Новият прочит на "Хеда Габлер" в Народния театър

Новият прочит на "Хеда Габлер" в Народния театър
Снимка: Диана Юсколова

Предстои една премиера, която ще промени представите ни за театър. Новият спектакъл "Хеда Габлер" е смел нов прочит на една от най-популярните и сценично изпълними пиеси на Ибсен, реализиран от майсторът на театралния пърформанс Тимофей Кулябин.

Премиерните представления са на 31 май, 1, 3 и 4 юни, в Народния театър "Иван Вазов", но освен на сцената на театъра спектакълът ще се развива паралелно на няколко локации в София, като стриймингът от различни точки в София ще се предава на сцената в прецизен синхрон, подсилвайки динамиката. За първи път в българския театър столичният град става активен участник в сюжета - София ще е сцена, декор и герой.

Снимка: Народен театър "Иван Вазов", репетиции

Общо 42 актьори ще видим в спектакъла. Радина Кърджилова ще влезе в ролята на Хеда Габлер - жена, която търси себе си и свободата отвъд рамките, за която изкуството е дълбок смисъл, който изисква жертви. Освен нея, ще видим Деян Донков, Дарин Ангелов, Бойка Велкова, Ана Пападопулу, Иван Юруков и Албена Ставрева.

Снимка: Народен театър "Иван Вазов", репетиции

Драматургията за представлението е дело на Роман Должански, Олег Головко - сценография и костюми, композитор е Тимофей Пастухов, художник по осветлението - Серхей Рилко, видеорежисьор - Анастасия Журавльова, асистент-режисьор - Теодора Лилян.

В този прочит на спектакъла действащите лица са много повече, отколкото в прочутата пиеса на Ибсен, а градът и обществото се превръщат в най-важните участници в действието.

"Нашата идея беше, от една страна, да видим събитията, които обикновено остават "зад кулисите", да покажем живота на героите по-обстойно от обичайното. От друга страна, искахме да създадем усещането, че градът - София, също е герой. Не се преструваме, че сме в Норвегия или другаде. Ние сме в София, днес. А градът е жив като човек, който оказва влияние върху останалите", разказва за спектакъла режисьорът Тимофей Кулябин пред БТА.

"Беше много интересно и вълнуващо - казва още той. - За мен това е първи подобен опит, както и за актьорите. Например, Анна Пападопулу започва спектакъла на улицата и играе един час на улицата - в кафене, в хотел - и чак след това се появява на сцената. Това е много интересно. Вълнуващо е, защото поведението ѝ трябва да бъде много естествено, както в нормалния живот, на улицата - и същото да остане и на сцената. Това е опит да направим актьорската игра възможно най-реалистична."

Театър е имало и преди електричеството, на свещи, а технологиите не могат да променят смисъла и значението му, убеден е той, но също така вярва, че никой няма да може да замени режисьора или актьора на сцената, защото нищо не е по-интересно от живия човек. Историята може да бъде разказана в театъра по много различни начини, смята режисьорът и показва на практика как това може да стане.

Наричат Тимофей Кулябин "вундеркинд на съвременния руски театър". Роден е през 1984 г. в Ижевск. Особено внимание предизвикват неговите интерретации на класически театрални и оперни произведения, които неизменно предизвикват голям обществен отзвук. След началото на войната в Украйна неговите постановки са забранени от руската държавна власт, но той остава звезда в Европа. Напуска Русия през 2022 г., след като Болшой театър сваля неговата адаптация на операта Дон Паскуале.

Споделяне
Харесва ми
Споделяне

Подобни

Ексклузивно

Последни