Ученето чрез игри се утвърждава като ефективен метод за ангажиране на децата и създаване на преживявания, които спомагат за по-лесното усвояване на нови знания. Освен удовлетворение от решаването на поставената задача, те стимулират креативността и критичното мислене. Този подход се възприема още по-добре, когато има вплетена история – тя подсилва ангажираността на младежите и провокира различни емоции у тях.
Възможностите за игровизация позволяват теми като безопасността в интернет да получат необходимото внимание от подрастващите. Пример за това е кампанията Digital Scouts.
Инициативата на Yettel в партньорство с Националния център за безопасен интернет превръща уроците за сигурността онлайн в забавни игри и предизвикателства, като същевременно предава важни послания на младежите.
В седмото издание на кампанията популярни инфлуенсъри влизат в ролите на комикс герои и чрез примери от реални ситуации показват на децата как да се пазят в интернет.
Илюстрациите на поучителните истории са дело на Неда Малчева, известна със своите забавни рисунки за децата и родителството.
Главните герои в кампанията са Антония Сарафова, Петър Байков, Христина Георгиева, Яница Михайлова и Кристиян Николов. Те се озовават в четири различни ситуации и със собствения си пример насърчават отговорното поведение във виртуалния свят.
Историите засягат теми, по които децата и тийнейджърите се чувстват уязвими в интернет. От 17 до 25 юни в популярните сред младежите социални медии – Instagram, TikTok и YouTube, героите на комиксите помагат на тийнейджърите да се превърнат в истински „дигитални скаути“.
Виртуалните игри, макар и предназначени за деца, могат да изложат подрастващите на неподходящо съдържание. Както например се случва с историята, в която попадат Христина и Яница. Те съветват децата да се обърнат към родителите си или друг възрастен, ако попаднат на подобни материали, докато играят или сърфират в интернет.
Смущаващото съдържание, като кадри с насилие или сексуални сцени, крие рискове за психичното и емоционално здраве на подрастващите.
Втората история обръща внимание на дигиталния отпечатък, който всеки потребител оставя в интернет, и напомня на децата, че трябва да внимават какво споделят онлайн.
Антония, един от героите в комикса, съветва младежите да не изпращат снимки и лична информация на непознати, защото това може да ги изложи на различни рискове като кибертормоз, измами и злоупотреби. Неподходящото поведение онлайн може да доведе и до загуба на приятели и доверие сред връстниците.
Как трябва да реагират децата, ако получат имейл, че профилът им в Instagram е хакнат и за да го активират, трябва да въведат потребителското си име и парола на посочения линк?
Този сценарий описва историята за фишинг измамите, в която участва Петър. Той учи децата никога да не споделят лична информация и да проверяват добре подателя на съобщенията, които получават, особено ако от тях се изисква да въвеждат данни за акаунтите си.
Гейминг културата е необятен свят със свои правила, които изискват уважение, толерантност, честна и отборна игра. Случва се обаче те да бъдат нарушени. Затова целта на ситуацията, в която попада Кристиян, е да насърчава толерантно и уважително поведение по време на игра.
Гейминг светът показва на младежите две основни преживявания в реалния живот – загубата и победата, които предизвикват различни и силни емоции у играчите. Онлайн игрите могат да развият в подрастващите умения да канализират тези емоции по ефективен начин.
***
Кампанията Digital Scouts е част от цялостната програма на Yettel „Безопасен интернет и развитие на дигиталните умения“, залегнала като приоритет в стратегията за устойчиво развитие на компанията. В нея телекомът си поставя за цел всяка година да ангажира с посланията за сигурно сърфиране в интернет 40 000 деца и младежи и да помогне на 10 000 души да подобрят дигиталните си умения. А през 2023 г. компанията успява да надгради познанията на общо над 60 хил. души за света на интернет.
Вижте още:
Децата разчитат на родителите си да им показват как да се пазят в интернет