Нужно ли е специално обучение, за да знаем как да контактуваме с лекарите, какво да искаме от тях като отношение и как да постигаме взаимо съгласие в името на нашето здраве? Въпросът изглежда странно, но постоянно сме свидетели на нарушена комуникация, липса на емпатия и взаимно разбиране, които водят до скандали и нарушават доверието между лекари и пациенти.
Може би затова СБАЛАГ "Майчин дом", Фондация "Даная" и ИА "Медицински надзор" поставиха началото на дългосрочно партньорство, насочено към развитие на емпатийната и ефективна комуникация между медицински специалисти и пациенти в АГ болници и отделения.
Инициативата си поставя за цел да утвърди култура на уважение, откритост и човечност в медицинската практика чрез ясна и съпричастна комуникация.
На 29 октомври се проведе и първото съвместно обучение, озаглавено "Комуникация в педиатрията, акушерството и неонатологията: доверие, емпатия и превенция на конфликти" с участието на акушер-гинеколози, неонатолози, педиатри, акушерки и медицински специалисти.
Програмата е разработена по лиценз на Texas Children's Hospital и е адаптирана за България от Фондация "Даная", а обучението обединява три взаимосвързани модула, водени от водещи експерти в областта на медицината, психологията и комуникацията.
Акцент е поставен върху комуникацията като двустранен процес, който изгражда доверие и устойчиво взаимодействие между пациента и медицинския екип. Програмата подпомага не само семействата, но и самите специалисти, като предоставя конкретни инструменти за предотвратяване на комуникационни недоразумения, намаляване на напрежението в критични ситуации и ограничаване на риска от професионално прегаряне.
Специално внимание беше поставено върху практическите подходи за подобряване на взаимодействието между медицинския екип и пациентките, както и върху създаването на доверие като ключов фактор за успешния диагностично-лечебен процес.
"Емпатията и комуникацията са в основата на доверието между лекар и пациент. А това доверие е фундаментът, върху който се гради успешният диагностично-лечебен процес. То се създава взаимно - с разбиране, търпение и отговорност, както от страна на пациента, така и на медицинския екип. Нашата цел е не просто да подобрим връзката между двете страни, а да я превърнем в мост на сътрудничество и взаимно уважение. Обученията, които реализираме с Фондация "Даная", са част от нашата стратегия за възстановяване на доверието - чрез знание и чрез осъзнаване на човешката страна на медицината. Комуникацията е не само инструмент за превенция на конфликти, а и израз на състрадание, на професионална култура и морална отговорност - към пациента и неговите близки, но и към достойнството на лекаря," каза проф. д-р Иван Костов, изпълнителен директор на "Майчин дом".
От качеството на комуникацията зависи в голяма степен спазването на правата на пациента, гарантирани от нормативната уредба и етичните правила в медицинската практика, подчерта и Иванка Динева, изпълнителен директор на ИА,,Медицински надзор''.
С това партньорство се поставя началото на национална обучителна програма, която ще продължи с обучения и в други специализирани АГ болници в София и страната през следващите месеци.