3 техники за борба със стреса след раждането

| от Деница Филева |

Дошъл е дългоочакваният момент, в който вече сте повече от един. Родили сте вашето съкровище, което спинка спокойно, а вие се наслаждавате на мига. В началото след раждането все още сте под влияние на високите нива на доста хормони.

По време на раждането тялото преживява огромен стрес и напрежение, без значение как точно сте родили, и дамите, минали през това, знаят, че „купонът едва сега започва“. Не казвам, че при всички е така, но при 70% от жените стресът се усеща най-силно едва след раждането.

При мен този период на силен стрес се усети някъде около 3-ия месец след раждането (при всяка майка е различно), но тъй като бях чела доста по темата, знаех, че това е нормално и тялото ми показва, че е преживяло нещо голямо и трябва да се погрижа за него.

През годините си изградих добра връзка с него, благодарение на много тренировки, осъзнаване и вглеждане в самата мен. Тялото е нашият дом, нашият храм – то ни говори, стига да има кой да го чуе. При мен стресът се изразява като усещане за изтръпване на крайниците, преживяване на лека тревожност и дискомфорт. Ако и вие сте сигурни, че тези симптоми не издават неврологичен или психологически проблем, значи и при вас е вашият „приятел“ стреса, който чука на входната врата, за да ви каже нещо.

Тялото винаги се опитва да ни помогне и е наш приоритет да се грижим адекватно за него.

В ситуация като тази след раждането на вашето съкровище, всяко тяло има различна нужда от възстановяване.

Ще споделя с вас техниките, които на мен ми помогнаха да се възстановя във всяка една област – физически, емоционално и психически.

Първо, за да се чувствате добре физически, трябва да познавате добре тялото си и нуждите му.

Методът, който аз използвам и който ми помогна да започна да усещам какво се случва с мен, е визуализацията.

Всеки може да я практикува, стига да има желание. Можете да седнете удобно на постелка или на килимче, да си пуснете релаксираща музика и просто да си представите, че минавате през цялото си тяло със скенер. Сканирате всичко – глава, шия, ръце, корем и т.н.

Важно е през цялото време да дишате и да се отпуснете сами със себе си. Много интимен и прекрасен момент. Дишате дълбоко и оставате така няколко минути. Наслаждавате се на спокойствието и тишината. Ако можете, накрая просто мислите за дишането. Съсредоточавайте се върху процеса на вдишване и издишване.

Ако правите това всеки ден, възстановявате връзката със себе си. Започвате да се усещате в доста повече моменти от преди. Това е безценно и остава за цял живот, като по този начин инвестирате в собственото си добро здраве и емоционална стабилност. Редовното практикуване на визуализацията е напълно достатъчно, за да смъкне голям товар от плещите и да облекчи натрупания стрес. А говорим едва за 10-15 минутки на ден.

Друг интересен метод, който аз практикувам постоянно, е медитацията в движение.

Какво представлява ли? Ами, много просто – медитирате, докато вършите дадено приятно действие като например разходка, танци, рисуване, плетене, шиене. Можете да извършвате тези дейности съвсем осъзнато, като спирате да мислите за всичко останало около вас и се наслаждавате на процеса тук и сега. Аз го правя всяка събота вечер като ходя за няколко часа на танци и след това съм просто преродена. Открила съм спасението си от натоварената седмица на задължения, грижи и домакинска работа.

Ползите от медитацията са доказани от много години и все пак препоръчвам преди да правите каквото и да било, да се информирате по темата от сигурен и адекватен източник.

Другото, което силно препоръчвам за възстановяване на тялото, психиката, емоционалното състояние и пречистване на тялото от хормони и токсини – това е спортът.

Тъй като познавам тялото си доста добре, започнах да се раздвижвам още на следващия ден след раждането. След 40 дни започнах да правя упражнения за тонизиране на тялото и за смъкването на излишните килограми. Правих предимно Йога и Пилатес упражнения. Намаляват стреса, оформят тялото и помагат за смъкването на излишните килограми след раждането и чрез потенето по-бързо изчиствате тялото от преминалите хормонални бури през бременността. Нужни са ви около 45 минутки на ден.

Благодарение на тези три неща – визуализация, медитация в движение и спорт, успях да си върна формата за няколко месеца. Това повлия на психическото ми състояние и станах по-спокойна, уравновесена и емоционално стабилна.

Стресът е неизменен другар в нашия живот, но става токсичен, когато се натрупа. Затова трябва да намерим своя начин и не му позволяваме да остава за дълго време на гости.

Бъдете добри домакини, пречиствайте редовно тялото си и ума си. По-добре да имате скрит жокер в ръкава си, за да се справите във всяка ситуация.

Правилната формула за мен е да познавате тялото си и процесите в него. Положителните навици водят до положителни резултати в дългосрочен план.

Погрижете се за себе си сега, не чакайте нещата да излязат извън контрол. Бъдете проактивни, изградете си правилните навици и ги оставете да работят за вас.

Вижте още:

6 истини за женското тяло след раждане