Коледа е мир, любов и споделеност… Или стрес, разходи и отпадъци

| от Мариела Петрова |


Размишлявайки с какви думи да започна този текст, се взирам в порцеланова чаша с Дядо Коледа на снежен фон, яхнал елен и държащ опакована кутия с панделка. Чашата ми е подарък от колега в предходното ми работно място – небезизвестна корпорация, в която зазвъняването на веселите празнични звънчета се предхождаше от обявяване на поставените таргети и изпълнените финансови цели, а коледният дух се поддържаше от отговорните PR, HR, QR и други „ар“ звена /основно вербално/ със самоотвержеността на млади комсомолци, бодро подвикващи лозунги на парад за Девети.

Междувременно работническо-селската класа се съсипваше от труд, какъвто и приказните джуджета на брадатия старец не са виждали и в най-тежките си Рождества. В чашата няма топъл шоколад, греяно вино или кафе с ликьор, както подобава на дните в края на декември – наляла съм енергийна напитка, с надеждата да ме върне в селенията на живите след работа с клиенти до малките часове на нощта. Не, не съм напуснала корпоративния свят заради най-древната професия, макар че, кой знае, може грешката да е моя.

Кой знае, сигурно ще ме наречете Гринч, Скрудж, Шрек или който и некрасив, проклет и инатлив герой си изберете, но духът на Коледа, който повечето от нас обичат, ценят и пазят в съкровено място в сърцата си, сякаш безвъзвратно се модифицира и профанизира. Всяка година има все повече хора, които не очакват с нетърпение празничния сезон, поради огромните нива на стрес, извънредно натоварване на работното място, сложни взаимоотношения в семейството, чувство за самотност и изолация, финансови затруднения и наложеното отвсякъде очакване за щастие и възторг по задължение.

Празниците могат да бъдат прекрасно време; те са възможност да прекараме повече време с близките си, да се отделим физически и ментално от училище или офиса и да се насладим на празничните обичаи.

Коледа обаче може да е и лобно място на мира, любовта и човещината.

Краят на годината може да е абсолютна наслада или истинска депресия, в зависимост от вашата ситуация. Ако имате предизвикателства или трудности, които се засилват по време на празничния сезон, можете да изберете да страдате мълчаливо или да прекалявате с храната и алкохола. Но също така можете да използвате нещастието си като мотивация да се справите с проблемите, които празниците правят невъзможни за игнориране.

Когато всички се събираме да празнуваме, е много по-трудно да пренебрегнем разочарованията и фрустрациите, които роднините, приятелите или партньорът ни предизвикват у нас. Ако сме недоволни от кариерата си или сме разочаровани от финансовото си състояние, празниците поставят тези чувства на фокус.

От друга страна, ако ви е омръзнало да прекарвате пореден празник с оскъден бюджет поради свръх разходи или ако осъзнаете, че се страхувате да се върнете на работа след почивката, това неразположение може да е просто стимулът, от който се нуждаете, за да направите някои истински промени в тези аспекти от живота ви. Ако любовната ви връзка е била нещастна от известно време, това би бил моментът да започнете да мислите как да я поправите или може би най-накрая да е време да помислите за раздяла. Вероятно новата година е подходящ момент да потърсите професионална помощ в областта на консултациите за двойки или като алтернатива – да помислите да се обадите на адвокат.

Ако един или повече приятели са ви дърпали надолу, може би новогодишната ви резолюция трябва да бъде да се дистанцирате от тях и да започнете да търсите по-добра среда през идните месеци. И най-вече – сега е моментът да прекъснете токсичния навик на семейството ви да използва събиранията до елхата и празничната трапеза, за да обсъжда и критикува прическата ви, политическите ви възгледи, избора ви на партньор, начина, по който отглеждате децата си или каквото е на дневен ред тази година.

Никой не се заблуждава как социалните мрежи могат да създадат илюзия за това колко перфектен може да бъде нечий живот.

По време на коледния сезон, независимо дали става дума за празнична резервация, уж непринудена снимка на безупречно щастливо семейство в пуловери на еленчета, изискана ваканция или луксозни подаръци, медиите може да нарисуват най-смайващите изображения. Нека да не се заблуждаваме обаче, идеален живот няма никъде, особено около празниците.

Вместо да наблюдавате естетизираните образи на стилизирани фрагменти от нечий чужд свят, фокусирайте се върху реалните дейности.

Вместо да превъртате емисията с новини или поредния концерт на естрадна звезда, която е престанала да бъде релевантна още преди да се родите, прегледайте старите фотоалбуми със семейството си.

Вместо да „харесвате“ изображения, занимавайте се с дейности, които обичате. Помогнете на майка си с приготвянето на празничната трапеза, научете децата да опаковат подаръци, пийте по чашка с баща си и го питайте, как всъщност е преминала тази година от живота му. Обадете се на някого, който може би е самотен по празниците. Намерете време за партньора си и го прекарайте само двамата. Използвайте този сезон, за да се свържете отново – с другите и със себе си.

И слонът /или дебелият белобрад старец/ в стаята – за бога, братя, сестри и всички други в спектъра – не купувайте!

Докато в миналото празниците се определяха като период за изразяване на благодарност и прекарване на пълноценно време със семейството, сега те се характеризират основно с материализъм.

Консуматорството се определя като фиксация на обществото върху закупуването на потребителски стоки. За много хора тяхното благосъстояние и щастие зависят значително от потреблението. Честването на празници несъмнено се е повлияло от консуматорската култура, променяйки празненствата от шанс за духовност и положителни емоции в основен двигател световната икономика.

С наближаването на Коледа започват да се появяват безсрамни количества крещящи реклами, чрез които се представят уж изгодни разпродажби и ни примамват да закупим „перфектния подарък“. Масивни билбордове стимулират потребителите да харчат огромни суми пари за ненужни артикули, много от които неизбежно ще се окажат на сметищата, което допълнително ще увеличи обезпокоителното количество отпадъци в света.

Корпорациите създават тези примамливи отстъпки, просто за да изтръгнат от купувачите всяка възможна стотинка. Въпреки че празничните промоции се разпространяват под претекст, че носят радост и укрепват връзките между хората, подаръци на стойност милиарди биват връщани или изхвърляни всяка година, като доказателство за ненужния излишък, който е отличителен белег на празничния сезон.

Да помним, че Коледа е древен празник, на който през хилядолетията са придавани различни смисли и импликации – природни, езически, християнски, но винаги духовни.

Да не позволяваме да се комерсиализира до степен, в която единственото нещо, ни интересува, са подаръците под елхата.

Една от маркетинговите стратегии, които компаниите използват, е да поставят истински ценности като любов и семейство в евтини продукти, обещаващи щастие на човека, който ги получава. Търговците на дребно използват идеите за близост и връзка между хората, като непрестанно поднасят послания за радост с близките и приятелите като стратегия за икономическа печалба.

Консуматорството обаче не засяга само потребителя.

Щетите, които свръхпотреблението има и ще продължи да нанася върху околната среда, са значителни и вечни. Всичко, което купуваме, в крайна сметка засяга екосистемата; производството на продукт изисква природни ресурси и суровини – вода, дървета, изкопаеми горива, включително и силно токсични химикали. Нерядко евтините и масови продукти са произведени в държави, с изключително неморални и опасни условия на труд. Прекомерното търсене на подаръци принуждава тези негативни трудови практики да продължават и да се разширяват, за да се напълнят рафтовете във времето преди края на годината.

Светът приема консуматорството за нормално все повече и повече, хората се стремят да бъдат в крак с тенденциите на обществото, като купуват повече. Това важи с още по-голяма сила за младите поколения, които искат да притежават най-новите технологии, играчки и дрехи. За съжаление, родителите, които се страхуват да не разочароват децата си, понякога се оказват пръснати за празнични подаръци и харчат извън възможностите си.

Това поставя огромно финансово и емоционално напрежение върху родителите За да задоволят нуждите на децата си, те често оставят собственото си благосъстояние на заден план. Това рискува психическото и физическото им здраве; оказва се, че не е необичайно да пропускат хранения или дори посещенията при лекар, за да спестят достатъчно пари за празнични подаръци.

В никакъв случай не целя да демонизирам коледното пазаруване.

Докато отпивам от гореспоменатата чаша с Дядо Коледа и пиша самоотвержено преди да е станало време за поредния безкраен декемврийски работен ден, очаквам две пратки с изненади за приятелите и семейството си. Подаръците са важна част от празничния сезон и са начин да покажем вниманието, обичта си към близките си, да демонстрираме, че наистина сме помислили как да ги зарадваме и усмихнем. Въпреки това, тъй като корпорациите са склонни да експлоатират хората по време на празничния сезон, трябва да сме изключително наясно с избора си като потребители.

Тази година, вместо просто да се гмуркаме в разпродажбите, нека да пазаруваме устойчиви и значими подаръци, които ще влязат в употреба и ще издържат дълго. Да не потребяваме заради самото потребление. Да вложим творчество, да се опитаме да събудим специални спомени и да свържем покупките си с тях. Много пъти най-запомнящите се и ценени подаръци са тези с най-смешните и съкровени истории зад тях. Да поставим фокуса на това, което поднасяме на близките си, върху личността им и предпочитанията им, не върху необходимостта и задължението просто да купим нещо.

Консуматорството не е свързано само с покупката на подаръци, но и на храна. Разхищението на хранителни продукти също се увеличава значително в дните около Коледа и Нова година. За много от нас празничните ястия са връхната точка на нашите традиции и спомени. Така де, ако не изядем поне два легена руска салата и поне още един и то пред очите на съседите, да видят какъв берекет има в тая къща, не ми го хвали!

Дописвам този текст на работното си място, където бях извикана по спешност два часа по-рано. Така де, коледната ваканция, подаръците и руската салата трябва да се заслужат. Надявам се да го четете някъде, където ви е топло – и на телата, и в душите. Ако сте предпразнично преуморени, изнервени, претоварени и с изтъняло портмоне, не се поддавайте на горчивината и негативизма – идва един от най-хубавите периоди от годината.

Помислете за прекрасните неща у хората, с които ще посрещнете празниците, простете им прегрешенията през годината, простете и на себе, знаете ли, много е хубаво и освобождава. Започнете списъка си с обещания за новата година не със задължението да се лишите от десет килограма, а с надеждата да получавате неща, истински и ценни. Преди всичко – да разпознавате и да сте благодарни за всички малки радости и моменти на щастие в живота си.

Весела Коледа.

Вижте още:

Има два варианта за Коледа ’20 – „Сам вкъщи“ или „Любов по време на холера“