В последните години много касови поредици на филми и сериали са вдъхновени от сюжети на игри. Такъв пример от последните месеци е филма "Until Dawn" ("До зори"), който много фенове очакваха, но за съжаление не се прие добре от критиците.
Едноименният филм "Minecraft", който излезе през 2025 г., също беше вдъхновен от играта. Той успешно събра млади актьори и познати лица, за да ни покаже наистина същността на самата игра, и защо е важно децата да бъдат креативни. И колко е трудно да бъдеш креативен в среда, която не те подкрепя и е трудно за един млад човек да покаже на какво е способен. го успешно навлизат в масовата култура.
А сега интересно ще бъде да видим и обратното - интересни сюжети на филми, превърнати в игри.
И да изживеем историята на главния герой от големия екран в първо лице:
1. "Scream" ("Писък")
Повечето от нас помнят убиеца с ужасяващата бяла маска, който избиваше тинейджърите в малкото градче Уудсбро. Поредицата с героите на Сидни Прескот, журналистката Гейл Уедърс и полицая Дюи продължава да поддържа интерес към себе си. Първият филм излиза на големия екран през 1996 г., а през 2023г. излиза и "Писък 6".
За компаниите, създатели на игри ще има много източници на вдъхновения, защото става дума за цели шест филма, дори се говори и за 7-ми.
Би било забавно за геймърите да се впуснат в приключение, което ще ги накара за момент да помислят, че наистина са в това градче. Да могат да бягат от убиеца, да бъдат част от кръга на Сидни и приятели, който във всеки един момент, всяка една тъмна уличка може да бъде заплаха за тях.
2. "I know what you did last summer"/ ("Знам какво направи миналото лято")
В края на 90-те години и началото на 2000-те много филми заложиха на сюжети в които група тинеджъри/колежани биват преследвани от убиец.
В този случай убиецът вместо с обичайния нож, преследва жертвите си с кука, която често виждаме при филмите с пирати.
От тази филм изгрява звездата на актрисата Дженифър Лав Хюит, позната у нас в ролята си на Мелинда Гордън (собственичка на антикварен магазин, която вижда и говори с духове) от сериала "Шепот от отвъдното".
През юли тази година след повече от 20 години, ще излезе новата част на филма.
Именно тази поява на големия екран може да вдъхне още повече живот на поредицата, дори и да вдъхнови гейминг компаниите да създат хорър игра. Смесена с мистерии, убийства, разследвания.
Защо не и самите ние като играчи, да не бъдем в ролята на убиеца или безпомощния тинейджър, който иска да остане жив?
3. "The Hunger Games" ("Игрите на глада")
Поредицата от книги на "Игрите на глада" с автор Сюзън Колинс успешно завладя сърцата с милионите продадени копия. Спечели дори и вниманието на Холивуд с филмите в които участват актьорите Дженифър Лорънс (Катнис), Джош Хъчерсън (Пийта), Доналд Съндърланд (президента Сноу) и други извеснтни лица.
След излизането на първия филм през 2012 г., Facebook създаде игра, която да можем да играем, докато си чатим с приятели, но такава игра вече не съществува. Както и опцията на Meta да предлага онлайн игри.
Историята на 12-те окръга, от който се избират по едно момче и момиче, за да участват в игрите, които да забавляват гледащите ги, може би звучи като нещо особено. Обаче когато тези деца не е сигурно дали ще се върнат от тези "игри", защото те буквално са на живот и смърт, всичко изглежда съвсем различно.
Добре направените игри, могат да променят мисленето ни, дори и мирогледа ни, защото е ясно, че света, в който живеем, няма само две страни. Не е само черен, не е само бял.
Ако "Игрите на глада" успее да се превърне в добра, съвременна игра, придържаща се към оригиналния сюжет и ни покаже повече за мисленето на Сноу, настроенията на участниците може да се превърна в много добра "храна за размисъл" на всички ни.
А защо не и ние да пишем историята на Панем, докато играем?
4. "The X files"/ ("Досиетата Х")
В човешката ни природа е да се интересуваме от непознатото, необятното и необяснимото. "Досиетата Х" е сериалът, който ни запозна с агентите на ФБР, Дейна Скъли (Джилиън Андерсън) и Фокс Мълдър (Дейвид Духовни). По онова време образът на агент Скъли не просто се открояваше с яркото си присъствие. Десетилетия по-късно множество изследвания потвърждават това, което специалистите наричат "Ефектът Скъли" ("The Scully Effect").
Оказва се, че героинята на Агент Скъли е вдъхновила десетки хиляди жени и момичета по света да се насочат към професии в научната сфера или в организации като ФБР.
През 1998 г. излиза игра със същото име, но вече сме 2025 г. На игрите, които излизат днес, много често графиките им се доближават по качество до реален филм. Може би, ще бъде интересно за геймърите да се докоснат по близо до вътрешността на ФБР, до загадките, които се крият в съвремието ни. Докато гледах сериала, често съм се замислял: "дали е възможно да живеем в "Досиетата Х" ?
Сериалът има много неразкрит потенциал, а игрите имат възможността да възраждат добре забравеното старо.
5. "Final Destination" ("Последен изход")
Поредицата на "Последен изход" към момента включва 6 филма.
Първият излиза през 2000 г. През месец май излезе и най-новата част, която към момента е номер едно хорър в кината. Режисьорът на първия филм е добре познатият ни Джеймс Уонг, който е познат с филмите "The Conjuring" ("Заклинанието") и "Saw" ("Убийствен пъзел").
Филмите проследяват историите на група хора, които успяват да "надхитрят" смъртта, като оцеляват от ужасен инцидент, но след него тя ги достига по особено жесток начин.
Подобен сюжет, може да се превърне в изключително вълнуващ геймплей.
Играчът може да получава видения (както в началото на всеки филм), след което да използва логика, умения и избори, за да се опита да предотврати фатални инциденти.
Това създава динамика, подобна на пъзел, но с високи залози. Всеки избор може да води до смърт или спасение на героите, което позволява многократни изигравания и различни финали.
Подобно на игрите от сериите "Until Dawn" или "The Quarry", играта може да се базира на система от разклонени решения, където дори малък пропуск води до трагичен (или креативно брутален) край.
Историите, които оставят траен отпечатък в киното и телевизията, често крият огромен потенциал за интерактивно преживяване.
Всеки добър филм или сериал е не просто разказ - той е цял свят, готов да бъде изследван. Какъв по-добър начин да се потопим в него, освен чрез видеоигра. Когато екранната история докосне зрителя, логичната следваща стъпка е да му се даде възможност да я изживее лично. Да поеме контрол, да взема решения, да гради свой път.
Именно това предлага геймингът.
Особено когато става дума за истории с разпознаваеми герои, силен наратив и елементи като разследване, морални дилеми или фантастика - адаптацията им в игрова форма е не просто възможна, а и обещаваща.