Да работим от дома е трудно, но ето няколко трика

| от Mamamia |


Трудно ли ви е да работите от дома? Чувствате ли се непродуктивни, разсеяни, напрегнати? Не се притеснявайте, това е нормално. За някои хора работата от вкъщи може и да е мечта, но за други е сериозно предизвикателство. Да смениш обстановката на офиса с тази в хола представлява тромав процес и изисква време за адаптация.

Проблемът е в това, че се налага да бъдеш фокусиран и да упражняваш своята професия именно на мястото, където разпускаш, където се отдаваш на себе си и на живота извън работата – твоето място. У дома си заобиколен от куп разсейващи фактори – например децата, половинката, социалните мрежи, Neflix, котката, ремонта у съседите…

И докато много фирми минават на дистанционна работа и онлайн комуникация, за да спасят своето съществуване по време на пандемията, нека не забравяме, че служителите също полагат усилия, за да се справят в ситуацията.

Едно от най-важните усилия е именно свикването. И то е доста голямо, особено за хората, които никога не са отваряли работния лаптоп вкъщи. Те обичат офисната среда, разговорите на колегите, звъненето на телефоните, постоянните обсъждания на всякакви теми, опашката пред кафе машината, борбата за дистанционното за климатика и шегите.

„Не всеки се чувства комфортно да работи от вкъщи. Има хора, които просто не могат да се справят“, казва бизнес съветникът Александра Лихтенфелд, цитирна от британския сайт Stylist.

Какво пречи? Често това е рутината

Когато ходим в офиса, сами организираме своя работен ден – сутрин ставаме в определен час, за да отидем на работа, приготвяме се, излизаме и пътуваме по определен начин. Тази рутина, ако щете модел или навик, който просто липсва при работата от вкъщи. У дома мотивацията е много по-ниска, защото не трябва да полагаме кой знае какви усилия. Може и сънени да седнем пред компютъра или по пижама, докато приготвяме кафето.

Разсейването също е фактор.

Някои хора се разсейват прекалено лесно, когато са в домашни условия. Загубата на концентрация влияе негативно на увереността на служителите, защото им трябва повече време за да изпълнят по-лесни задачи.

Разбира се, логистичните и технологични фактори удрят по капацитета ни да работим от вкъщи. Ами ако нямаме достатъчно място? Ако децата учат в спалнята, а ни се налага да проведем онлайн оперативка от кухнята, докато половинката говори с доставчик на 3 метра от нас? Със сигурност не един или двама са се оказали в тази ситуация. Ами ако детето трябва да ползва нашия компютър или таблет, за да учи? Пречките могат да бъдат много.

Затова караме направо към съветите на експертите. Ето няколко начина, с които да внесете свежест в ежедневните задачи, докато навън се вихри коронавирусът.

1. Комуникацията

Изключително важно е да бъдете в постоянна връзка с колегите. Няма значение дали използвате чат, телефон или имейл, с комуникацията не трябва да се прави компромис. За да има екипност, работещите следва да проявяват разбиране един към друг и да са наясно с напредъка на останалите по общите цели.

Ако виждате, че даден човек не се справя с работата от вкъщи, опитайте да говорите с него, за да преодолеете проблема, съветват специалистите. Проявете емпатия, независимо дали сте в позицията на шеф или на колега, вместо да се ядосвате или да критикувате.

„Няма писани правила как да работиш във виртуален офис или по време на социална изолация. Общата култура ни подсказва да поддържаме редовен контакт с колегите, да ги държим в течение за работния процес, да знаем докъде са и те. Това ще улесни работата от вкъщи“, коментира Лихтенферд.

2. Технологиите

Една от препоръките е да провеждате кратки сутрешни разговори с екипа. През Messenger, Skype или друго приложение, конферентните срещи ще помогнат за разпределението на дневните задачи. Може да си направите и обща чат група. Важно е да е уточните часовете на срещите предварително, за да не прахосвате време и фокус, сърфирайки безцелно в интернет, докато чакате останалите колеги да се включат.

3. Графикът не е лошо нещо

Полезна е и идеята за личен план-график. Опитвайте се подредите деня така, както доскоро сте го правили. Ясно е, че планът няма да е същият, но се опитайте да се доближите максимално.

В този смисъл, спазвайте работните часове. 8 часа на ден в офиса означават 8 часа работа от вкъщи. Спазвайте обедната почивка и не се принуждавайте да работите вечер, само защото така и така сте на компютъра. Или защото искате да свършите още и още задачи, които не сте успели по-рано през деня. Да се работи в изънредни часове на денонощитето е лош навик, с който лесно се свиква.

4. Малките неща

Направете усилия сутрин да се приготвяте и обличате, сякаш отивате на работа. Ще се почувстване по-организирани по този начин. Изберете стая или ъгълче от дома, което да превърнете в работно пространство. Колкото и да е малко, то ще ви даде познато усещане. А и няма да ви се налага непрекъснато да се пренасяте от кухнята на дивана в хола, оттам на терасата и после в спалнята.

Правете упражнения за раздвижване. Слушайте тялото си и се грижете за вашето здраве. Сутрешната разгрявка със сигурност ще създаде настроение за целия ден. Къси серии от упражнения може да правите и през деня.

5. Редовни почивки

Отделете време да кратки почивки по време на работния ден. Просто ставайте от бюрото през определени интервали от време. Все едно, че сте в офисна почивка, правите кафе или чакате принтера да заработи. Взирането в компютъра по цял ден без прекъсване е лошо – и за очите и за спокойствието ви. Излизайте на балкона или навън, доколкото е възможно. Правете дребни неща, като изхвърлянето на боклука.

Да, работата от вкъщи не е лесна и съвсем не е за всеки. Но определено има начини да я организираме по-добре, така че да се справим и с това предизвикателство.