Помните ли епизода на „Сексът и градът“, в който Миранда ходеше на спийд-дейтинг и реши вместо да признава, че е адвокат, да казва, че е стюардеса? Резултатът от страна на мъжете беше мигновен.
Но дали професията на една стюардеса е само обект на мъжки въжделения? Едва ли. Всъщност, това е една много сериозна и отговорна работа. И днес ще ви запознаем с Мелани Генчева – стюардеса в Bulgaria Air.
Тя разказва пред MamaMia за предизвикателствата, трудностите и радостите на професията.
Стюардесите са мъжка мечта. Как така винаги изглеждате добре?
За стюардесите e задължително, а не препоръчително да изглеждат добре. Всеки ден се срещаме със стотици пътници на борда и те трябва да останат с добри впечатления от екипажа. Ние сме посланици както на aвиокомпанията, така и на държавата, за която летим. Без значение дали алармата ме е събудила в 04:00 сутринта или пък ме очаква нощен полет, винаги се гримирам, оформям елегантен кок и най-важното – нося със себе си добро настроение. Честно казано дори и на абитуриентския ми бал не се бях постарала да изглеждам така, както всеки ден се приготвям за работа.
Все още ли изпитвате облекчение, когато самолетът кацне или вече сте претръпнали?
Самолетът е моят втори дом. Избрах професията, защото обичам да летя и да усещам величието и романтиката на полета. Не можеш да претръпнеш към нещо, което ти харесва. Облекчение най-вече изпитват пътниците, за които летенето със самолет е неприятно преживяване и често се случва след кацане да чуваме бурното им ръкопляскане в кабината. Аз лично изпитвам облекчение, че след дългия работен ден ще се прибера и заслужено ще си почина.
Имат ли мъжете по-особено отношение към жени в униформи?
Има авиокомпании по света, които умишлено подчертават женствения външен вид на стюардесите посредством атрактивни униформи, като по този начин печелят симпатии и закачливо поведение от страна на мъжете. При нас това не се прави. Нашите униформи са елегантни, защото не се стремим да привличаме внимание чрез облекла. Нашата работа е далеч по-отговорна от това, което хората си мислят. Ние сме в самолета на първо място, за да да решим проблем, ако се наложи, както и да помогнем на пътниците да се чувстват добре.
Полетът трябва да бъде приятно преживяване. Затова колегите в „България Ер“ предлагат безплатен кетъринг на борда, затова и ние трябва да изглеждаме добре и да сме винаги усмихнати. Доброто обслужване в самолета е задължителен елемент към цялата гама услуги, които авиокомпанията предлага. Ние посрещаме пътниците с усмивки, предлагаме им кафе, вода, чай, вино и шампанско. Всеки пътник задължително получава по един сандвич и по едно шоколадче за десерт. Предлагаме им още вестници и списания. С тези безплатни допълнителни услуги се стремим да създадем една комфортна и приятна атмосфера за всички на борда, защото пътуването със самолет не трябва да е просто летене от точка А до точка Б. За мен то е много красиво, романтично дори. И затова всеки трябва да има възможността да се отпусне на удобна седалка и да се наслаждава на прекрасните гледки докато е във въздуха, отпивайки от кафето или чая си.
Може ли да бъдете едновременно стюардеса, съпруга, домакиня и майка или тази професия изисква пълна посветеност?
Когато има желание, има и начин. Ние работим на смени и можем да планираме така времето си, че да имаме и личен живот. Отскоро съм съпруга и домакиня и успявам да балансирам семейния и професионалния живот.
Какво има в куфара си една стюардеса?
В куфара на стюардесата може да намерите задължителните документи – паспорт, лицензи и летателна книжка. Носим също така и допълнителен чифт обувки с нисък ток. Всеки член на екипажа трябва да разполага с лична аптечка, в която да се намират най-необходимите лекарства. Аз нося със себе си и несесер с гримове и тоалетни принадлежности, понякога храна от вкъщи и термос с топъл шоколад. Задължително трябва да имаме и чифт дрехи, топъл шал и пижама за всеки случай.
Как се справяте с непослушните деца?
Зависи от ситуцията. Когато разберем каква е причината да се държат непослушно, обикновено си съдействаме с родителите и заедно ги успокояваме.
Обикновено децата се държат непослушно, когато никой не им обръща внимание и им е скучно. Аз лично много добре се научих да се справям с тях, защото няколко пъти съм била придружител на дете, което пътува без родителите си. „България Ер“ предлага услуга за превоз на непридружени деца, тоест – деца между 3 и 12 години могат да летят без родител или настойник, но член на кабинния екипаж задължително ги придружава и следи за техния комфорт и безопасност.
Както може да се досетите, това не е лесна работа. Взимаш детето от настойника му от летището, превеждаш го през всички проверки и след това се качваш с него на борда. И там започва приключението – трябва да държиш съзнанието му ангажирано през цялото време.
В повечето случаи на децата им е изключително интересно да гледат през прозореца, аз им разказвам за нашата работа и за самолета. Така докато се усетим, полетът вече е приключил. След това слизам с тях и ги предавам на представителя, който ги чака на летището. Няколко пъти ми се е случвало малките да ме прегръщат и да ми казват колко им е било интересно.