Асоциация Родители: Новата учебна година отново започва с "промени на парче"

Асоциация Родители:  Новата учебна година отново започва с "промени на парче"
Снимка: iStock

Позиция на Асоциация Родители във връзка със започването на новата учебна година

В обръщение към медиите, Асоциация Родители представя своята позиция по темата за настъпващата нова учебна година, която по думите на неправителствената организация "е пълна с доста въпросителни и дори притеснителни промени".

Позицията по темата на Асоциация Родители е, че българското образование има нужда от истинска реформа, а не от промени на парче.

В приложен документ е разпространено становище, както и визия как да бъде постигната модерна, приобщаваща и ефективна образователна система.

Публикуваме цялата позиция на неправителствената организация:

***

"Позиция на Асоциация Родители

във връзка със започването на новата учебна година:

Българското образование има нужда от истинска реформа, а не от промени на парче

От началото на 2025 г. Министерството на образованието и науката (МОН) предприе поредица от спорни законодателни поправки, които формално касаят българското образование, но в действителност представляват промени "на парче", а не реална, системна реформа.

Както писахме в нашето становище (23 юни 2025 г.), в предлаганите промени има редица притеснителни моменти - въвеждането на задължителен предмет "Добродетели и религии", ранното профилиране чрез прием в математически и природоматематически гимназии още след 4. клас, оценките за поведение, забраната за използване на телефони в училище и т.н.

Като организация, която повече от 20 години сме съсредоточили експертизата и усилията си върху образованието и доброто взаимодействие между училището, детската градина, яслата и родителите, в началото на новата учебна година Асоциация Родители настояваме за истинска, комплексна реформа на българското образование и предлагаме нашата визия как да бъде постигната модерна, приобщаваща и ефективна образователна система.

1. Учебен процес

Убедени сме, че е крайно време в българското образование да бъдат интегрирани ключови за 21. век знания и умения.

Учебният процес трябва да бъде радикално преобразен, за да отговори на днешните потребности на учениците и изискванията на съвремието.

А това значи - ревизиране на учебното съдържание и използваните методи.

Във фокуса на учебния процес трябва да бъдат поставени развитието на функционална грамотност, критично мислене, практически умения и социално-емоционални компетенции.

Образованието трябва да формира у децата здравна култура, дигитално-медийна грамотност, гражданско съзнание.

Необходимо е още системно въвеждане на механизми за подкрепа на учениците и учителите, както и за устойчиво разпространение на добри педагогически практики.

2. Социално-емоционално учене (СЕУ) и психично здраве

В Асоциация Родители вярваме, че качественото образование е невъзможно без грижа за социално-емоционалното развитие на децата.

СЕУ трябва да бъде интегрална част от учебния процес, а не спорадични периферни инициативи.

Това означава: развитие на умения за сътрудничество, емпатия, саморегулация и разрешаване на конфликти; системна подкрепа чрез училищни психолози, ресурсни учители и социални работници; програми за превенция на стреса, тревожността и насилието в училище.

3. Развитие на дигитално-медийна грамотност

Училището трябва да е безопасна и здравословна среда, но само забраните на телефоните не гарантират това за децата...

В свят, доминиран от технологиите и информацията, дигитално-медийната грамотност е основно умение за 21. век.

Училището трябва да дава на учениците знания как да използват безопасно и отговорно дигиталните платформи, как да разпознават фалшивите новини и манипулативното съдържание, как да създават и споделят съдържание по етичен и критичен начин.

4. Грижа за учителите

Образованието е толкова силно, колкото са силни учителите му...

За да имаме добра образователна система, се нуждаем от ново поколение учители - добре подготвени, ентусиазирани и ценени.

Това изисква целеви програми за привличане на млади специалисти, ясни механизми за професионално развитие, стажове и наставничество, кампании за утвърждаване на учителската професия като престижна и социално значима.

Настоящите учители също се нуждаят от подкрепа и продължаваща квалификация, от по-малко административни тежести и повече време за работа с децата.

5. Родителите са важна част от училището

Учениците имат най-голям шанс за успех, когато училище и семейство работят заедно.

Родителите не са "странични наблюдатели", а активни партньори.

Затова е важно да бъдат създадени механизми за редовен и прозрачен диалог между учители и родители и за насърчаване на родителското участие в училищните политики и общностни инициативи.

***

Асоциация Родители призоваваме за истински обществен и експертен дебат за съвременното образование и за изграждането на дългосрочна стратегия за истинска реформа, в основата на която да стоят задълбочени анализи и научнообосновани методики."

Детето Образование

Задоволи любопитството си по най-удобния начин - абонирай се за седмичния ни бюлетин с най-интересените статии.
Споделяне
Харесва ми
Споделяне

Подобни

Ексклузивно

Последни