Сексуализирането печели в социалните мрежи

| от MamaMia |


Социалните медии дават приоритет на сексуализираното съдържание, стига да не е откровено порногрфско и сексуално. Загатващо, а не разкриващо. Сексът продава. Най-вече в предимно визуална медия като Instagram. Сексуализирането засяга всички потребители, но има сегменти, където е по-очевидна.

В каналите за рецепти, пътувания и книги тялото играе по-второстепенна роля. Но при спортните профили е очевадно. Резултатът е тенденция, която се влошава напоследък. Фитнес индустрията е сексуализирана, споделя гимнастичката Лора Кумерле, Instagram инфлуенсър с 376 хиляди последователи. Тя тренира в чорапогащник и прилепнали дрехи. Знае, че трябва да покаже тялото си, за да научи зрителите как да изпълняват добре дадено упражнение. Но намира, че има ясна граница между спорта и секса. И смята, че много от нейните връстници са преминали тази граница.

Николас Кайзер-Брил, анализатор в неправителствената организация Algorithm Watch, подкрепя чувствата ѝ с данни. В негов експеримент биват анализирани 2400 снимки чрез инсталиране на програма на 26 потребителски страници на Instagram. Резултатът? Публикациите, съдържащи снимки на жени по бельо или бикини, имат 54% повече шанс да се появят във фийда. Публикациите със снимки на мъже с голи торсове имат 28% повече шанс. Обратно, ако снимките включват храна или пейзажи, има около 60% по-малка вероятност да се появят в емисия новини.

„Някои от акаунтите, които разглеждахме, са на инстаграмъри, които се специализират в анализирането на феминистки книги“, посочва анализаторът. Дори и при тяхното съдържание се наблюдава такава тенденция в алгоритъма.

Не става дума само за предпочитанията на хората. Самите социални медии дават приоритет на сексуализираното съдържание.

А и сигурността в мрежите си има бъгове. Знаете ли например, че Instagram цензурира порно, когато го открие, но не го вижда веднага? Ето защо има мрежа от нови потребители, които публикуват този тип съдържание, за да спечелят бързо последователи. След това изтриват снимките и продават акаунтите в канали като socialtradia.com.

Тези сметки се крият под повърхността. „Това е като дупка, като канализацията на Instagram, но дори и да не я виждаме, тя е огромна по отношение на кликвания и числа“, посочва Кайзер-Брил. Представителите на Мета се позовават на блога на компанията, който казва, че редът на емисията в Instagram се основава на „поредица от прогнози за историите, които ще намерите за най-подходящи и ценни“, като се вземат предвид фактори като хронология на гледане, взаимодействия и връзката, която имате с автора на въпросната публикация.

Фитнес треньори споделят, че имат колеги, които са започнали в света на фитнеса и са се сексуализирали, докато не са попаднали на Onlyfans и не са се преориентирали натам, защото са видели, че работи по-добре за тях. За радост, не всеки иска това.

В допълнение към въздействието върху създателите, сексуализирането засяга и потребителите на съдържание.

Първичният ефект е биологичен и не се нуждае от много обяснения. Но може да има някои вторични ефекти върху самовъзприемането на тялото и удовлетворението. Изследванията показват, че излагането на стандартен, слаб и често сексуализиран идеал за красота може да намали удовлетворението от тялото на потребителите на социални медии, особено на подрастващите жени. Не е ясно обаче дали сексуализацията е определящ фактор в това уравнение.

Проучване на университета в Падуа се опита да разбере. Група млади хора биват изложени на три серии снимки в Instagram. Първата показва сексуализирани идеали за красота; второто – сексуализирана боди позитивност; и третото – несексуализирана боди позитивност. Резултатите демонстрират както полезни, така и критични аспекти и заключват, че сексуализирането в Instagram не трябва да има отрицателно въздействие, ако се третира с уважение и предава послание за самоприемане.

Немалко хора обаче посочват възможността да сексуализират собственото си съдържание като положителна.

Има и един парадокс, който наблюдават много изследователи. Най-изкуствената и по-масова форма на неволна сексуализация е представена от знаменитости и се прокарва от алгоритъма. Но повечето лично съдържание и съдържанието от хора, които идват от по-маргинални контексти, се цензурира. Така че в крайна сметка виждаме, че сексуализираното съдържание отразява динамиката на властта.

Социолозите, че сексуализирането е форма на овластяване, начин да поемете контрол над собственото си тяло и да се представите пред света. От тази гледна точка правото на личен избор в социалните медии е нещо положително. Разликата между традиционните медии и социалните медии, е,че сексуализираният свят, продаван от рекламите и филмите, е свят, където жената не сексуализира себе си, а системата го прави. И все пак, сайтовете за социални медии копират този модел и наказват онези, които излизат извън нормата. Насърчва се само и конкретно онази сексуалност, която продава.

Вижте още: