Жените минават през същите курсове за шофьорска книжка, през които минават и мъжете. Нерядко стават и по-добри шофьори от мъжете. И въпреки това, автомобилната терминология винаги е убягвала на женския пол и се е хлъзгала по женския мозък като нещо обременяващо и излишно. Плацента превия, кандида албиканс, пясъчна коприна, лазерна епилация на триъгълник…това са специализирани термини, с които жените боравим много добре. Ауспух, шаси, бобина, запалителни свещи…not so much.
Представяме на Вашето внимание един кратък автомобилен речник за жени, който ще ни направи освен по-добри шофьори, по-добри авто-дървени философи. Voila!
Двигател – сърцето на автомобила. Не онова, което рисуваме и прилича на задник, а анатомичното. Според вида на използваното гориво двигателите с вътрешно горене се делят на две основни групи: бензинови и дизелови. Бензиновите двигатели работят с леки горива: бензин, пропан-бутан, метан, а вероятно в близко бъдеще и водород. Дизеловите двигатели работят с по-тежките фракции на земното масло (дизелово гориво).
Гориво – кръвта на автомобила. Може да е бензин, дизел или газ. Не са взаимнозаменяеми. Бензиновите двигатели работят с бензин, дизеловите – с дизел. Електромобилите – с нито едно от двете. На бензиностанцията ще ви ориентират кое къде е, стига да кажете какво искате да ви сипят. И да не е чаша розе.
Диференциал – механизъм, които позволява двете двигателни колела да се въртят с различни обороти при движение в завой или при неравности по пътя. Без диференциал автомобилът ви би се движил странно.
Спирачна уредба – тя намалява скоростта на автомобила или го спира напълно според желанието на водача. Най-важното, което трябва да знаем за нея се отнася до спирачката – средният педал при автомобили с ръчна скоростна кутия и левият при такива с автоматична скоростна кутия. Натиска се плавно и кара колата да спира. Освен в ситуациите, когато трябва да се натисне рязко до ламарината и да накара колата да спре максимално бързо. Например, ако сте видели, че мъжът ви е на два метра от колата и размахва ръце, опитвайки се да каже, че трябва да спрете веднага.
Съединител (амбриаж) – Съединителят осъществява подвижна връзка между двигателя и предавателната кутия. Ползваме го като онзи педал, който много ни затруднява на шофьорските курсове. Намира се най-вляво. Натиска се плавно и не държим крака си непрекъснато върху него. При автомобилите с автоматична скоростна кутия го няма. Затова по американските филми деца на по 12 години карат коли. Тези коли са без педал на съединителя.
Кормилна уредба – тя насочва автомобила в желаната посока. Това става чрез отклоняване на предните (управляеми) колела наляво или надясно. При въртене на волана с помощта на специалнакормилна кутия и лостова система движението се предава на управляемите колела. Ползваме я като „волан“. Онова, дето се върти. Таксиметровите шофьори му викат „геврек“.
Шаси – рамата + силовите агрегати като двигател, трансмисия, силово предаване и окачване.
Рама – това е скелетът на автомобила. Към нея се закрепват всички възли и уредби (двигател, кормилна уредба, силово предаване, ходова част, спирачна уредба и каросерия). Нейният номер идентифицира целия автомобил.
Запалителна свещ – Внимание! Това не е истинска свещ от восък и няма пламък. Не се пали. Тя е елемент от запалителната система на двигателите с вътрешно горене. Монтирана е в надбуталното пространство (горивната камера) в двигателната глава и с нея се осъществява електроискрово възпламеняване на горивната смес в цилиндъра на двигателя.
Купе – стил на автомобилна каросерия, чиято точна дефиниция варира сред различните производители и във времето. Купето обикновено представлява по-спортен вариант на каросерията тип седан с компактно вътрешно пространство, предлагащо място или за двама, или за четирима души (двама отпред и двама на задните седалки). Днес вече думата „купе“ се бърка с „интериор“.
Ауспух – Ауспухът е дебелото черво на колата. Той представлява тръба за изпускане на изгорелите газове от двигателя с вътрешно горене.