Колко ресто му останало на Петърчо: Набързо и ясно за смисъла от математиката

| от Слави Искренов |


Четете, мили приятели, които мразите математиката и не виждате смисъла от нея, четете надолу, защото ще ви разкрия голяма тайна.

В едно интервю преди няколко месеца Камен Донев беше попитан коя е най-безумната част от българското образование. Отговорът му беше: „Математиката, която се изучава в основното училище“. В продължение я нарече пълна глупост. Нещо, с което се мъчат децата – чрез „ирационалните уравнения, дробите и навлизането в по-сериозни материи и пространства“. Според него децата се тормозели да станат математици. Все с неща, с които им се пълнят главите, а те после щели да ги забравят. Заяви, че и всеки друг човек, с ръка на сърцето, би казал същото.

Камен Донев ми е много любим актьор и изобщо личност. Вероятно и на всеки, който го е гледал поне веднъж в негово представление или дори скеч. Това негово изказване обаче беше особено разочароващо. Не просто за мен, а изобщо – само по себе си.

Но да, твърде голяма част от хората, и без ръка на сърцето, са на неговата позиция. Че в математиката в училище се учат прекалено много и най-вече – напълно ненужни работи. Видиш ли – синус и косинус – ужас! Това никога нямало да ни трябва в живота.

Значи: събиране, изваждане – ясно. Таблицата за умножение – също ясно.

Задачите с колко ресто му останало на Петърчо, като си купил еди-колко-си бонбона по еди-колко-си стотинки, а имал еди-колко-си лева – са си даже полезни. Намирането на лицето на правоъгълник даже си може да ни потрябва, ако сами си поставяме теракота. Ама всички останали глупости?!

Да, факт е, че едва ли някой помни каква е формулата за дискриминанта и как се намира обемът на пресечната фигура на паралелепипед и пирамида. Но да помните някой учител да ви е дуднал в шести клас как цял живот ще съжалявате, че не сте запомнили как се изчислява тангенс? Че това е важно знание, което ще употребявате ежедневно и от което ще зависи благоденствието ви? Не. Защото не е. Защото гореизброените страхотии и ужасии за косинуси, дискриминанти и дроби не са  същественото, не са те онова, което ще трябва на децата после в живота. А ще им трябват уменията, които развиват, докато работят с въпросните „глупости“.

Бърза аналогия, който би трябвало да бъде схваната лесно. „Задачка“, която може да реши почти всеки от идеологическата трупа на Камен Донев:

Един човек ходи на фитнес. Защо този човек ходи на фитнес? Ще му трябва ли после в живота да вдига щанга или да тича на едно място по движеща се пътечка?

Не, нали? Човек ходи на фитнес, не за да използва после в живота си конкретните усвоени действия във фитнес залата. А заради това, което те развиват – здраве, кондиция, естетично тяло, та дори ако щете – воля и дисциплина.

Вижте още: Какво аджеба искаше да каже все пак авторът?

Е защо е толкова трудно да се схване какъв е смисълът от математиката. Толкова е елементарно, мили умни главички. Нейната цел не е в живота си после, след завършване на училището, да практикувате конкретните задачи, които сте решавали в час.

А да използвате, дай боже, уменията, които косинусът, тангенсът, дискриминантата и дробите развиват: логическо мислене, разбиране и прилагане на модели и аналогии, креативен подход към проблемите (да, да), аналитично мислене и т.н., и т.н. Така вече дали е ясно?

Може би пък да е разбираемо защо за някои е толкова трудно да схванат какъв е смисълът от математиката. Все пак вместо да си развиват логиката и другите умения в часовете по математика, са се успокоявали, че няма да им трябва да умножават трицифрени числа, като ще имат елка.

И за финал – да ви издам още една малка тайна – всъщност дробите конкретно не са кой знае колко сложна материя…

Вижте още: 

Жените не ни бива по математика?