Ефектът на червения лак за нокти - истини и измислици
Само допреди няколко години актуалните цветове за лак за нокти бяха всичко друго, само не и червено.
Зелено, оранжево, небесносиньо, лилаво, яркожълто, сигналнорозово, седеф, лепенки и картинки, но не и онзи дълбок, чувствен и казващ всичко червен цвят.
Днес обаче имаме "Теория за червените нокти", която се е превърнала в религия в социалните мрежи, така че доброто старо червено отново се завръща.
Според Теорията, червените нокти по магически начин привичат вниманието на мъжете и безотказно играят ролята на магнит за противоположния пол.
Идеята "Red Nail Theory" е формулирана от TikToker-ката Робин ДелМонте (потребителката @girlbosstown) в началото на 2022 г.
Тя споделя, че всеки път, когато носи червен лак, получава повече комплименти от мъже, а според нея това се дължи на фактa, че много от жените - майки, учителки - през 90-те са носили червен лак.
Съответно, мъжете подсъзнателно го асоциират с грижа, комфорт и щастие, които съпровождат детството, смята тя.
Хаштагът #rednailtheory трупа милиони гледания в TikTok.
Милиони жени тръгват смело по тази линия и споделят възторжено: "Работи!", "Имам червени нокти... и не съм била канена на толкова много срещи!", "Никога не съм получавала толкова комплименти", "За първи път от години имам три втори срещи - и всичко е заради червения лак"...
Естествено, всичко това довежда до увеличено търсене на червените нюанси - в 80 % от салоните за маникюр в САЩ посочват червеното като най-търсен цвят, а 75% от жените признават, че притежават поне един червен лак.
Бургундското червено се оказва любимият нюанс на 40% от потребителките, а ягодовите лакове са сред най-често носените.
"Червеното винаги е било свързвано с увереност и привличане, така че е естествено носенето му да кара хората да се чувстват по-видими", казва Стефани Мазер, доктор по психология.
Ако жената е убедена, че червените нокти ѝ помагат да се открои, тя се държи и представя по различен начин и хората забелязват това, казва тя.
Теорията за червените нокти е получила популярност, защото съчетава смел визуален знак с по-дълбока психология, смята експертът.
Изследване от 2008 г., публикувано в Journal of Personality and Social Psychology, установява, че мъжете оценяват жените в червено (носещи червени дрехи, лак, червило, аксесоари) като по-привлекателни и сексуално желани.
И това привличане изглежда е било напълно подсъзнателно.
Проучване от 2024 г. сред китайски студенти установи, че хората, носещи червено, са постоянно оценявани като по-привлекателни от противоположния пол в сравнение с тези, носещи бяло, което предполага, че тази психологическа реакция не е само западен феномен.
"В културно отношение червеното дава сигнал за романтика, свобода и независимост в западните общества, за късмет и просперитет в части от Азия или дори за опасност в други контексти", посочва Стефани Мейзър.
В същото време изглежда, че има нещо по-универсално в ефекта на червеното.
То се свързва с кръвта, символ е на здраве и плодовитост, на сексуалност и възбуда, което дава обяснение на въпроса защо цветът е постоянно го асоциират с привличането.
"Ние сме програмирани да забелязваме червеното. То е свързано с това да си смел, уверен и секси, което неизменно привлича мъжете", обяснява Рене Соломон, клиничен психолог, специализираща в терапия за двойки.
Западната култура постоянно рекламира червеното като цвят на любовта, страстта и съблазняването, виждаме го постоянно във филмите, модните тенденции, рекламните трикове.
Психолозите обаче са единодушни, че до голяма степен става въпрос за "плацебо-ефект" - макар визията с червени нокти да е силна, става въпрос и за увереността, за естественото излъчване и енергията ни.
Теории за "другите цветове"
Според разпространеното в социалните мрежи мнение, противоположност на червения лак е синия - той сигнализира за спокойна и тиха увереност и се носи от жени, които не търсят мъжко внимание, съответно не го получават.
Белите нокти издават необвързаност и готовност за общуване и комуникация.
Според теорията жените, които избират бялото, харесват подредеността, естетиката и чистия дизайн. Много психолози по цветовете обаче отбелязват, че бялото подсказва и стремеж към съвършенство, контрол върху детайлите, практичност и търсене на равновесие.
От своя страна изборът на черен лак говори за авторитет и дистанция, бунт и пренебрегване на нормите, артистичен и непокорен характер. Психолозите го асоциират със защита и ясни граници.
Зеленият лак също носи богата символика - асоциира се със свежест, растеж и хармония, подсказва за връзка с природата и желание за спокойствие. Тъмнозелено показва зрялост, стабилност, артистична нагласа и малко мистерия, докато неоновите нюанси в зелено са символ на енергия, склонност към експерименти, настроение и смелост.
Изборът на "бебешко розово" говори за надежда и оптимизъм, дава усещане за хармония и отмора.
Розовите нокти носят "барби-кодирано" послание - елегантно, нежно и в изчистен вид.
"Теорията за розовите нокти" е сравнително нов феномен, набиращ популярност чрез социалните медии, особено в TikTok.
Според нея ако искаме да подчертаем своята невинност и романтичност, трябва да изберем именно розово.
"Когато вашият маникюр съответства на вашата енергия, тогава той се превръща в нещо повече от просто тенденция - това е начин на мислене", казват експертите.
И ако енергията ви отговаря на дълбок, чувствен бургундски оттенък или пък на смарагдовозелено - защо пък не?