Това ли е най-великата снимка на 20 век?

| от MamaMia |

Коя е най-емоционалната и велика снимка на 20 век? Доскоро единодушно се посочваше кадърът от стъпването на Луната – всички знаем фразата: „Малка стъпка за човека – голям скок за човечеството!“, изречена от космонавта Нийл Армстронг през 1969 година.

Но един съвременен поглед назад към миналото изважда друг претендент за титлата: снимката на фотожурналиста Ленарт Нилсън, публикувана в списание Life през 1965 година.

„Плод на 18 седмици“ е кадърът, който украсява корицата на списанието през април 65-а.

Цветната фотография за първи път показва на масовата публика какво се случва с човешкия ембрион в утробата. Обвито в амниотичната торбичка, зараждащото се същество плува, подобно на космонавт в безтегловното пространство. Очичките са затворени, а юмручетата – свити. Кожата е нежна и всичко в бъдещото бебе излъчва спокойствие.

Качеството на снимката е потресаващо добро, дори по днешните стандарти. Цветовете и детайлите се отличават с кристална яснота и пораждат красиви и позитивни емоции.

След публикацията снимката предизвиква истински фурор сред читателите. Корицата се превръща в такава сензация, че броят става най-продаваният в историята на списанието.

От The Guardian припомнят кой е фотографът, който дръзко поглежда в утробата.

В качеството си на фотожурналист, шведът Ленарт Нилсън се опитва да заснеме първата фаза на човешкото съществуване още през 50-те години. През 1954 -а той посещава Ню Йорк и обявява на редакторите на Life, че ще се опита да заснеме ембриони. Редакторите се оказват твърде скептични относно успеха на начинанието. Нилсън обаче не се отказва – връща се в Швеция и започва да работи успоредено с медицински екип в женската клиника в болница Sabbatsberg в Стокхолм, където заснема стотици кадри със своята камера Hasselblad. След 10 години той отново идва в редакцията с първите снимки в черно-бяло, както и с цветен вариант. Публикацията в Life излиза под формата на фото есе, озаглавено „Драмата на живота преди раждането“.

По-късно Нилсън публикува снимките на човешкия зародиш в книгата A Child Is Born, която е замислена като наръчник за бъдещи майки. Изданието се нарежда сред бестселърите на времето си с преводи на над 20 езика.

Името на Ленарт Нилсън придобива световна известност.

След навлизането на телевизията, той се отдава на документалното кино и заснама лентата „The Saga of Life“, която печели награда „Еми“ през 1982. Интересът на Нилсън към това какво се случва в човешкото тяло продължава и през новия век той е първият, който заснема вирусите на ТОРС (тежък остър респираторен синдром) и HIV.

През 70-те години снимките на човешкия ембрион са сериозно политизирани. В САЩ те са използвани в дебата за репродуктивните права. Нилсън обаче живее във Швеция и не се интересува много от политика, затова и дълго остава в неведение за какво се използват неговите кадри. През 80-те години той пътува до Лондон, където вижда снимката на 18-месечния плод върху постери, издигани от поддръжници на забраната за абортите. Това шокира силно фотрографа и той забранява публикуването на снимките извън Швеция.

Преди да почине през 2017-а на 94-годишна възраст, Нилсън прави последен подбор на кадрите, заснети в черно-бяло през 50-те и 60-те години. Целта му е те да бъдат излагани от колекционери и музеи след смъртта му.

Фотографитие на Нилсън бяха показани за първи път от десетилетия на изложба в Париж по време на тазгодишния панаир за арт-фотография Paris Photo. Следващото им излагане се очаква да бъде във Виена.

Докосването до зародиша на живота се оказва най-голямото постижение на Нилсън в неговата кариера. А за цялото човечество това докосване отваря цяла нова врата на знание и осъзнаване на това от къде идваме и накъде отиваме.