Знаете ли, че до няколко години всички използвани у нас топломери трябва да са да се отчитат дистанционно? И тази смяна трябва да започне от тази година. Но не си мислете веднага за неволи в стил култовия български филм „Топло“.
Оник Пилибосян знае кое е най-доброто решение.
Вече над 30 години той е домоуправител в блока, в който живее в столичния квартал „Разсадника“. Днес с усмивка си спомня за онези времена, когато през 80-те е трябвало да се поставя парно в блока – първата му задача на поста.
„Първата ни работа беше топлото. Точно в този момент, в тези години, онези, които са гледали филма („Топло“), знаят каква борба беше да има топлинка в дома. Впоследствие в следващите години се сложиха т.нар. разпределители и вентили на радиаторите. Благодарение на тях ние се поокопитихме и трябваше вече да правим някаква икономия на енергията“, разказва Оник.
Припомня неудобството, че при самото отчитане на изразходваната енергия е било необходимо да се разместват мебелите, сложени пред уредите.
Наскоро на него и на останалите обитатели в блока им се налага да преминат през смяна на топломерите. По принцип те се подменят на всеки 10 години при изтичане на гаранцията им и сега Оник и съседите му биват изправени пред дилема.
Преди подмяната хората от блока използват топломер на Techem – германската компания за дялово разпределение на топлоенергията с над 15 години опит на българския пазар. Използваният модел обаче е без радиоотчитане и разчита на локално проверяване във всеки апартамент.
„Взехме три оферти. Дадохме предимства и недостатъци. И всички живущи избрахме фирма Techem, с която да продължим, но да продължим с уреди за радиоотчитане“, обяснява Оник.
По принцип в новите разпоредби на ЕС се предвижда след 25 октомври 2020 г. да се монтират само дистанционни уреди за разпределение на топлинна енергия, тези на радиаторите, а и водомерите за топла вода. Идеята е към 1 януари 2027 г. абсолютно всички уреди за дялово разпределение на топлинната енергия да са с дистанционен отчет.
С други думи, от тази година започва поетапната подмяна на всички стари топломери с такива, които работят дистанционно и на индивидуален принцип. Това са топломери, индивидуални разпределители и водомери за топла вода.
Но не това е единствената причина Оник и съседите му да се спрат на уредите за дистанционно отчитане на Techem.
С германски стандарти за качество и удобство при монтаж, основното предимство при техните топломери от ново поколение е, че отчитането става дистанционно посредством радиовръзка. А това е особено важно.
При топломерите и водомерите с радиоотчитане не се налага инкасатор да влиза в дома ви и да отбелязва изразходваната топлоенергия и топла вода. Разбира се, решаващо е всички уреди да са от един производител, за да могат да се отчитат.
„Сега вече се отчита пред входната врата на блока, без да се влиза в имота. Това също беше много добро за живущите“, обяснява Оник, който е много доволен от промяната.
Отчитането от разстояние има и един допълнителен ефект. Освен че се избягват всички уговорки кога да мине инкасаторът (най-често веднъж годишно), както и досадното разместване на мебелите, при тях замерванията могат се правят на месечна база.
Така потребителите няма да плащат познатите досега прогнозни сметки, за това което може би ще използват като топлоенергия, а ще дават пари за това, което реално са изразходили. И да, това означава край на добре познатите „изравнителни сметки“.
По-важното обаче е, че радиоотчетните топломери на Techem дават на потребителите възможност за по-ясен контрол върху собственото им потребление.
Оник обяснява, че след като уредите за радиоотчитане бъдат поставени, всеки домоуправител и живущите имат възможност чрез онлайн портала, създаден от Techem, да наблюдават отчетния характер на топломера и водомера за топлата вода за всеки един апартамент и за всеки един радиатор.
Така че за него и съседите му промяната и минаването към топломери с дистанционно отчитане не е било като страшния кошмар от „Топло“, а напротив – важна крачка напред към повече удобство.
*Актуално: уредите с дистанционно отчитане държат далеч посещенията на отчетник в дома на клиентите. Това е особено полезно в настоящата ситуация у нас. Ако имате монтиран дистанционен водомер, топломер или индивидуален разпределител, то няма нужда отчетник дори и с предпазно облекло да посещава дома ви и да влиза по стаите.