да накара другите хора да мислят, че съм и по-осведомен, отколкото съм“.

Според ръководителите на изследването, тези данни предоставят доказателство, че въпреки честото разделение между притежаването на знания и споделянето на знания в дигиталния свят, на подсъзнателно ниво ние все още се ръководим от това кой какво споделя и вярваме, че има познания по темата.

Дори ако никога не го е чел, което няма как да разберем.

Освен ако ние самите не го прочетем и не зададем адекватен въпрос по темата. Тогава ще отнеме едва 10 секунди да разберем дали е толкова знаещ, за колкото се представ

Колегата от екипа на моя приятел се интересуваше от изкуствения интелект… но не достатъчно, за да научи нещо за него. Пропастта между споделянето на знания и притежаването на знания? Огромна.

Приятелят ми разказа, че е попитал как един конкретен инструмент може да се използва за усъвършенстването на бизнеса… само за да научи, че човекът дори не знае за кой точно инструмент става дума. Нищо че едва преди няколко дни е споделял статии за него.

Това, което хората споделят, понякога е просто индикация за интерес. Или дори просто индикация за желанието да изглеждате заинтересовани или интелектуални.

Следващият път, когато вземате определени решения – кой кандидат да наемете, кой служител да повишите, кой доставчик да изберете, а дори и що за партньори или приятели могат да са в личен план – не оценявайте хората по това какво споделят онлайн, а по това какво ще споделят на живо. Как разсъждават, какво са постигнали, дали всъщност признават какво не умеят.

В крайна сметка струва си хората, с които се обграждаме, да са такива, че да знаем за какво можем или не можем да разчитаме на тях. И те самите да не опитват да ни подвеждат по темата. В такъв случай тези, които обичат да четат и изследват нови теми, или поне не лъжат, че го правят, заслужават да им гласуваме повече доверие. Можем да се престорим, че вярваме на другите.

Вижте още:

Как да научиш баба си да разпознава фалшиви новини


Повече информация Виж всички