Чуждоезиковото обучение на децата остава основен приоритет на родителите и учителите у нас.
Това показва национално проучване на Синдикат Образование, направено по повод предстоящите промени в образователната политика на Министерството на образованието и науката (МОН), свързани с езиковото обучение в училище.
Намаляването на часовете по езици се прави, за да се балансират учебните програми, като целта е да се увеличат часовете по български език и математика и да се предотвратят "претоварени" езикови паралелки, които изостават по основни предмети, отбелязват от министерството. Промените предвиждат въвеждане на общообразователни предмети (химия, биология, история, география) за сметка на часовете по чужд език, а интензивно чуждоезиково обучение да се предлага само там, където езиците се използват за преподаване на други предмети.
В изследването са участвали 3166 респонденти - учители, експерти и заинтересовани родители и то е проведено през последната седмица.
Категоричен е отговорът на ключовия въпрос дали отнемането на приоритета на езиковото обучение е правилен завой в пренареждането на образователните политики - 84,7% от запитаните смятат, че това не е правилно стратегическо решение, а само 10,1% са съгласни с намаляване на езиковото обучение, казват от синдиката.
76,6% от респондентите не одобряват редуцирането на паралелките в гимназиален етап с профил "Чужди езици".
55,6% не са съгласни с идеята за увеличаване на процента на професионалните паралелки за учебната 2026/2027 година.
Не се подкрепя и задължителното изискване на МОН за обвързване на откриването на профилирана паралелка с разширено изучаване на чужд език в гимназиалния етап с изискването средните резултати от националното външно оценяване за последните три години в десети клас да са над националните - тук 80,8% смятат, че това е грешка, като 17% смятат, че тази обвързаност трябва да бъде с резултатите от държавните зрелостни изпити.
На въпроса: "Смятате ли, че всяко училище трябва да предлага поне една непрофилирана и непрофесионална паралелка?", 52% смятат, че не трябва да има паралелка без професионална насоченост, но 30% са убедени, че всяко училище трябва да има такава.
Разбираемо, близо 80% не смятат, че указанието на МОН ще подобри цялостното качество на чуждоезиковото обучение в системата.
Очевидно и целта на МОН не е такава, отбелязват от синдиката.
Експертите предлагат на МОН да отмени своето указание с рестрикции към езиковото обучение, защото има категорично неодобрение от учители, родители и експерти.
Те предлагат да се направи оценка на въздействието на тази ключова промяна в образователната политика и тогава да търси национален консенсус по този въпрос от учители и родители.