От храни чудо до 0% мазнини: Време е да спрем да вярваме в тези 4 мита за храненето

| от MamaMia |

Ако сте попадали на съмнителни заглавия като „храни, от които се отслабва светкавично“, „как да сваля килограми с чай“ или „тайната на идеалното тегло с една суперхрана“, сигурно и вие като нас сте се усъмнили в тях. И с право. Когато става дума за хранене, налице са редица диети, обещаващи моментален ефект, стига да спазвате определени правила. Строгите диети обаче имат сериозно отрицателно въздействие и върху психическото, и върху физическото ни благополучие. Заради тях може да пропускаме важи хранения през денонощието или да не си набавяме ключови нутриенти. През последните години експертите по нутриология са обединени около развенчаването на някои остарели митове за храненето, от които е време да се откажем веднъж завинаги.

Никакви въглехидрати след 18:00

Майките и каките ни са ни давали съвети в този смисъл – че тялото ни няма да изгори въглехидратите, които консумираме вечер и ще ги преобразува директно в мазнини. (Не и бабите ни – според тях никога не сме изяли достатъчно!) Звучи логично, нали? Само че…. по-важно е какво избираме да хапнем, а не кога точно го ядем. Изобщо не е е вредно да ядем въглехидрати и след 18:00 часа, стига да се спираме на здравословни и полезни опции като ядки, семена, бобови култури, зеленчуци и плодове, пълннозърнести храни. Действителният фокус е върху съдържанието и размера на порциите ни, върху това да си набавим всички макронутриенти в достатъчно количество и да се постараем да изгаряме повече калории дневно, отколкото приемаме.

Яденето в рамките на определен времеви диапазон все пак е добра идея според редица експерти, но то не е еквивалентно на категорична и абсолютна забрана на въглехидратите вечер. Ако ядем в осемчасов прозорец от денонощието, това дава възможност на тялото да понижи нивата на кръвната ни захар извън този прозорец и така да задейства изгарянето на мазнини. Храненето късно вечер, непосредствено преди лягане, принципно не е препоръчително, защото оставя малко време за спадане на нивото на кръвна захар, изнервя и превъзбужда, нарушава съня и води до дисбаланс в хормоните на глада на следващия ден.

Безглутеновото хранене подпомага отслабването

Може би сте забелязали разрастването не безглутеновите опции за различни видове храни, както и увеличаването на броя на хората, които избираат безглутенова диета. Това е добра новина, дори е нужно за хората, страдащи от автоимунното заболяване целиакия (глутенова нетолерантност). Извън този относително често срещан здравословен проблем обаче, не може да се твърди, че безглутеновият вариант задължително е по-добрият избор, нито пък че води до регулиране на теглото. Получаването на достатъчно здравословни за сърцето пълнозърнести храни чрез храненето ни е важно, тъй като те могат да намалят нивата на холестерола и са добри източници на ключови витамини и минерали като желязо, магнезий и витамини от група В.

Нискомаслените и обезмаслени храни са за предпочитане

Етикеите „0% мазнини“ върху сирене или кисело мляко в супермаркета изглеждат привлекателно, нали? Изглежда, че хем можем да си похапнем вкусно, хем да не се тревожим за калории. Е, да, обаче, не консумацията на мазнини ни кара да пълнеем, а обезмасляването на храните ги отдалечава от техния естествен състав и структура. Означава по-висока степен на преработка, а преработените храни не са за препоръчване. Твърде много наситени мазнини в храненето ни могат да са вредни за нас…. но! Някои храни, именно като киселото мляко или сиренето, са най-полезни пълномаслени, в естествената си форма. Версии с ниско съдържание на мазнини често са лишени от естествени съставки и вместо това натъпкани с изкуствени подсладители, аромати и захари, които да компенсират вкуса.

Съществуват храни, чиято консумация ни кара да отслабваме

Пиене на ябълков оцет? Грейпфрут на гладно рано сутрин? Приготвяне на всяко ястие с лют червен пипер? Изпробвали сте поне едно от тези неща, нали? Защото сте чували, че те ни карат да горим мазнини. Но ситуацията не е чак толкова кристално ясна. Храненето ни може да се видоизмени в странна посока, ако автоматично приемем, че някоя храна-чудо е отговорът. А отговорът е друг – да се съсредоточим върху усещането за ситост и набавянето на разноообразни нутриенти и витамини. Храните с високо съдържание на протеини и добри мазнини са полезни за компенсиране на глада за дълги периоди, а именно това е важно средство за загуба на тегло, тъй като намалява общия ни прием на храна.

Ако искаме да сме сигурни, че се храним здравословно и балансирано, трябва да забравим за чудесата и универсалните съвети и да се насочим другаде – към разнообразното хранене с натурални продукти, които са по наш вкус, така че да ни засищат, да ни набавят всички нужни вещества и да не ги ядем с отвращение, тъй като в противен случай няма да издържим дълго на какъвто и да било хранителен режим.

Вижте още: 

Диетата, която е вкусна, здравословна, екологична и… не е диета