Защо да (не) афишираме любовния си статус във Facebook

| от MamaMia |

Всички сме виждали онези профили във Facebook или Instagram, които гръмко съобщават своя романтичен статус публично, за да може целият свят да го знае. Например – ОБВЪРЗАН. Също толкова гордо се обявяват събития като „СКЛЮЧИ БРАК С… “ или подобно на титли се пише „ОМЪЖЕНА“, „ЖЕНЕН“. А какво да кажем за „романтичния“ статус, описан с отнова комично „СЛОЖНО Е“? Особено в профила на мъж във Facebook, „сложно е“ мигновено поставя всички свободни дами, попаднали случайно на снимката му, нащрек. Кое му е сложното на статуса пък на тоя? Има приятелка, но има акаунт и в Tinder ли? В отворена връзка е? Забранено му е да се доближава до бившата си приятелка на по-малко от 50 метра? Не е наясно със сексуалната си ориентация? Ах, колко да е сложно…

А какво мислите за онези Facebook-профили, които са кръстени например „Габриела Боби Петрови“ или „Iva I Tihomir“. Профилната снимка, разбира се, е на щастлива двойка, като понякога, подобно на трофей, в снимката участват и децата: ехееее, нека целият свят да знае, че сме семейство и като такова НЯМАМЕ ТАЙНИ ЕДИН ОТ ДРУГ. Дори семейният ни акаунт е общ, нищо че с него участваме в персонални игри онлайн, при които се печели ЕДНА награда, например козметичен комплект.

Може би такива хора мислят, че като участват с двоен профил, имат двойно по-голям шанс да спечелят… Или?

Да, двойните профили или хората, които постоянно афишират връзката си, определено са дразнещи. Оказва се обаче, че това поведение има и своите плюсове, като психолозите имат какво да кажат по въпроса.

Според Psychology Today хората, които често посочват статуса на връзката си в своя профил, слагат снимка със своята половинка или споделят друга информация за своите романтични партньори, обичайно показват по-голямо задоволство от връзката си и в личен план. Въпреки това не трябва да се съди прибързано: някои от тези демонстрации може да крият съвсем друго: свръхкомпенсация и неудовлетвореност от личните отношения. Понякога това издава и компенсация за ниско лично самочувствие, което се изразява в желанието да се покажеш.

Ново изследване на Кори Крюгер и Аманда Форест загатва за още един мотив, който кара хората да афишират връзката си онлайн: за защита от евентуални нови запознанства и намеса на трети лица в отношенията.

Според изследването има два начина, по които обявяването на връзката публично би могло да я предпази:

  1. Социалните медии предоставят възможност да се общува с голям брой хора, някои от които е възможно да са алтернатива на настоящия партньор. Когато сложиш семейна снимка и напишеш повече за своя личен статус, даваш сигнал на останалите, че си зает.
  2. Като показваш връзката си онлайн, съобщаваш на потенциалните романтични конкуренти, че половинката ти е заета.

Подобно на заклинание или талисман, за някои хора личните статуси са форма да се предпазят от изкушения и да ги държат в стабилни отношения.

Крюгер и Форест провеждат две проучвания, за да разберат напълно точните мотиви на това поведение.

В първото проучване, те анкетират 236 потребители на Facebook, които към момента са били в романтични отношения. Всеки един е описал колко информация за връзката си публикува в социалната медия – например колко информация за статуса си дава, дали използва обща профилна снимка с половинката, както и колко снимки заедно с партньора публикува.

Участниците са били запитани също така в каква степен използват Facebook, за да предпазят връзката си от намесата на други потенциални партньори. Включително е трябвало да посочат до каква степен са съгласни с твърдения като: „Искам да предотвратя романтичен или сексуален интерес от страна на други лица“и „Искам да избегна възможността някой друг да открадне моя романтичен партньор“.

Както и при предишни проучвания, и при това се установява, че хората, които споделят романичния си статус, съобщават за по-силна връзка със своята половинка. Но се установява, че мотивите за предпазване на връзката далеч надминават усещането за свързаност.

Във второто проучване психолозите се опитват да установят какво е отношението на останалите в социалните мрежи и реакцията им, когато видят романтични статуси.

В експеримент, психолозите представят на 224 участника с профил във Facebook друг фалшив профил, който е създаден специално за целта. Този профил е на човек от пола, с който участниците биха излязли на среща. На половината от участниците им се изписва, че този човек е в романтична връзка, като те виждат нейния статус, има снимка на двойка на профила и статус, в който се обяснява, че това е интимния им партньор. Другата половина от участниците виждат подобен профил, но без никаква информация за връзка.

В сравнение с участниците, които са видели профил без статус за връзката, тези, които са видели профил с информация за връзката, са съобщили че смятат, че съответния човек е в успешни отношения и че няма нужда от интимни отношения с други хора.

В добавка, тези представи, че обвързаните нямат интерес към романтични отношения, са довели до по-малко симпатии относно намеренията на човека да се опитва да се запознае, да флиртува или да се сближи с някой друг във Facebook.

Това показва, че да се показва статусът на връзката наистина я пази от интереса на други потенциални партньори.

Сред любопитните въпроси обаче, които психолозите нe са задали, е какъвтип човек по-скоро би искал да предпази връзката си по този начин. Например ревнивият? Или онзи, който се притеснява, че партньорът ще ги изостави? Или онзи, който генерално изпитва тревожност?

Според друго изследванепритесненията за лоялността на партньора могат да предизвикат повече романтични статуси. От друга страна хората, които се припознават като много желани партньори, допълнително биха искали да сложат съобщение в социалните медии, с което да предпазят връзката си. Особено ако са наистина верни на половинката.

Така че едно е ясно – както голямата несигурност, така и голямата сигурност във връзката, могат да предизвикат хората да използват социалните медии за афиширане на връзката – и съответно за „предпазване“ от изневяра.