Българите и захарта: 40% хапват сладко всеки ден

| от MamaMia |

40% от активните в интернет българи похапват редовно сладко според проучване, проведено от Nielsen Admosphere Bulgaria и Български Национален Панел. От всички видове сладки изделия и десерти, най-предпочитани са шоколадовите, сочат още обобщените данни на мнението на 1000 респондента от активното интернет население на страната на възраст над 15 години.

Според проучването 40% от активните в интернет българи са отговорили, че ядат сладкиши, бонбони или други сладки храни всеки ден. Ежедневната консумация на сладки изделия е по-често срещана сред жените (48%), отколкото сред мъжете (33%). По-често на дневна база хапват сладко и хората на възраст 15-44 години. Почти една трета от респондентите ядат сладко няколко пъти седмично, а само 3% никога не консумират такъв тип храни.

сладко, Nielsen

Най-популярните сладки изделия в България са шоколадът и шоколадовите бонбони (61%).

Половината от респондентите са споменали, че техни фаворити са „десертни блокове, вафли и сладки бисквити“. Една трета са отбелязали като любими „сладкиши и сладки изделия (понички, кейкове, плодови рула, сухи пасти, кроасани и др.)“, а 29% от анкетираните предпочитат „торти и други сладкарски изделия (пасти, палачинки, гофрети и др.)“. На пето място сред любимите сладки изкушения се нарежда сладоледът.

сладко nielsen

Българите купуват сладко най-често от „супермаркет/локален магазин“ (89%), второто най- популярно място е „сладкарница и/или пекарна“ (34%). Хората, живеещи в райони с по-голяма гъстота на населението като София, купуват сладко от пекарни по-често в сравнение с онези, които живеят в по-рядко населените места. 10% от респондентите, които обичат сладки храни, ги взимат от ресторант или кафене, а 7% – от заведения за бързо хранене.

На въпрос от анкетата дали хората се ограничават относно консумацията на сладки храни, мнозинството от респондентите, които ядат сладко (62%), са отговорили, че по някакъв начин умишлено намаляват консумацията на този тип продукти. Останалите 38% от анкетираните не си налагат ограничения.

Респондентите са посочили няколко причини, поради които избягват консумацията на сладки храни.

74% от тези, които редуцират приема на сладко, са отговорили, че го правят по „лични причини (заради теглото, риск от заболяване и т.н.)“. Това важи повече за жените (80%) в сравнение с мъжете (67%). 28% от анкетираните отговарят, че са ограничили консумацията на сладки храни „по здравословни причини или по препоръка на специалист“ . Този отговор е посочен по-често от мъжете, коментират от Nielsen Admosphere Bulgaria. При 10% от респондентите основната причина за намаляване консумацията на сладко са финансите.

Nielsen Admosphere Bulgaria представя и данни от рекламния мониторинг, според които през 2019 г. най-големият рекламодател в категория „сладкарски изделия, десерти“ е компанията FERRERO. Данните са взети след анализ на инвестираните брутни рекламни бюджети в телевизия, радио и преса. Според тях сред рекламодателите на сладкарски изделия и десерти най-активно използваната от рекламодателите медия е телевизията. Именно затова и от Nielsen изчисляват какви са били инвестициите на петте най-активни рекламодатели през 2019 в телевизионна реклама според реализираните TRP’30 сред зрителите от възрастова група 15+ години.

sladko3

Така става ясно, че FERRERO е рекламодателят с най-много реализирани TRP’30 през 2019 г., бележейки ръст от 24% спрямо 2018 г. На второ и трето място се нареждат МОНДЕЛИЙЗ БЪЛГАРИЯ и ЧИПИТА БЪЛГАРИЯ със скок, съответно от 18% и 4%.

Първите три рекламодатели в тази класация запазват позициите си от 2018 г.

Четвърти, но с най-голям ръст от 122%, е НЕСТЛЕ БЪЛГАРИЯ с реализирани 12 999 TRP’30 през 2019 г. срещу 5 858 TRP’30 и седмо място през 2018 г. На пето място с една позиция надолу спрямо 2018 г. и спад от 11% виждаме STORCK.

През 2019 г. цялата категория „Сладкарски изделия, десерти“ отбелязва скок от 23% според реализираните TRP’30 сред зрителите на възраст 15 и повече години.

Основен принос за това има ръстът при рекламодателите FERRERO, МОНДЕЛИЙЗ БЪЛГАРИЯ и НЕСТЛЕ БЪЛГАРИЯ.

Принос имат и няколко рекламодатели (РОШЕН БЪЛГАРИЯ, ФОРТУНА-КОМ, СЕНФУУД БЪЛГАРИЯ), които през 2018 г. не са имали рекламна комуникация, но през 2019 г. имат сериозна активност. И при тях предпочетената медия отново е телевизията. 

 
 


Повече информация Виж всички