Първата кукла с диабет тип 1 представиха от американската компания "Мател", съобщиха световните агенции.
Новата кукла разполага с постоянен глюкозен монитор за проследяване на кръвната захар и инсулинова помпа, носи и мобилен телефон със специално приложение, което ѝ помага да следи нивата на кръвната захар през целия ден.

Този път Барби е облечена в топ на точки и съответстваща пола с волани. Както синият цвят, така и кръглият принт са препратки към глобалните символи, представляващи осведомеността за диабета. Има и пастелно синя чанта, идеална за Барби, за да носи всякакви важни неща - например закуски, когато е навън, отбелязват от компанията производител.
Куклата е разработена в сътрудничество с неправителствени организации, подкрепящи болните от диабет тип 1, като Breakthrough T1D.
"За децата с това състояние, които рядко виждат себе си представени, тази кукла ще бъде силен модел за подражание - ще отпразнува тяхната сила и ще донесе признание, включване и радост в играта им", отбеляза Карън Адингтън, главен изпълнителен директор на организацията.
Диабет тип 1 е хронично състояние, при което тялото не произвежда никакъв или достатъчно от инсулиновия хормон. Най-голяма честота на диагностициране на заболяването се наблюдава между 10 и 14 годишна възраст, като при децата започва остро и драматично и симптомите са силно изразени. Затова проследяването и контролът на кръвната захар са от особено значение за болните деца.
Линията Barbie Fashionistas стартира през 2022 г. и включва повече от 175 визии с различни цветове на кожата, очите и косата, типове тяло и модни стилове, включително незряща кукла Барби, Барби със Синдром на Даун, Барби със слухов апарат, с протеза и с инвалидна количка.
Идеята е да се даде възможност на всички деца да видят себе си в Барби - и на болните, и на здравите, и на тези с различен цвят на кожата или различен социален статус.
От компанията посочват, че играта с куклата помага за формиране на социални умения в ключови етапи от развитието на детето. Барби насърчава емпатията и толерантността към болните, формира увереност и различно разбиране към живота със заболяване.
Куклите Барби се продават от 1959 г. и многократно са критикувани за нереалистичния образ за жената, който изграждат. Перфектната визия и съвършените мерки на традиционното Барби обаче отдавна са в миналото.
Днес притеснени родители все по-често споменават, че от компанията прекалено се фокусират в тежки заболявания и увреждания, които засягат сравнително малка част от подрастващите.
Не създаваме ли по този начин у децата си представата за един закономерно болен свят, питат родителите.
Децата не би трябвало да мислят за болести постоянно, особено в игрите си. Или не е съвсем така?