Вярно ли е, че не помним нищо отпреди третата си година?

| от MamaMia |


Чудили ли сте се защо вашето дете не си спомня първите си стъпки или не помни момента, в който отпразнувахте заедно втория му рожден ден? А ако вие самите се опитате да си спомните своите най-ранни изживявания, какво се получава? Мъгла…

Детска амнезия съществува и причината за нея е известна отдавна.Този феномен се дефинира като естествена и постепенна загуба на спомени от първите няколко години от живота.

Но това, че децата не си спомнят най-ранните си изживявания, по никакъв начин не означава, че трябва да ги лишаваме от такива. Независимо че в един момент ще се окаже, че само ние, родителите, си спомняме подробностите.

Най-добре детската амнезия е описана в анимацията на Дисни и Пиксар „Отвътре навън“ (Inside Out), когато Бинг Бонг, обичаният измислен приятел на Райли, е забравен от детето. Съдбата на Бинг Бонг е тъжна, но случващото се е нормална и неизбежна част от развитието на мозъка. Спомените до три години, които не се повтарят постоянно, с времето изчезват, пише Катрин Бол в сайта Parents.com.

Когато става дума за памет, ние обикновено имаме предвид способността да си спомняме изживявания. Но става дума само за един вид памет – епизодичната, а за нея активно работи хипокампът (известен и като Амонов рог). Тази част от мозъка отговаря за спомените и тя все още не е напълно развита при раждането.

„Хипокампът се развива напълно към четвъртата година и чак тогава децата започват да запомнят нещата системататично“, казва Рейчъл Елуард, британски експерт по когнитивна невронаука на паметта, цитиран от Parents.com. „Колкото повече пораства детето, толкова по-стабилни стават неговите спомени“.

Но има и още една теория, която обяснява детската амнезия.Сали Годарт Блайт, директор на британския институт по невро-физиологична психология и автор на осем книги за развитието на децата, обяснява, че децата не могат да говорят за изживяванията си, преди да развият способността си изобщо да използват свободно думите. Тя обяснява, че вербалният език не достига ниво на достатъчно развитие преди детето да навърши три години.

Но това не означава, че детето изобщо не може да помни нещата, които са се случили.

Децата имат спомени, но те изчезват наистина бързо. За повечето възрастни първите съзнателни спомени наистина са от 3-годишна възраст нататък, но според учените тези ранни спомени започват да изчезват чак след седмата година.

В изследване, посветено на детската памет, Патрисия Бауер и Марина Ларкина карат 3-годишни деца да говорят за своите майки, назовавайки шест отминали събития в своя досегашен живот. Години по-късно, децата са помолени да си спомнят за тези събития. Изследователите откриват, че между 5 и 7 годишна възраст децата помнят около 60% от случките, но между 8 и 9 те вече си спомнят под 40%.

И все пак тези ранни спомени не изчезват напълно.

Независимо че съзнателната памет се развива от около 3-години нататък, сензорно-емоционалните преживявания могат да се възродят по-късно в живота, стига да са налице сходни изживявания или сензорни дразнители. Пример за сензорна памет е дадена миризма, която, много години по-късно, събужда образа или дори чувството за присъствие на майката.

Във всички случаи е добре да поощрявате децата да възстановяват спомните си от първите ранни години като им говорите за нещата, които са се случили и им показвате семейни снимки.

Много хубаво е, ако родителите направят албум или книга с първите три години на децата си, за да може по-късно те, вече пораснали, да ги свързват с езика и съзнателната си памет.

Детската амнезия не е причина да не празнувате първите рожденни дни на своите деца. Напротив, важно е да споделяте изживяванията си с тях. Така установявате здрава връзка и постоянно ги обучавате какъв е светът около тях. Може след години те да не си спомнят точно това посещение в зоопарка, но ще научат какво е зоологическа градина и ще запомнят имената на животните. Все пак децата също така притежават и други видове памет, в която не участва хипокампът. Тези видове памет играят огромна роля в развитието им от момента, в който се родят.

Паметта участва в обучението – как да отпиваме, как да държим лъжица. Което само означава, че децата все пак научават много през първите си три години и са способни да запомнят нови знания.